arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

نشانه‌هایی که شما بیش از حد نمک می‌خورید (قسمت اول)

قرن هاست که انسان‌ها از نمک استفاده می‌کنند. علاوه بر چاشنی غذا، از این ماده سفید برای حفظ گوشت و ماهی نیز استفاده می‌شود. اما بدن انسان به مقدار مشخصی نمک نیاز دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قرن هاست که انسان‌ها از نمک استفاده می‌کنند. علاوه بر چاشنی غذا، از این ماده سفید برای حفظ گوشت و ماهی نیز استفاده می‌شود. اما بدن انسان به مقدار مشخصی نمک نیاز دارد.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، افرادی که به اندازه کافی سدیم مصرف نمی‌کنند، دچار مشکلات جدی بهداشتی می‌شوند، اما به نظر می‌رسد این احتمال وجود ندارد که مشکلات ناشی از عدم مصرف نمک در جامعه امروز رخ دهد. دولت کانادا تخمین می‌زند که کانادایی‌ها روزانه تقریباً ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می‌کنند. این میزان بیش از دو برابر میزان توصیه شده در روز است. زیاده روی در مصرف نمک چه نشانه‌هایی دارد؟

 نمک

شما مرتب آب می‌خورید

بعد از خوردن غذای شور، مثل سیب زمینی سرخ کرده، چیزی بهتر از نوشیدن آب وجود ندارد. نمک تعادل مایعات بدن را به هم زده و آب سلول‌ها را کم می‌کند، گرچه آب نوشیدن بد نیست، اما وقتی بیش از حد تشنه می‌شوید، به این معنا است که بیش از حد نمک می‌خورید.

غذا

غذا‌ها عطر و طعم خود را از دست می‌دهند

افرادی که غذای خود را زیاد نمک می‌زنند ممکن است این عادت بد، در نهایت باعث ایجاد نوعی مقاومت به سدیم در جوانه‌های چشایی آن‌ها شود. برای اینکه طعم غذای آن‌ها بهتر شود، آن‌ها عملاً باید نمکدان را روی مواد غذایی خود بردارند. شخصی که حساسیت خود را نسبت به نمک از دست داده است به طور مداوم مصرف روزانه خود را افزایش می‌دهد و در نتیجه، خطرات سلامتی خود را افزایش می‌دهد و خود را در یک چرخه معیوب گرفتار می‌کند.

عطر و طعم

بدن شما هوس غذای شور می‌کند

تا حدودی مانند یک ماده مخدر، به طور طبیعی بدن پس از مدتی جذب غذا‌های شور (چیپس، بادام زمینی، غذا‌های آماده، پنیر، سیب زمینی سرخ کرده وموارد مشابه) می‌شود. اگر در برابر ولع مصرف نمک مقاومت کنید، بدن ممکن است نوعی عقب نشینی را تجربه کند. اما گذراندن یک روز کامل بدون خوردن خوراکی نمکی غیرقابل تصور است.

سردرد

سردرد می‌گیرید

سردرد‌های مکرر شما ممکن است به مصرف زیاد نمک مرتبط باشد. خوردن وعده‌های غذایی حاوی سدیم زیاد باعث گشادی رگ‌های خونی در مغز شما می‌شود که گاهی منجر به سردرد می‌شود.

تمرکز

در تمرکز مشکل دارید

طبق یک مطالعه در کانادا در سال ۲۰۱۲، استفاده بیش از حد از نمکدان می‌تواند بر توانایی‌های شناختی شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر بی تحرک باشید. افرادی که نمک زیادی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر تمرکز قرار دارند.

نظرات بینندگان