arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۱

معاون اول صدام پس از 9 سال ظاهر شد و به تمجید از ملک عبدالله پرداخت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"عزت ابراهیم الدوری" معاون اول صدام دیکتاتور مخلوع عراق و رئیس کنونی حزب منحلە بعث ، برای اولین بار پس از سقوط رژیم صدام در سال ٢٠٠٣ در یک نوار ویدئویی ظاهر شد و به تمجید از شاه سعودی پرداخت.

بە گزارش فارس، "عزت ابراهیم الدوری"در این نوار ویدئویی ادعاهای واهی برخی از سران کشور عربی را تکرار کرد و مدعی شد ، چهره‌های سیاسی کنونی عراق دست نشاندە ایران هستند و آنها را جزئی از یک پروژە "صفوی" دانست.

چهرە الدوری در این نوار ویدئویی بە مراتب پیر تر شدە است  اما هیچ نشانەای از وجود بیماری در آن دیدە نمی شود ؛ همچنین سە محافظ با رتبەهای بالای سربازی پشت سر وی حاضر شدەاند.

معاون صدام  در ادامە سخنانش، بە شدت از ملک عبداللە بن عبدالعزیز پادشاە عربستان سعودی تمجید کرد و وی را رهبر امت اسلامی عنوان کرد.

حکومت عراق پیش از این هموارە حکومت ریاض را بە کمک مادی و معنوی و تلاش برای بازگرداندن اعضای حزب بعث متهم می کرد.

عزت الدوری همچنین روسای شرکت کنندە در اجلاس اتحادیە عرب را بزدل و ترسو توصیف کرد و از شورش های موجود در سوریە حمایت کرد.

خبرگزاری فارس متعاقبا مشروح اظهارات معاون اول صدام حسین را منتشر خواهد کرد.

"عزت ابراهیم الدوری" از قدیمی ترین و نزدیک ترین دستیاران صدام ، از جمله بلندپایه ترین مقامات دولت سابق عراق است که تحت تعقیب قرار دارد.

مقامات آمریکا اعتقاد دارند که او نقشی اساسی در سازماندهی خشونت هایی دارد که در عراق  علیه نیروهای تحت رهبری آمریکا در جریان است. به اعتقاد این مقامات، وی ارتباط میان باقیمانده های رژیم سابق عراق و تندروها را فراهم می کند.

وی که در تکریت، زادگاه رهبر سابق عراق متولد شده بود، دست راست صدام حسین در امور روزمره تلقی می شد. او معاونت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به عهده داشت و در زمان حملات شیمیایی سال 1988 به مناطق کردنشین عراق که باعث قتل هزاران کرد شد، عضو ارشد کمیته ای بود که مسئول امور آن مناطق بود.

الدوری همچنین نائب رئیس شورای فرماندهی انقلاب بود و در سرکوب قیام ناکام شیعیان در سال 1991 نقش کلیدی داشت.
نظرات بینندگان