arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

روحانی: اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است، حرف اشتباهی است / واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم

رئیس جمهور گفت: وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که امروز در خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی، ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است، حرف اشتباه است / واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید با دنیا تعامل گسترده سازنده داشته باشیم، گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت درخط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است و بار مسئولیت تامین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از تولید را بر عهده دارد.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز -چهارشنبه- در جلسه هیات دولت گفت: از اقدام مجلس که با رای قاطع به وزیر پیشنهادی صمت تشکر می‌کنم. در شرایط فعلی یکی از مسئولیت‌های مهمی که پستش چند ماه خالی بود و از طریق سرپرستی اداره می‌شد، با این رای از امروز این سمت - که در مسئولیت سنگینی قرار دارد - مشخص شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که امروز در خط مقدم در مبارزه در شرایط تحریم است، اظهار داشت: این وزارتخانه بار مسئولیت تامین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت تولید در بخش خودشان برعهده دارند.

رییس ‌جمهوری با اشاره به مسئولیت‌های اصلی وزارت صمت تصریح کرد: در حکمی که دیروز صادر کردم، سیاست‌هایی که وزارت صمت باید دنبال کند و خط مشی که پیگیری کند را ابلاغ کردم. چهار مسئله مهم امروز بر دوش وزارت صمت است. اولین مسئله، جهش تولید است.

روحانی با بیان اینکه امسال همه مسئولیت داریم شعار جهش تولید را محقق کنیم، خاطرنشان کرد: در زمینه تولید حرکت ما باید بهتر از سال‌های قبل باشد. علیرغم کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است، آماری که در چهار، پنج ماه اول سال داده شده نشان دهنده‌ آن است که نسبت به سال گذشته شاهد تولید بیشتری در بخش‌های تولیدی هستیم.

وی با بیان اینکه از کالاهای مهم تولیدی از فولاد تا پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو تولید آنها امسال نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد تولید داشته‌اند، ابراز داشت: مردم باید بدانند علیرغم سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت و هم در بخش‌هایی خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخش‌هایی عقب است اما جهش تولید به عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ماست.

وظیفه تامین ارز بر عهده صادرات غیرنفتی است

رییس دولت دوازدهم صادرات کالا را دومین وظیفه و مسئولیت وزارت صمت برشمرد و بیان کرد: بار اصلی تامین ارز در سال‌های قبل مسئله نفت، میعانات و گاز بود اما شرایط ما مثل سابق نیست. برخی از دوستانی که در فضای مجازی اشاره کرده و می‌گویند قبل از این دولت، ایران تحریم بود و اکنون هم در تحریم هستیم و بعید می‌گویند شما می‌گفتید مشکلات به خاطر مدیریت است و امروز هم تحریم هستیم، امروز را چه می‌گویید، باید گفت جنگ اقتصادی در این سه سال بوده است.

روحانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحریم بودیم و نه جنگ اقتصادی، یادآور شد: در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر می‌کرد. در سال ۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود. بانک‌های ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم شرایط بهتر بود و از لیست سیاه FATF خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد زیرا لوایح چهار گانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکید دولت و جلسه سران سه قوه بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش‌های صادرات امثال نفت با مشکلات بزرگتری روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: صادرات کالاهای دیگر باید این مسئله جبران کند. این مسئله می‌تواند صادرات بخش‌های غیرنفتی باشد.

روحانی گفت: تامین ارز مورد نیاز کشور بر دوش صادرات غیرنفتی است که البته کشاورزی و خدمات و صادرات برق را هم شامل می شود اما بار اصلی در بخش صادرات بر دوش بخش صنعت است، صنعت و معدن بار اصلی را بر دوش دارد و امروز صادرات کالاهای تولیدی کشور برای ما بسیار حایز اهمیت است.

رییس جمهوری تهیه کالاهای ضروری برای کشور را مساله سوم عنوان کرد و افزود: وزارت صمت دستگاهی است که به طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار موجود است و یا چه کالایی کمیاب است کدام کالا باید خریداری و وارد شود و چه کالایی دراولویت است.

وی با بیان اینکه علیرغم کرونا و تحریم در کالاهای اساسی دچار مشکل نبودیم و این کالاها به موقع وارد بازار شده است، افزود: شاید در قیمت‌ها اشکالاتی وجود آمده که موضوع دیگری است تهیه کالاهای اساسی و ضروری که برای کشور بسیار مهم است و در شرایط سخت کرونا کالاهای بهداشتی و داروی مورد نیاز مردم را تامین کردیم در این مسیر حرکت درستی انجام دادیم.

