arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

الکاظمی تایید کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا در اندیشه بستن سفارتخانه‌های خود در بغداد هستند / ایران و آمریکا اعلام کرده اند که نمی‌خواهند عراق عرصه درگیری‌های آنها باشد

نخست‌وزیر عراق رسما اعلام کرد که آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اندیشه بستن سفارت‌خانه‌های خود در بغداد هستند. وی در ادامه تصریح کرد که دخالت در امور سرویس‌های امنیتی، اوضاع امنیتی را نابسامان می‌کند. برخی ادعا می‌کنند که عراقی هستند و تلاش می‌کنند خاک عراق را به کانون درگیری‌ها تبدیل کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که نمی‌خواهند عراق عرصه درگیری‌های آنها باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، رسما از قصد برخی کشورها و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا برای بستن سفارتشان در بغداد در صورت تداوم حملات علیه هیأت‌های دیپلماتیک خبر داد.

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نخست‌وزیر عراق در نشست دیروز (سه‌شنبه - ۲۹ سپتامبر)، هیأت دولت گفت: حملات موشکی ادامه دارد و آخرین آنها مربوط به دیروز است که به کشته شدن پنج نفر از حمله چند کودک منجر شد. این حملات برخی از سازمان‌های هیأت‌های دیپلماتیک و در راس آنها ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به فکر بستن سفارت‌خانه‌ها انداخت.

الکاظمی افزود: اگر امنیت در منطقه تضمین نشود، آنها نخواهند توانست در عراق فعالیت کنند.

به نوشته پایگاه خبری «السومریه» عراق، وی در ادامه تصریح کرد که دخالت در امور سرویس‌های امنیتی، اوضاع امنیتی را نابسامان می‌کند. برخی ادعا می‌کنند که عراقی هستند و تلاش می‌کنند خاک عراق را به کانون درگیری‌ها تبدیل کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که نمی‌خواهند عراق عرصه درگیری‌های آنها باشد.

وی افزود: اکنون مرحله تصحیح فعالیت سرویس‌های امنیتی بر اساس تخصص‌های آنها است و دخالت در امور آنها اوضاع امنیتی را به هم می‌ریزد.

این در حالی است که چند ماهی است فرودگاه بین‌المللی بغداد و منطقه سبز هدف حملات راکتی مشکوکی قرار می‌گیرد. چند روزی است که منابع رسانه‌ای احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

نظرات بینندگان