arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۹

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی: کرونا بیماری‌زاتر نشده، رفتار مردم تغییر کرده

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: برخی‌ها افزایش ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا را به بیماری‌زایی بیشتر این ویروس نسبت می‌دهند که از نظر علمی صحت ندارد. درواقع این رفتارهای نامناسب مردم بوده که عامل افزایش موارد ابتلا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: برخی‌ها افزایش ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا را به بیماری‌زایی بیشتر این ویروس نسبت می‌دهند که از نظر علمی صحت ندارد. درواقع این رفتارهای نامناسب مردم بوده که عامل افزایش موارد ابتلا شده است.

سیدمحمد جزایری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون تعدادی جهش جزیی در ویروس به وجود آمده که از سراسر دنیا گزارش گردیده اما این موضوع به بیماری زایی بیشتر کرونا ارتباطی ندارد و تاکنون این موضوع اثبات نشده است.

وی گفت: شیوع بیشتر کرونا در روزهای اخیر را نباید گردن ویروس کرونا انداخت بلکه رفتارهای مردم سبب ایجاد شرایط امروز شده است. معمولا ویروس بعد از مصرف دارو و واکسن، نقشه ژنتیکی خود را عوض می کند که الان هیچکدام از آنها تولید نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته است.

جزایری ادامه داد: در آینده ممکن است جهش هایی در ویروس کرونا پیدا شود و آن را به سمت کشتار بیشتر ببرد اما الان این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است. کرونا جزو ویروس های گروه RNA دار است که به‌رغم تمایل فراوان این گروه به ایجاد جهش در ساختمان خود در برابر فشارهای سیستم ایمنی، دارو و واکسن، هنوز شواهدی مبنی بر استفاده از این توان بالقوه خود در دنیا به دست نیامده است.

به گفته وی: ویروس HIV (عامل بیماری ایدز) با وجود اینکه در راس این گروه از ویروس‌ها است، چنین رفتاری را از خود بروز نداده است. در حالی که ویروس کرونا از نظر نحوه انتقال به هیچ وجه با HIV قابل مقایسه نیست. بنابراین توصیه می شود به جای انداختن تقصیر به گردن جهش های ویروس کرونا، عموم مردم روش های کنترل عفونت مانند عدم تردد غیرضروری و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

جوانان بیشتر در معرض بیماری قرار دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گزارش مبسوطی که حدود پنج روز قبل در آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد در ماه های اگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) به دلیل باز شدن مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها افراد در سنین بین ۱۸ تا ۲۲ سالگی بیشتر به بیماری کرونا مبتلا شده اند. میزان این ابتلا در این گروه سنی ۵۵ درصد نسبت به ماه های قبل بیشتر گزارش شده است.

جزایری ادامه داد: این گزارش که از سوی محققان آمریکایی تهیه و منتشر شده است، نشان می دهد افزایشی که در سیر ابتلا به بیماری کرونا صورت می گیرد ارتباط مستقیم با رفتار مردم دارد.

وی ادامه داد: برخی از جوانان بر این باور هستند که به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدنشان به بیماری مبتلا نمی شوند که باور غلطی است و این ویروس همه افراد را در معرض ابتلا قرار می دهد.

مردم به دستورات بهداشتی بی توجه هستند

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: مردم ما به دستورات بهداشتی بی توجه هستند و حتی در اوج تابستان و تعطیلی تمام مراکز آموزشی، در مرداد ماه هم موارد زیادی از ابتلا به بیماری کرونا را مشاهده کردیم.

جزایری گفت: در حالی که تمام گزارشات علمی نشان می دهند هوای خشک و گرم سبب کاهش انتقال ویروس می شود اما این امر ثابت شده علمی در ایران و خصوصا تهران نقض شده و شاهد انتقال بیشتر بیماری در این ایام بودیم.

وی در مورد این سولا که چرا این روند حداقل در شهر تهران رخ نداده است، توضیح داد: ترددهای بی مورد و غیرضرور، مسافرت‌ها و... سبب افزایش موارد انتقال بین مردم و بی اثر شدن اثرات گرما و خشکی بر چرخه انتقال ویروس شده است.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران افزود: کاهش مبتلایان، بستری ها و در نتیجه مرگ و میر ناشی از بیماری با برنامه ریزی مناسب مسئولان و بهینه شدن رفتار اجتماعی مردم محقق می شود.

جزایری ادامه داد: اگر مردم به رفتاری های غیراصولی خود اصرار داشته و تغییر رفتار جدی ندهند و مسئولان هم برنامه ریزی مناسب نداشته باشند، از این به بعد هم شاهد این دست اتفاقات ناخوشایند در کشور خواهیم بود.

فقط تعطیلی چاره کار نیست

وی درخصوص این سوال که آیا ایجاد محدودیت‌ها به تنهایی می تواند سبب مهار بیماری شود، گفت: فقط تعطیلی های یک یا دو هفته ای چاره کار نیست و به احتمال زیاد تاثیر موقتی در کاهش گسترش بیماری و مرگ و میر خواهد داشت.

جزایری ادامه داد: هرچند تعطیلی همه جانبه برای هیچ کشوری امکان پذیر نیست اما به بهره گیری از تجربیات سایر کشورها در زمینه اعمال محدودیت ها و استفاده سایر اقدامات، شرایط بهتری را فراهم می کند. ایتالیا بالاترین نرخ بیماری و مرگ و میر را در اواخر بهار و در حین موج اول بیماری داشت اما در موج دوم که از چند هفته قبل در آن کشور آغاز شد، این میزان به حداقل خود رسیده است.

وی گفت: مسوولان این کشور، رعایت اصول بهداشتی و کنترل عفونت از سوی مردم را عامل اصلی این کاهش بیماری و مرگ و میر در آن کشور می دانند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران به مردم توصیه کرد: با توجه به اینکه هنوز واکسن و داروی این بیماری تولید نشده است، همچنان استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و عدم ترددهای بی مورد می تواند سبب کاهش موارد ابتلا به این بیماری در کشور باشد.

نظرات بینندگان