arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

نایب رییس انجمن داروسازان: تحریم‌ها مانع ورود واکسن آنفلوآنزا به کشور شده

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه واردات واکسن آنفلوآنزا به دلیل تحریم ها و معضل انتقال وجه به تامین کننده واکسن، با مشکل مواجه شده، در عین حال نسبت به تهیه آن از بازار آزاد هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه واردات واکسن آنفلوآنزا به دلیل تحریم ها و معضل انتقال وجه به تامین کننده واکسن، با مشکل مواجه شده، در عین حال نسبت به تهیه آن از بازار آزاد هشدار داد.

دکتر علی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین خبرها از زمان توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها، گفت: ما در زمینه توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها هم با دانشگاه‌های علوم پزشکی و هم با معاونت‌های غذا و دارو به طور مرتب در ارتباط هستیم. تاکنون واکسن‌های آنفلوآنزایی که وارد کشور شده، در اختیار معاونت بهداشتی جهت توزیع در مراکز بهداشت قرار گفته است. معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز سهمیه‌ای دریافت نکرده‌اند که آن را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه واردکنندگان واکسن آنفلوآنزا به مشکل برخورد کردند. حتی ارز مورد نیاز را هم واریز کردند، اما با مشکل انتقال وجه به تامین کننده واکسن مواجه شدند که یکی عمده ترین دلیل آن تحریم های آمریکا علیه کشور است. بر همین اساس فعلا تنها در حد همان ۲.۵ میلیون دوز، واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است که آن هم برای شبکه بهداشت توزیع می‌شود.
زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا تا نیمه آبان ماه است

فاطمی با اشاره به زمان طلایی برای واکسیناسیون آنفلوآنزا، ادامه داد: یک نکته مهم این است که مردم باید بدانند که زمان طلایی برای واکسیناسیون آنفلوآنزا فقط تا ۱۵ مهر ماه نیست، بلکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، برای سال ۲۰۲۰ اعلام کرده است که تا پایان اکتبر یعنی تقریبا تا نیمه آبان ماه، زمان طلایی برای تزریق واکسن محسوب می‌شود. هرچند که اگر کسی تا آن زمان هم نتوانست واکسن آنفلوآنزا را تزریق کند، بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، در زمستان هم می‌توان این واکسن را برای پیشگیری تزریق کرد.

وی ادامه داد: مردم امسال باید شرایط کشور را درک کنند. واقعا همکاران ما در سازمان غذا و دارو تلاش زیادی کردند که بتوانند واکسن آنفلوآنزا را به موقع تامین کنند و در اختیار عموم مردم قرار دهند، اما به دلایلی که در راس آن‌ها تحریم‌های آمریکا بر علیه کشور قرار دارد، این اتفاق نیفتاد.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: بنابراین مردم مقداری صبوری کنند. به طوری که بی مورد به داروخانه‌ها مراجعه نکنند؛ چراکه واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است. در عین حال به محض اینکه واکسن آمد، صبر کنند تا ابتدا افراد در معرض خطر واکسن را تزریق کنند. در عین حال مردم نگران نباشند. زیرا تا نیمه آبان ماه هم زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد. حتی بعد از آن هم می‌تون واکسن را تزریق کرد. برخی فکر می‌کنند که حتما باید تا نیمه مهر ماه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و بعد از آن تزریق واکسن دیگر فایده‌ای ندارد، اما این فکر اشتباه است و حتی تا میانه زمستان و در دی ماه هم می‌توان واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرد.
واکسن آنفلوآنزا یا آب مقطر؟

فاطمی ادامه داد: برخی مردم بر اساس همین فکر اشتباه که باید واکسن آنفلوآنزا را تا نیمه مهر ماه تزریق کنند، اقدام به تهیه آن از بازار آزاد می‌کنند. در حالیکه این اقدام اشتباهی بزرگ است. باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزا باید در شرایط سرمایی بین دو تا هشت درجه نگهداری شود. هرچقدر که بیرون از این دما باشد، قدرتش کاهش می‌یابد. تهیه واکسن آنفلوآنزا از بازار آزاد دو خطر دارد؛ اولا اینکه ممکن است در شرایط زنجیره سرد و استاندارد نگهداری نشده باشد و هیچ اثری نداشته و حتی ممکن است تزریق آن عوارض داشته باشد. در عین حال ممکن است اصلا واکسن آنفلوآنزا نباشد و آب مقطر خالی باشد. باید توجه کرد که هیچ دارویی را نباید از بازار آزاد خریداری کرد. به ویژه داروهایی که یخچالی هستند.
اثربخشی واکسن آنفلوآنزا چقدر است؟

وی در ادامه درباره میزان اثربخشی واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، گفت: باید توجه کرد که اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و اینطور نیست که هرکس آن را تزریق کند، دیگر به آنفلوآنزا مبتلا نشود. باید توجه کرد که ممکن است نیمی از افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند، در صورتی که در معرض این ویروس قرار گیرند، مبتلا شوند. مردم باید این مساله را بدانند که واکسن آنفلوآنزا ایمنی ۱۰۰ درصد در برابر این بیماری ایجاد نمی‌کند.

فاطمی تاکید کرد: بهترین کار این است که در این فصل از تماس با اشیا و تنفس نزدیک با دیگران دوری کنیم. البته در این روزها به دلیل کرونا مسائلی مانند دست ندادن، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنیم و این‌ها بسیار مهم است. من خودم تاکنون در عمرم واکسن آنفلوآنزا تزریق نکردم، بلکه برای افراد سالمند، کودکان شش ماه تا دو سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و... گذاشتیم تا آنها تزریق کنند. مردم هم امسال این موضوعات را جدی بگیرند و بدانند که این افراد در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

نظرات بینندگان