arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹

دو سناتور آمریکایی: ترامپ درباره مسمومیت »ناوالنی» تحقیق کند

دو سناتور ارشد آمریکایی در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت این کشور خواستند تحقیقاتی را درباره مسمومیت یکی از مخالفان دولت روسیه انجام داده و درصورت تأیید این ادعا تحریم‌هایی را علیه مسکو درنظر بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سناتورهای آمریکایی روز پنجشنبه از دولت آمریکا درخواست کردند درخصوص مسمومیت «آلکسی ناوالنی» یکی از مخالفان دولت روسیه تحقیق کند.

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «تاس»، «جیم ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «باب منندز» سناتور دموکرات در نامه‌ای از کاخ سفید درخواست کردند پرونده‌ای درخصوص دست داشتن ادعایی دولت روسیه در مسمومیت ناوالنی باز کند.

در این نامه آمده است: «احتراماً از شما می‌خواهیم این مسئله را در نظر بگیرید که آیا دولت فدراسیون روسیه با نقض قوانین بین‌المللی، از سلاح‌های شیمیایی یا زیستی علیه یکی از شهروندان خود استفاده کرده یا خیر و بنابراین تحریم این دولت در دست بررسی قرار گیرد».

این سناتورها می‌افزایند: «مسمومیت ناوالنی به طور اخص بسیار آزاردهنده است زیرا از عامل "نوویچوک" در حمله علیه "سرگئی اسکریپال" در سالیسبوری انگلیس نیز استفاده شده است. در آن حمله دولت شما به این جمع‌بندی رسید که دولت روسیه در پس این حمله قرار داشته و باید مورد تحریم قرار گیرد. ایالات متحده یک بار دیگر باید روشن سازد که چنین رفتارهایd قابل قبول نیست».

ناوالنی که بتازگی از بیمارستانی در آلمان مرخص شده است، امروز (پنجشنبه) در اولین مصاحبه پس از این حادثه مدعی شد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مسموم شدن او نقش داشته است.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته مدعی شده بود که آمریکا ممکن است به دلیل ماجرای ناوالنی، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

«ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه روز شنبه با بی‌اساس خواندن اعمال تحریم‌ به بهانه مسمومیت ناوالنی گفت: «چنین چیزی با هیچ کدام از قوانین بین‌الملل سازگار نیست. این فرد زنده و سالم است و هنوز بیمارستان گزارشی درباره دلایل مسمومیت او ارائه نکرده است و فقط بیانیه‌هایی از جانب شخصیت‌های سیاسی منتشر شده است».

ناوالنی روز دوشنبه خبر مجله آلمانی «اشپیگل» درباره بازدید صدراعظم آلمان از او در زمان بستری بودن او در بیمارستانی در برلین را تایید کرد. این رسانه آلمانی شامگاه یکشنبه (دیشب) به نقل از منابع مطلع خبر داد که آنگلا مرگل در دیداری محرمانه از بیمارستان محل حضور ناوالنی در برلین با او که در حال معالجه بود، ملاقات کرد.

لکسی آناتولیویچ ناوالنی یکی از رهبران تظاهرات‌های اعتراضی علیه دولت روسیه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، روز ۲۰ آگوست هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خود نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد.

از همان روزهای اول این حادثه و پیش از آن که آزمایش و تحقیقی انجام شود، غرب علیه روسیه موضع‌گیری کرد و انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه رفت.

ناوالنی پس از چند روز به درخواست آلمان به بیمارستانی در برلین منتاقل شد. دولت آلمان ۱۲ شهریور اعلام کرد یک آزمایشگاه متعلق به ارتش این کشور شواهد انکارناپذیری در اختیار دارد که نشان می‌دهند ناوالنی توسط عامل اعصاب مسموم شده است.

روز پنجشنبه ناوالنی از بیمارستانی که در آن بستری شده بود مرخص شد و گفت، روسیه باید لباس‌هایی که وی روز مسموم شدنش بر تن داشته، برای انجام تحقیقات به او تحویل دهد.

نظرات بینندگان