arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹

اگر حال ترامپ وخیم شود....

در ایالات متحده، دستورالعمل‌های خاصی هم در قانون اساسی و هم در قوانین فدرال وجود دارد که تعیین می‌کند اگر ترامپ نتواند کار خود را انجام دهد، چه کسی باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد، اما اولین قدم تعیین عدم توانایی رئیس جمهور است که در این مورد قوانین چندان واضح نیست. طبق متمم ۲۵ قانون اساسی، رییس جمهور شخصا می‌تواند این تصمیم را بگیرد و با نامه‌ای به مجلس سنا به طور رسمی اختیار خود را به مایک پنس معاون رئیس جمهور بسپارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قانون اساسی ایالات متحده قواعدی را برای جانشینی تعیین کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از سی ان ان، هنگامی که در سال جاری بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد، تأکید کرد که هیچ رویه رسمی جانشینی در انگلیس وجود ندارد و این مساله سوالات جدی در مورد اینکه چه کسی کشور را رهبری می کند، ایجاد کرد. جانسون از وزیر امور خارجه خود خواست تا در صورت ناتوانی کامل وی، اجرای وظایف نخست وزیر را به عهده بگیرد .

در ایالات متحده، دستورالعمل های خاصی هم در قانون اساسی و هم در قوانین فدرال وجود دارد که تعیین می کند اگر ترامپ نتواند کار خود را انجام دهد، چه کسی باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد، اما اولین قدم تعیین عدم توانایی رئیس جمهور است که در این مورد قوانین چندان واضح نیست.

طبق متمم 25 قانون اساسی، رییس جمهور شخصا می تواند این تصمیم را بگیرد و با نامه ای به مجلس سنا به طور رسمی اختیار خود را به مایک پنس معاون رئیس جمهور بسپارد، به این ترتیب تا زمانی كه ترامپ به سنا اطلاع دهد كه قدرت را پس می گیرد، معاون اول وی دولت را اداره خواهد کرد.

در متمم 25 قانون اساسی اینگونه آمده است:
"هر زمان که رئیس جمهور اعلامیه کتبی خود را به رئیس سنا و رئیس مجلس نمایندگان ابلاغ کند که قادر به انجام وظایف و اختیارات خود نیست، تا زمانی که اعلامیه کتبی خلاف آن را به آنها ابلاغ کند، چنین اختیارات و وظایفی توسط معاون رئیس جمهور به عنوان سرپرست ریاست جمهوری اجرا می شود."

رونالد ریگان زمانی که پولیپ های سرطانی را از روده بزرگ خود خارج کرده بود اجرای وظایف خود را به معاونش سپرد و جورج دبلیو بوش نیز هنگاهی که کولونوسکوپی کرد دو بار این کار را انجام داد. در هر دو مورد، هنگامی که روسای جمهور تحت بیهوشی بودند قدرت را برای چند ساعت تحویل دادند.

مایک اشمیت گزارشگر نیویورک تایمز، اخیراً گزارش داد که پنس در حالت آماده به کار قرار دارد تا موقتاً در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، این در حالی است که این احتمال وجود دارد که ترامپ مجبور شود تحت روشی برای بیهوشی در بیمارستان والتر رید قرار گیرد، البته اطلاعات اندکی در مورد آن در دست است و از اینکه جزئیات بیشتری از وضعیت ترامپ و کاخ سفید منتشر شود جلوگیری شده است.

هیئت دولت می تواند وارد عمل شود

در متمم 25 قانون اساسی ایالات متحده بند دیگری وجود دارد که قابل تأمل است. اگر رئیس جمهور به حدی ناتوان باشد که نتواند موقتاً قدرت را منتقل کند، معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه می توانند قدرت را از او بگیرند. اگر معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه مخالف باشند، یک اکثریت از کنگره و سنا می توانند رأی دهند که آن را برای همیشه از او بگیرند.

این بند درباره وضعیتی است که رئیس جمهور سکته کرده باشد یا در کما باشد.

به عنوان مثال، دوایت آیزنهاور دچار یک حمله قلبی ناتوان کننده شد. این واقعه قبل از متمم 25 بود، بنابراین هیچ قانونی درباره این وضعیت وجود نداشت. در نهایت وی با ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور درباره تحویل قدرت به توافق رسید.

اگر بسیاری از افراد در صف جانشینی بیمار شوند چه می شود؟

عنصر دیگری که باید در نظر گرفت این است که از آنجا که کرونا به کاخ سفید نفوذ کرده، ممکن است چندین عضو دولت را ناتوان کند. ترامپ با پنس و استیون منوچین وزیر خزانه داری ارتباط نزدیک داشته و منوچین هم با نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان در ارتباط بوده است.

نامزد دیوان عالی وی، ایمی کنی بارت نیز در کاخ سفید مشغول به کار بوده و برای دیدار با سناتورها به کپیتول هیل سفر کرده است.

قانون جانشینی ریاست جمهوری قانونی است که از سال 1948 به بعد اجرا می شود و طیف وسیعی از وضعیت های جانشینی ریاست جمهوری را تعیین می کند "اگر به دلیل مرگ، استعفا، برکناری از سمت، ناتوانی یا عدم صلاحیت، هیچ یک از رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور برای اجرای وظایف ریاست جمهوری وجود نداشته باشند ابتدا رئیس مجلس می تواند این وظایف به عهده بگیرد، البته او باید از کنگره استعفا دهد. اگر او نیز به هر دلیلی نتواند، ارشدترین سناتور آمریکایی می آید و اگر ارشدترین سناتور هم نتواند در نهایت این اختیارات و وظایف به کابینه منتقل می شود.

جولیت کایم، دستیار وزیر امنیت داخلی ایالات متحده در دولت اوباما، جمعه به CNN گفت که مردم نباید نگران عدم کارایی دولت باشند.
وی با اشاره به برنامه ریزی های احتمالی دولت گفت: "با توجه به وضعیت خوب ترامپ، آنها ممکن است صرفا برای چند روز از انجام امور ناتوان شوند. من فکر می کنم عواقب آن بیش از هر چیز سیاسی خواهد بود."
"این سیستم ها در جای خود قرار دارد و به نظر می رسد که آنها در حال کار هستند. شما عصبانی هستید زیرا عصبانی شدن در این وضعیت طبیعی است، اما با در نظر گفتن این واقعیت که شخص ترامپ مساوی با جایگاه ریاست جمهوری و یا ایالات متحده نیست، ما برای هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد برنامه هایی داریم."

انتخابات چطور؟
این که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیش از حد بیمار شود و نتواند کارزار انتخاباتی خود را ادامه ده .یک مورد احتمالی بی سابقه در دوران مدرن است.

در حال حاظر هر دو نامزد یعنی ترامپ و رقیب دموکرات وی جو بایدن در انتخابات حضور دارند و مردم از طریق پست و غیرحضوری رای می دهند. ظاهرا انتخابات طبق برنامه پیش خواهد رفت.

نظرات بینندگان