arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹

آغاز آتش بس ۱۲ ساعته در قره باغ

آتش بس ۱۲ ساعته در قره باغ که بامداد امروز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو توافق شده بود آغاز شد. در این زمان ۱۲ ساعته قرار است که مبادله اسرا و نیز جمع آوری مجروحان و کشته شدگان درگیری انجام پذیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتش بس ۱۲ ساعته در قره باغ که بامداد امروز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو توافق شده بود آغاز شد.

به گزارش «انتخاب»، در این زمان ۱۲ ساعته قرار است که مبادله اسرا و نیز جمع آوری مجروحان و کشته شدگان درگیری انجام پذیرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از نشست سه‌جانبه مسکو، ایروان و باکو در مسکو که ۱۰ ساعت به‌طول انجامید، بیانیه‌ای مشترک در این خصوص قرائت کرد و گفت: «طبق توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آتش‌بس در قره‌باغ از بامداد امروز، شنبه (۱۰ اکتبر/۱۹ مهرماه) وارد مرحله اجرا شده است».

وزیر خارجه روسیه افزود: این آتش‌بس با اهداف بشردوستانه و با میانجی‌گری کمیته جهانی صلیب سرخ و بر اساس اصول و ضوابط این کمیته اعلام شده است.

سرگئی لاوروف همچنین تأکید کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تبادل اسرا و اجساد قربانیان جنگ قره‌باغ نیز با یکدیگر توافق کردند.

شوشان استپانیان دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس بوک خود نوشت واحدهای ارتش این کشور در قره باغ کوهستانی در تاریخ 10 اکتبر ساعت 12:00 (11:00 به وقت مسکو) ، مطابق توافق وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان ، دستور آتش بس را دریافت کردند.

وی گفت: "به واحدهای ارتش دستور آتش بس داده شد.

با وجود اعلام خبر برقراری آتش بس در قره باغ، برخی رسانه های بین المللی از جمله شبکه الجزیره از شنیده شدن چند صدای تبادل آتش توپخانه بین دو طرف بعد از اجرای آتش بس خبر داده اند.

در نخستین واکنش ها، وزارت امور خارجه ترکیه از آتش بس قره باغ به عنوان یک گام مهم اولیه حمایت و در عین حال تاکید کرد که این اقدام نمی تواند جایگزین یک راه حل دائمی باشد.

نظرات بینندگان