شرایط کنونی را با تحریم مقایسه نکنید/ درجنگ اقتصادی هستیم

روحانی تصریح کرد: نیازمندی ارزی دستگاه‌های کشور با آنچه امروز برای آنها تامین می شود مقداری فاصله دارد که شریط موجود باعث ایجاد فاصله شده است. در بسیاری از مشکلات امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد. یک مشکلات ساختاری از قدیم بوده و ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد، مهم این است که باید ببینیم درصد اینها در این شرایط جنگ (اقتصادی) به چه میزان است؛ برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند.

رییس دولت دوازدهم گفت: در شرایط جنگی قرار داریم که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است؛ واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم، همان طور که رهبری فرمودند واقعیت‌های دفاع مقدس نباید تحریف شود امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار (مشکلات) باید برای مردم تبیین شود.

وی اضافه کرد: برخی مثلامی گویند که این هشت سال جنگ که با عراق داشتید قبلا هم بوده، مثلا سال ۱۳۵۱ یا ۵۲ هم با عراق جنگ بوده است، آن زمان فقط چند درگیری کوچک مرزی بوده که چند نفر هم کشته شدند و چند نفر هم اسیر شدند. آن درگیری کوچک را با دوران جنگ (هشت ساله) نباید مقایسه کنند.

روحانی افزود: تحریم هم در سال‌های قبل بوده، گاهی تحریم بیشتر و گاهی هم کمتر شده است. اما جنگ اقتصادی از سال ۱۳۹۷ شروع شده است. نباید آدرس و تاریخ اشتباه داده و تحریف شود بلکه باید واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته به این معنای این نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیدیم و عقب نشینی کردیم و یا مشکل داریم. شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است، همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت کنند

رییس جمهوری نظارت بر بازار را چهارمین وظیفه وزارت صمت دانست و گفت: بسیار مهم است که در شرایط جنگ از بازار، انبارها و گمرکات مراقبت کنیم؛ این تصمیماتی که در روزهای اخیر در دولت گرفته شده برای این است که بانک مرکزی وگمرک کمک کنند تا کالاهای دپو شده که مجموعا ۸ میلیون تن است و ۳ و نیم میلیون تن آن کالای اساسی است را بتوانیم آزاد کنیم.

وی گفت: کالا خریداری شده، با کشتی حمل شده و در بندر پیاده شده و در آنجا انبار شده، و امروز نمی‌تواند از گمرک خارج شود که البته برخی مشکلاتی دارد که باید حل و فصل شود منتها باید به این کار سرعت ببخشیم تا وزارت صمت بتواند به‌خوبی نظارت دقیق را بر بازار و انبارها داشته باشد.

روحانی با اشاره به جلسه اخیر دولت الکترونیک اظهار داشت: ما در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم که در جلسه آینده که چند هفته دیگر تشکیل می‌شود، موضوع ما سامانه‌ای باشد که از ثبت سفارش شروع و تخصیص ارز، تامین ارز، سفارش کالا، و زمانی‌ که کالا تهیه و حمل می‌شود، روی کشتی قرار می‌گیرد، و اینکه چه زمانی به بندر می‌رسد و چه زمانی تخلیه می‌شود، چه زمانی از بندر خارج می‌شود، در کدام انبار قرار می‌گیرد و به چه فروشگاه‌هایی توزیع می‌شود و همه این چرخه باید در داخل سامانه بیاید.

رییس جمهوری یادآور شد: اگر ما این سامانه و همه اطلاعات را در کنار هم جمع کنیم، نظارت آسان‌تر می‌شود. البته در کنار وزارت صمت باید وزارت دادگستری، تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه، همه در کنار هم باشیم تا این مشکل حل و فصل شود و ما بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: اینکه تولید گاز ما از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز به هزار میلیون یعنی یک میلیارد متر مکعب رسیده است یعنی نگاه ما به داخل بوده است اینکه فولاد ما نسبت به سال ۹۲، نزدیک ۲ برابر شده و در آلومینیوم ۷۰ درصد تولید داریم، در پتروشیمی هم حرکتی که ایجاد شده در جهش دوم و سوم ، حرکتی است که ما امروز شاهد آن هستیم.

باید با دنیا تعامل گسترده سازنده داشته باشیم/ نگاه دولت به بیرون نیست

روحانی عنوان کرد: بنابراین، این حرف نادرست، ناصحیح، غلط، تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است. البته نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و هزار بار دیگر هم ما این را تکرار می‌کنیم. ما گفته‌ایم تعامل سازنده، رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند و فرمودند "تعامل گسترده سازنده". ما باید با دنیا تعامل گسترده سازنده داشته باشیم. ما واردات و صادرات داریم، جنس وارد و صادر می‌کنیم.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: ما امروز ۳۵۰ شرکت شتاب‌دهنده دانش‌بنیان داریم. در روز اول این دولت یک شرکت دانش‌بنیان هم نداشتیم.این شرکتها ۹۵ برابر شده‌اند که نشان می‌دهد نگاه به داخل کشور و دانشگاه‌ها است.

