arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹
محمدعلی رجایی در ۴۱ سال پیش عنوان کرد؛

تفتیش عقاید در مدارس ممنوع است

تفتیش عقاید در مدارس ممنوع است... داشتن عقیده با تبلیغ عقیده فرق دارد و تبلیغ عقیده در مدرسه درست نیست... باید توجه داشته باشیم که فعالیت سیاسی شامل آموزش سیاسی و تبلیغ سیاسی است. آموزش سیاسی در حد متعارف در کلاس‌های درسی که به این مطلب مربوط باشد، مثل تعریف احزاب، تعریف ملت و یا مکتب‌های سیاسی اصولا جزو درس است، ولی تبلیغ یک مرام و یا طرف‌داری از گروه خاصی نمی‌تواند در مدرسه مطرح و مفید باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز شنبه ۱۴ مهر ۱۳۵۸ محمدعلی رجایی کفیل وقت وزارت آموزش و پرورش که در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده بود، ضمن اعلام ممنوعیت «تفتیش عقاید در مدارس» گفت: «داشتن عقیده با تبلیغ عقیده فرق دارد و تبلیغ عقیده در مدرسه درست نیست» او در این باره افزود: «باید توجه داشته باشیم که فعالیت سیاسی شامل آموزش سیاسی و تبلیغ سیاسی است. آموزش سیاسی در حد متعارف در کلاس‌های درسی که به این مطلب مربوط باشد، مثل تعریف احزاب، تعریف ملت و یا مکتب‌های سیاسی اصولا جزو درس است، ولی تبلیغ یک مرام و یا طرف‌داری از گروه خاصی نمی‌تواند در مدرسه مطرح و مفید باشد.»
رجایی همچنین برنامه‌های آموزش و پرورش تحت کفالت خود را به این شرح برشمرد: «توزیع عادلانه امکانات آموزش و پرورش، رفع تبعیض مالی و اداری بین کارمندان، اصلاح مراکز تربیت معلم، برگرداندن معلم به جایگاه خدایی و اصلی‌اش ضمن توجه به نیاز‌های ضروری مادی، اشاعه اخلاق انقلابی اسلامی در سطح دانش‌آموزان و مربیان، به کار انداختن نیرو‌های مذهبی و دانشگاهی در امر پیکار با بی‌سوادی و استفاده از مساجد، ایجاد ارتباط صحیح بین اولیا و مربیان و مردمی کردن امر آموزش و پرورش و تقویت انجمن‌های خانه و مدرسه، تمام‌وقت کردن همه مدارس و تقلیل تعداد دانش‌آموزان در کلاس.»

تدریس زبان در دوره ابتدایی ممنوع
کفیل وقت وزارت آموزش و پرورش در زمینه کلاس‌های شبانه و تدریس زبان در مدارس ابتدایی نیز گفت: «آئین‌نامه مربوط به تشکیل کلاس‌های شبانه به زودی آماده می‌شود و ما در مناطقی که نیاز باشد این کلاس‌ها را دایر خواهیم کرد. در زمینه تدریس زبان در مدارس ابتدایی بار دیگر تاکید می‌کنم که مدارس حق تدریس زبان را در دوره ابتدایی ندارند.»

پی‌نوشت:
مطالب داخل گیومه از: کیهان، یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۵۸.

نظرات بینندگان