arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹

رسیدسازی جعلی روش جدید کلاهبرداران سایبری

پلیس در اعلام مهمترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که رسید جعلی اپلیکیشن‌های پرداخت اینترنتی و عابربانک‌ها را می‌فروخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پلیس در اعلام مهمترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که رسید جعلی اپلیکیشن‌های پرداخت اینترنتی و عابربانک‌ها را می‌فروخت.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ آرش ابراهیمی رئیس پلیس فتا استان لرستان افزود: با رصد و گشت زنی‌های مستمر فضای‌ مجازی توسط کارشناسان این پلیس و در راستای مقابله باکلاهبرداری های موجود درفضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی، شخصی با طراحی و فروش اپلیکیشنی با عنوان «رسید ساز» اقدام به جعل رسیدهای دستگاه های عابربانک و فروشگاه های اینترنتی می کرد، شناسایی و دستگیرشد.
وی گفت: باهماهنگی مرجع قضایی با اقدامات پلیسی توسط کارشناسان پلیس فتا شهرستان کوهدشت متهم دستگیر و به همراه همه مستندات و ادله موجود از دستگاه های دیجیتال به پلیس فتا شهرستان انتقال داده شد.
سرهنگ ابراهیمی اظهار داشت: زمانی که متهم در برابر مستندات و ادله محکم پلیس فتا قرار گرفت لب به اعتراف گشود و به بزه انتسابی اقرار کرد که همراه مستندات به دادسرا تحویل داده شد.

کلاهبرداری به بهانه سئو تضمینی سایت
رئیس پلیس فتا استان فارس نیز هشدار داد: شگرد بالا بردن «سئو» سایت از جمله روش‌هایی است که با انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی شروع شده و در نهایت می‌تواند زمینه را برای کلاهبرداری از مدیران سایت‌ها فراهم آورد.
سرهنگ حشمت سلیمانی گفت: نقش تبلیغات در شکل‌گیری و رونق یک کسب ‌و کار بسیار مهم بوده و انجام تبلیغات گسترده و مناسب می‌تواند تضمین‌کننده ادامه فعالیت و درآمدزایی بالا باشد.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی افراد سودجو از این قابلیت سوءاستفاده کرده و با انجام تبلیغات کاذب سعی می‌کنند کاربران را فریب داده و فعالیت‌های مجرمانه خود را دنبال کنند.
این مقام مسئول در ادامه به شگرد بالا بردن سئو سایت به‌عنوان یکی از روش‌های کلاه‌برداری اشاره کرد و گفت: شگرد بالا بردن سئو سایت ازجمله روش‌هایی است که با انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی شروع شد و درنهایت می‌تواند زمینه را برای کلاهبرداری از مدیران سایت‌ها فراهم آورد.
سرهنگ سلیمانی گفت: سئو سایت را می‌توان مجموعه روش‌هایی برای تغییر استراتژیک وب‌سایت‌ها و بالا بردن رتبه آن‌ها در موتورهای جستجو دانست که هرچه این رتبه بالاتر باشد در صفحات اولیه موتورهای جستجو قرارگرفته و میزان بازدید از سایت بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین هر آگهی با مضمون بالا بردن سئو سایت می‌تواند مدیران سایت‌ها را ترغیب به پیگیری موضوع کند بنابراین مدیران و گردانندگان سایت‌ها باید با دقت بیشتری نسبت به این‌گونه تبلیغات برخورد کنند.
این مقام ارشد انتظامی سرقت اطلاعات را از مهم‌ترین اهداف مجرمان سایبری دانست و گفت: ارسال لینک‌های جعلی و هدایت کردن قربانیان به صفحات فیشینگ از مهم‌ترین شگردهای مجرمانه برای سرقت اطلاعات مالی و هویتی کاربران به شمار می‌رود.

کلاهبرداری در سایت دیوار با پرداخت بیعانه

رئیس پلیس فتا استان بوشهر از شناسایی و دستگیری فردی که با درج آگهی جعلی در سایت دیوار اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.
سرهنگ مهدی قاسمی گفت: با مراجعه تعدادی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری از آنان در سایت دیوار، پرونده‌ای در این پلیس تشکیل شد و موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.
وی افزود: بررسی‌های اولیه از شاکیان نشان داد که آنها از طریق آگهی درج شده در سایت دیوار قصد خرید لپ تاپ داشته‌اند که پس از واریز مبلغی به عنوان بیعانه به شماره حساب اعلام شده، فروشنده دیگر پاسخگو نبوده است.
قاسمی تصریح کرد: این متهم با درج آگهی با قیمت وسوسه‌انگیز لبتاب در سایت دیوار، اقدام به اخذ بیعانه از قربانیان می‌کرد و پس از اخاذی از چندین نفر سیم کارت خود را تعویض و مجدداً با مشخصات دیگری اقدام به درج آگهی می‌کرده است، در نهایت کارشناسان پلیس فتا پس از انجام یک‌ سری اقدامات فنی و تخصصی و هماهنگی با دادسرا، متهم را طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند و ادوات و تجهیزات رایانه‌ای و الکترونیکی وی را کشف و ضبط کردند.
سرهنگ قاسمی به هموطنان تأکید کرد: در استفاده از فضای مجازی برای تبادل یک کالا باید همواره این مهم را در نظر داشت که ممکن است تبلیغ صورت گرفته برای کالا ماهیت واقعی نداشته باشد و در پس شماری از این تبلیغات، افرادی شیاد فعالیت می‌کنند که ممکن است قصد کلاه‌برداری داشته باشند.
وی ادامه داد: عده‌ای از کاربران خریدار تصور می‌کنند اگر فروشنده شماره حساب و یا شماره تلفن و آدرس خود را در آگهی درج کند می‌توان به او اعتماد کرد اما این تصور اشتباه است زیرا ممکن است اطلاعات شخص دیگری مورد سوء‌استفاده قرار گرفته باشد.