روحانی با بیان اینکه نگاه ما به داخل کشور و به جوانان تحصیل کرده جامعه است، تاکید کرد: باید واقعیت‌ها و مشکلات به مردم گفته شود، اما کارهایی انجام شده را هم برای مردم توضیح بدهیم تا همه واقعیت را بدانند که در چه شرایطی قرار داریم.اگر فردی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است این حرف اشتباه است ما همه امروز بار سنگین بر دوش داریم که باید تحمل کنیم و با کمک یکدیگر همراهی قوای سه گانه، نیروهای مسلح و مردم کار به مقصد برسانیم.

مدیران کشور را دلسرد نکنید

وی بیان کرد: ما می گوییم سهام، شرکت‌ها و کارخانجات باید به مردم واگذار شود سیاست های اصل ۴۴ باید اجرا و پیاده شود، مدیران کشور را دلسرد نکنید، اگر هم در موردی در واگذاری اشکالی ایجاد شده باید رفع شود اما اصل واگذاری‌ها نباید زیر سوال برود.

رییس جمهوری تصریح کرد: البته امر زیرساختی یا کارخانه‌های تولیدات صنایع مادر و مهم را دولت باید به عهده بگیرد، یا سرمایه‌گذاری در مناطق محروم که مردم عادی نمی‌توانند و به صرفه نیست دولت باید به عهده بگیرد اما سایر امور را باید به مردم واگذار کنیم، باید کارها تسهیل شود تا مردم برای مشارکت و سرمایه گذاری تشویق شوند.

روحانی بیان کرد: یک شرکت واگذار می‌شود اینقدر اما و اگر گفته می‌شود، شرکت‌های بعدی برای واگذاری وارد نوبت نمی‌شوند؛ تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل کشور حل نمی شود باید رقابت آزاد شود و مردم وارد صحنه شوند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: باید با ایجاد امنیت ، سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی جذب کنیم. اگر امنیت برای سرمایه ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم سرمایه زیادی به داخل کشور می‌آید که هم به نفع آنها وهم به نفع مردم و کشور است.بنابراین باید هم امنیت شخصی و هم امنیت سرمایه برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم، اگر فردی به کشور می‌آید روزی هم که می‌خواهد ارز خود را خارج کند باید بتواند به راحتی آن را خارج کند.

وی گفت: نظر دولت این است که تولید و اقتصاد را جز در امور خاص که دولت باید بر عهده بگیرد، به مردم واگذار شود تا بتوانیم حرکت خود را در سال «جهش تولید» تسریع کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شرایطی هستیم که هر روز یک توطئه جدیدی توسط آمریکا دنبال می‌شود. آنها در شرایط بسیار سختی گرفتار شدند. اگر مردم مناظره انتخاباتی دیشب را دیده یا امروز ببینند و بخوانند، متوجه می‌شوند که گرفتار شدند. بدترین مدیریت در کرونا را داشتند، بدترین بیکاری دامن آنها را گرفته و ناامنی از شرایط قبل بدتر است.

روحانی با بیان اینکه دولت آمریکا در سیاست خارجی هیچ پیروزی به دست نیاورده و ناموفق بوده است، عنوان کرد: نه فقط در مورد ایران بلکه در منطقه پاسفیک، اروپا و نفتا هم ناموفق بوده‌اند. کشوری که این همه مشکلات و مسائل دارد، طبیعی است که می‌خواهد این مشکلات را به بیرون آمریکا ببرد. علیه ایران توطئه و مشکل ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: تا اسم آمریکا را می‌آوریم و می‌گوییم آمریکا جنایت می‌کند، شبکه‌ها و کانال‌های خارجی ماتم گرفته و می‌گویند چرا این را می‌گویید. این واقعیت است که خصمانه‌ترین، جنایتکارترین و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و 84 میلیون نفر در نظر گرفته است.

از نقشه کشیدن علیه یکدیگر فاصله بگیریم

رییس‌جمهوری وحدت، اتحاد، گرفتن دست یکدیگر، احترام به تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته را راه‌حل ایستادگی در برابر توطئه‌های آمریکا دانست و یادآور شد: سخن در مسیر اتحاد بگوییم. از نقشه کشیدن علیه یکدیگر که فاصله و جدایی است، فاصله بگیریم. اگر در مسیر جدایی و رقابت‌های حزبی و جناحی باشیم، به جای آنکه مسائل مردم را مدنظر قرار دهیم، به اهدافی که باید برسیم نمی‌رسیم.

روحانی با ابزار امیدواری مبنی بر اینکه دشمنانی که در این سه سال ناموفق بودند، ان‌شالله در این چند ماه هم ناموفق خواهند بود، بیان کرد: شرایط تغییر می‌کند و بهتر می‌شود. اگر صدای ما واحد باشد، از این مشکلات عبور می‌کنیم. راه هم‌افزایی، اتحاد و وحدت زبانی و عملی است.

نظرات بینندگان