arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۹

مدیر مجمع انرژی بین المللی: در صورت پیروزی بایدن، صادرات نفت ایران می‌تواند تا دو میلیون بشکه افزایش یابد

مدیر مجمع انرژی بین المللی پیش بینی کرد در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا، ایران می تواند تقریبا دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت را احیا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر مجمع انرژی بین المللی پیش بینی کرد در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا، ایران می تواند تقریبا دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت را احیا کند.

به گزارش ایسنا، جو مک مانیگل اظهار کرد: اگر بایدن پیروز شود، همان طور که گفته است تلاش می کند توافق هسته ای با ایران را که ترامپ در اواسط سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، احیا کند و مذاکرات میان دو طرف احتمالا به تولید بیشتر نفت از سوی ایران منتهی خواهد شد.

تولید نفت ایران تحت تاثیر تشدید تحریمهای آمریکا علیه صادرات انرژی قرار گرفته است.

مک مانیگل که یکی از مقامات ارشد سابق وزارت انرژی آمریکا است، در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: تاثیر فوری تغییر دولت در آمریکا مربوط به وضعیت ایران خواهد بود. انتظار ندارم همه دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران فورا احیا شود اما احتمالا شاهد افزایش صادرات این کشور به میزان نیم میلیون بشکه در روز خواهیم بود. آمریکا احتمالا اقدامی نظیر ازسرگیری مذاکرات با ایران انجام خواهد داد و برای بازار نفت، این موضوع واقعا اهمیت دارد.

مجمع انرژی بین المللی (IEF) که متشکل از ۷۰ کشور است، در عربستان سعودی مستقر است و جو مک مانیگل که پیش از این ریاست شرکت مشاوره انرژی گروه آبراهام را برعهده داشت، در ژوییه به آن پیوست.

نظرات وی مشابه دیدگاه بانک MUFG ژاپن است که اعلام کرده رویکرد بایدن در قبال ایران، موضوع مهمی برای بازار نفت خواهد بود.

احسان خومان، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای بانک MUFG در تماس با خبرنگاران اظهار کرد: تحریمها علیه نفت ایران در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ادامه پیدا خواهد کرد اما اگر بایدن دوباره به توافق هسته ای ملحق شود، صادرات این کشور می تواند ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۲.۴ میلیون بشکه در روز برسد.

به گفته مک مانیگل، احتمال تولید بالاتر نفت در ایران و لیبی موضوع کلیدی برای تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس در نشست دسامبر وزیران این گروه خواهد بود. لیبی پس از آتش بس میان گروههای رقیب، تولید نفت را ازسرگرفته است.

این گروه که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارد، تلاش دارد عرضه نفت را به منظور تقویت قیمتها در شرایط پاندمی ویروس کرونا، محدود کند. اگرچه نفت برنت از زمان سقوط شدیدی که در آوریل داشت، بیش از دو برابر افزایش قیمت پیدا کرده و اکنون به حدود ۴۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسیده است اما از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۶ درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مک مانیگل گفت: اوپک پلاس احتمالا در برنامه خود برای افزایش تولید روزانه به میزان دو میلیون بشکه از ژانویه سال ۲۰۲۱ تغییر نخواهد داد اما با توجه به دورنمای نامعلوم تقاضا، این موضوع قطعی نیست. تولید نفت ایران و لیبی ممکن است تغییراتی را در شرایط این پیمان ایجاب کند.

نظرات بینندگان