برنده شدن در قرعه کشی اپراتورهای همراه طعمه کلاهبرداری تلفنی

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و کشف پرونده کلاهبرداری اینترنتی تلفنی خبر داد و گفت: متهم از طریق تماس با افراد و استفاده از ترفند خوش حسابی و برنده شدن، با مهندسی اجتماعی اهداف مجرمانه خود را عملی می‌ کرد.

سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: در بیست و یکم تیر سال جاری در پی شکایت خانمی ساکن غرب تهران به پلیس فتا مبنی بر اینکه شخصی ناشناس با تماس با وی خود را به عنوان نماینده یکی از اپراتورهای تلفن همراه معرفی کرده و با اعلام برنده شدن کاربران خوش حساب قرعه کشی برنامه زنده رادیویی اقدام به کلاهبرداری و سرقت مبلغ ۴۶ میلیون تومان از حساب های بانکی او کرده است.
این مقام انتظامی بیان داشت: بلافاصله موضوع در دستور کار افسران سایبری پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و با تلاش های شبانه روزی مهندسان، رد پای متهم در فضای مجازی شناسایی شد و با اقدامات تکمیلی هویت کامل متهم برای پلیس مشخص شد در ادامه تحقیقات پرونده با هماهنگی های صورت گرفته و با هوشیاری و سرعت عمل پلیس و رصد محل اختفای متهم اکیپ عملیاتی این پلیس جهت دستگیری وی اعزام و در یک عملیات هوشمندانه متهم دستگیر و به پلیس انتقال یافت.
سرهنگ گودرزی بیان داشت: مجرم پس از انتقال به اداره پلیس ابتدا اقدامات مجرمانه خود را انکار کرد اما پس از مواجه با ادله دیجیتال و مستندات پرونده لب به اعتراف گشود و اظهار داشت با ایجاد فضایی شبیه استودیو برنامه های زنده صدا و در حال پخش رادیویی ، با ترفند های مختلف در ذهن افراد قربانی خود نفوذ کرده و با مهندسی اجتماعی آنها را به پای دستگاه خودپرداز می کشاندم سپس جهت واریز مبلغ اهدایی و جایزه با وارد کردن اطلاعات بانکی افراد در قدم بعدی اقدام به سرقت وجوه کارت بانکی افراد می کردم و بلافاصله مبالغ سرقت شده از حساب ها را برداشت کرده و با این اقدام قصد گمراه نمودن ماموران و پاک کردن ردپای خود را داشتم که توسط پلیس دستگیر شدم.

تهدید و اخاذی در اینستاگرام تا دستگیری توسط پلیس و زندان
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ همچنین از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با سوءاستفاده از احساسات و موقعیت اجتماعی شاکی اقدام به تهدید و اخاذی از وی کرده بود.
سرهنگ داود معظمی گودرزی در تشریح این خبر گفت: خانمی ۲۶ ساله ساکن تهران به پلیس فتا مراجعه و اظهار داشت شخصی ناشناس اقدام به تهدید انتشار تصاویر شخصی و خصوصی بنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام کرده و مدتی است با ایجاد حساب های کاربری جعلی از بنده اخاذی می کند و تاکنون بیش از ۸۰ میلیون ریال وجه نقد برای وی واریز کرده ام اما او آرامش و آسایش بنده را سلب کرده و همچنان به اقدامات خود ادامه داده و با توجه به حساس بودن خانواده من قصد خدشه دار کردن وجهه بنده را در محل کار و محل زندگی ام دارد.
رئیس پلیس فتا پایتخت بیان داشت: با توجه به حساسیت موضوع پرونده با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای در دستور کار مهندسین پلیس فتا قرار گرفت و تیمی از کارشناسان پلیس تحقیقات خود را آغاز کردند، با اقدامات تخصصی، مجرم که مردی ۳۳ ساله به هویت (ر ص) ساکن غرب تهران بود، شناسایی شد و پس از هماهنگی های لازم اکیپی عملیاتی از ماموران این پلیس به محل اختفای متهم اعزام شدند و طی یک عملیات پلیسی نامبرده را دستگیر و به اداره پلیس منتقل کردند.
وی افزود: متهم ابتدا هرگونه اقدام مجرمانه ای را در این خصوص انکار کرد اما با قرار گرفتن در برابر ادله های پلیس لب به اعتراف گشود و اظهار داشت زمانی که متوجه شدم شاکی خانواده ی حساسی دارد اقدام به تهدید و اخاذی از وی کردم اما از کارم بسیار پشیمانم و درخواست بخشش دارم و لذا پرونده پس از تکمیل بهمراه طرفین به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای ارسال شد.

