پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اشرف السادات موسوی:این
همه تبلیغاتی که به بهانه پرمخاطب بودن «قلاده های طلا» توسط تهیه کننده
فیلم مطرح شده، چقدر واقعیت دارد؟ «رقابت»، اصل اساسی توسعه در هر زیرشاخه
ای است و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
اگر
«قلاده های طلا» در رقابتی عادلانه (چه به لحاظ کیفیت فیلمهای هم رده اش، و
چه به لحاظ تعداد سینماهای نمایش دهنده) روی پرده می رفت و به همین فروش
یک میلیارد و نیمی که تهیه کننده فیلم خبر از آن داده دست می یافت، به
احترام این فیلم، یک کف مرتب می زدیم، اما...
در شرایطی که از میان پنج
فیلمی که برای نوروز اکران شدند، دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» با مشکل
کاهش تعداد سینماهای نمایش دهنده و جلوگیری از نمایش آنها در شهرستانها
روبرو شدند و «انتهای خیابان هشتم» هم محدودیتهای فراوانی برای اکران داشت،
اینکه دست اندرکاران تولید «قلاده های طلا» فروش کلی آن در حدود هفتاد
سینمای کشور را ملاکی کنند برای موفقیت خود و فیلمشان، امری است صددرصد
ناجوانمردانه.
ای کاش تهیه کننده «قلاده های طلا»، همزمان با اینکه در توصیف
فروش بالای فیلمش سخن سرایی می کند، اندکی هم از آنچه می گفت که در ابتدای
هفته دوم نوروز بر «گشت ارشاد» و «خصوصی» رفت.
این نه فقط شرط انصاف که
شرط عقل بود که در اوضاع آشفته اکران نوروزی (که حتی شورای صنفی نمایش هم
جرات این را نیافت که بر تصمیمی که گرفته، پایدار بماند) حداقل خزاعی (که
به تازگی دبیری جشنواره فجر را هم پشت سر گذاشته) به آن اندازه که بر فروش
بالای فیلمش تاکید می کند، درباره دلایل رقابت نابرابری که مابین «قلاده
های طلا» و دیگر فیلمهای روی پرده رخ داد هم اظهارنظر کند.در ابتدای هفته
دوم تعطیلات نوروز، سینماهای زیرمجموعه شهرداری و حوزه هنری به گونه ای
غیرمسؤولانه «گشت ارشاد» و «خصوصی» را از پرده برداشتند و در ادامه، نه
تنها هیچ کدام از دو فیلمی که به عنوان جایگزین این آثار معرفی شدند، روی
پرده نرفتند، که از یک طرف در برخی سینماها «قلاده های طلا» به جای این دو
فیلم به نمایش درآمد و از طرف دیگر، اجازه اکران «گشت ارشاد» و «خصوصی» در
شهرستانها هم باطل شد.
جالب اینجاست که حجم بالای تیزرهای تلویزیونی «قلاده
های طلا» که وقت و بی وقت از شبکه های مختلف سیما روی آنتن می رود، این
شائبه را ایجاد می کند که نکند تهیه کننده این فیلم نه مؤسسه آوینی و شخص
محمد خزاعی، که «سیمافیلم» بوده است!
اینها همه در کنار هم، شرایطی را فراهم
می کند تا گزینه مطلوب بسیاری از دست اندرکاران سینمایی یعنی «قلاده های
طلا» فروش بالایی را تجربه کند، اما اگر بنا است براساس انصاف حکم دهیم، نه
فقط در این شرایط، حقوق قانونی آثاری مانند «گشت ارشاد» و «خصوصی» پایمال
شده، بلکه حتی فیلمی مانند «انتهای خیابان هشتم» (که به مانند دو فیلم
دیگر، مشکل فشارهای فراقانونی را هم ندارد) به دلایل مختلف و از جمله محدود
بودن اکران آن در شهرستانها، نداشتن تبلیغات محیطی و صد البته نداشتن
امکان در استفاده از تریبونی مانند تلویزیون برای پخش تیزر، امکان اکران
درست و اصولی را پیدا نمی کند.
در این شرایط، اینکه یک تهیه کننده تازه کار
سینما، همه این شرایط را به نفع خود محاسبه کند و آن را امتیازی بزرگ در
کارنامه اش به حساب آورد، مانند دونده ای است که در یک پیست دوومیدانی،
تنها و بی رقیب، با خود مسابقه می دهد و طبیعتاً، در این میدان خالی از
رقیب، اوست که برنده است و بس!
قشنگ بود خودشم واقعا
توی این کشور انسانهای فرهیخته و با ادب یسیارند که اگر حضرتعالی در اندازه درک آنها نیستید میتوانید لا اقل پا جای پای آنها بگذارید اما شما رفتید و از ادبیات کوچه بازاری لات ها تقلید میکنید.
ملت خود را خوب خطاب کنید.
تک تک آدمهای این کشور هموطنان ما هستند.
البته خیابان هشتم رو هم دیدم، بد نبود ولی زیاد جالب هم نبود.
متاسفم!!!!
لااقل خوتان را شبیه بی طرف ها می کردید
شاید موفق تر بودید
با عرض سلام آیا شما مفهوم فیلم سیاسی را میدانید؟
فیلم سیاسی این نیست که ملت را مضحکه قرار دهد بلکه در یک فیلم سیاسی معضلات یک نظام و یا حاکمیت به نمایش گذارده میشود.
شما نقدی و یا گله ای از این فیلم نسبت به مسئولین امر استنباط میفرمائید؟
همین قدر که در تبلیغال تیزرهای سیما گفته شد سیاسی ترین فیلم، شما به این نتیجه رسیدید؟
جانا سخن از زبان ما می گویی.
دست از این آسمون ریسمون بافتن ها بردارید
این فیلم خیلی قشنگ است چون فیلم را دیه ام می توانم بگویم فروش این فیلم ربطی به فیلمهای دیگر ندارد
شما که میفرمائید این فیلم خیلی قشنگ است چون فیلم را دیده ام ، میتوانید بگوئید این فیلم دولتی چه چیزی را دنبال و یا به دنبال کشف چه چیزی است؟
یعنی شما فکر میکنی مردم ما با ساخت یک سری فیلم دولتی و شبیه آن حافظه خود را از دست داده و یا اینکه مطالبات خود را فراموش میکنند؟