کلاهبرداری در پوشش فروشنده اقلام دارویی در تلگرام

رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت:با مراجعه شهروندان و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر کلاهبرداری در فضای مجازی از طریق آگهی فروش اقلام دارویی در شبکه اجتماعی تلگرام، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
سرهنگ محمدعلی فرهودی افزود: شاکی در تحقیقات اولیه گفت در یکی از کانال های تلگرامی، آگهی فروش پکیج درمان آرتروز را دیدم و با توجه به تبلیغات کانال که وعده درمان کامل بیماری را داده بود به کانال مذکور اعتماد کردم و به مدیر کانال پیام دادم و پس از سفارش محصول، مبلغ را به شماره کارتی که مدیر کانال برایم فرستاد واریز کردم ولی پس از گذشت چندین هفته از انجام سفارش، هیچ کالایی به دستم نرسید و مدیر سایت نیز جواب پیامهای بنده را نمی‌دهد که متوجه شدم از بنده کلاهبرداری شده و تقاضای رسیدگی دارم.
وی تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی موفق به شناسایی متهم شده و در یک عملیات پلیسی وی را در یکی از استان های همجوار دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند و متهم را پس از تکمیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی تحویل دادسرا دادند.

کشف بیش از ۶۰ هزار قلم داروی قاچاق
فرمانده انتظامی استان کردستان از توقیف اتوبوس حامل بیش از ۶۰ هزار قلم داروی قاچاق در ایست و بازرسی «شهید کریمی» شهرستان سروآباد خبر داد.
سردار علی آزادی گفت: با اشراف اطلاعاتی ماموران پلیس امنیت عمومی و اداره مبارزه با قاچاق کالای پلیس آگاهی شهرستان سروآباد یک دستگاه اتوبوس حامل داروی قاچاق در محور تهران به مریوان شناسایی شد.
این مقام انتظامی افزود: با هماهنگی مراجع قضائی اتوبوس مورد نظر در ایست و بازرسی شهید کریمی متوقف و در بازرسی از آن بیش از ۶۰ هزار قلم انواع داروی قاچاق کشف شد.
فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه ارزش داروهای کشف شده برابر اعلام نظر کارشناسان بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: دو نفر در این راستا دستگیر و با تشکیل پرونده قضائی به دادسرا معرفی و خودرو به پارکینگ منتقل شد.

کشف ۱۵هزار عدد ماسک قاچاق
فرمانده انتظامی استان اردبیل از توقیف پژو ۴۰۵ حامل ۱۵ هزار عدد ماسک قاچاق در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان بیله سوار خبر داد.
سردار هوشنگ حسینی گفت: در تداوم اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و صیانت از امنیت و سلامت جامعه و به دنبال دریافت گزارش های مردمی مبنی بر فعالیت مجرمانه دو نفر در رابطه با فروش ماسک قاچاق در بیله سوار با استفاده از یک دستگاه پژو ۴۰۵ ، کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام بررسی های لازم از صحت گزارش های دریافتی اطمینان یافتند.
وی افزود: پس از هماهنگی قضائی و افزایش و هدفمندسازی گشت زنی های انتظامی، خودرو مورد نظر در بیله سوار شناسایی و توقیف شد.
فرمانده انتظامی استان اردبیل با اشاره به دستگیری هر دو متهم تصریح کرد: در بازرسی از پژو ۴۰۵، ۱۵ هزار عدد ماسک که بدون مدارک و مجوز قانونی حمل می شد؛ کشف شد.
سردار حسینی تصریح کرد: ارزش ماسک های کشف شده بنا به اظهار نظر کارشناسان ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

کشف ۲۰۰ هزار ماسک غیربهداشتی
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از کشف ۲۰۰ هزار ماسک و یکهزار دست پوشاک بیمارستانی غیربهداشتی در شهرستان سرپل ذهاب خبر داد.
سردار علی اکبر جاویدان اظهار داشت: پس از اطلاع پلیس امنیت عمومی سرپل ذهاب مبنی بر اینکه فردی در کارگاه تولیدی خود اقدام به تهیه و فروش انواع ماسک و پوشاک بیمارستانی غیربهداشتی می کند، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: ماموران با انجام کارهای اطلاعاتی موفق به شناسایی کارگاه مورد نظر شده و پس از هماهنگی با مقام قضائی همراه با نماینده شبکه بهداشت و درمان نسبت به بازرسی از محل اقدام کردند.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این بازرسی ۲۰۰ هزار عدد انواع ماسک و یک هزار دست پوشاک بیمارستانی غیربهداشتی کشف شد، از دستگیری یک نفر در این رابطه و معرفی به دستگاه قضائی خبر داد و گفت: کارگاه مورد نظر نیز پلمب شد.

 

نظرات بینندگان