arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹

نظرسنجی رسانه اسپانیایی: هنوز نمی‌توان بایدن را پیروز انتخابات دانست

یک رسانه اسپانیایی که روزانه با پایش نظرسنجی ها و جمع آوری تحلیل های کارشناسان، اخبار مربوط به انتخابات آمریکا را دنبال می کند، ضمن اعلام نتیجه تازه ترین گزارش خود مبنی بر اینکه بایدن با فاصله زیاد از ترامپ پیش است، نوشت: اگرچه بایدن محبوب است اما ترامپ هنوز شانس استفاده از یک چهارم احتمالات را برای پیروزی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه اسپانیایی ال پائیس در تازه ترین نتایج به دست آمده از تحلیل های کارشناسان و نظرسنجی های خود نوشت: جو بایدن دمکرات، بیشترین احتمال پیروزی را برای انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) دارد اما هنوز نمی توان گفت پیروزی حتمی از آن اوست. طبق این نظرسنجی ها بایدن با بیش از ۸۰%  پیشتاز است در حالی که ترامپ نیز با ۲۰ درصد آراء نشان داده شده یک چهارم احتمال پیروزی را در برابر چهارپنجم امکان بُرد بایدن را داراست. اگرچه حدس زدن درباره نتیجه انتخابات کار دشواری است و با توجه به تجربیات گذشته نمی توان با قطعیت آنها را بیان کرد، اما این پیش بینی ها برای آگاهی از تغییرات و ارزیابی امکان و احتمالات آتی می تواند مفید واقع شود.

این نشریه در توضیح مطلب خود به تناقض آشکار در نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری  آمریکا بین دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواهان و هیلاری کلینتون از حزب دمکرات ها اشاره کرد و نوشت: برتری «جو بایدن» کاندیدای دمکراتی کنونی نیز شباهت بسیاری به امتیاز کلینتون در سال ۲۰۱۶ دارد.

ال پائیس پیش بینی های خود را برآیندی از چهار منبع متعدد و معتبر می داند که به دلیل نزدیکی انتخابات و نداشتن منبع دقیق تر، از دو نمونه آماری استفاده کرده است: براساس نظرسنجی های هفته نامه انگلیسی The Economist  گزینه های انتخاب ترامپ پایین تر از ۱۰ درصد بوده و نظرسنجی FiveThirtyEight که از یک دهه پیش براساس آمارشناس معروف نِیت سیلور انجام می پذیرد، گزینه های بُرد احتمالی ترامپ را تا ۱۵ درصد نشان می دهد.

همچنین با نگاهی به بازار شرط بندی، با وجود اینکه نتایج تا ماه ژوئن (خرداد- تیر) به نفع ترامپ بود، اما بعد از بیماری ترامپ آنها به انتخاب بایدن روی آوردند. هم اکنون آنها ۶۵ درصد به بایدن و ۳۵ درصد به ترامپ اقبال نشان داده اند و ترامپ در این میدان نیز احتمال پیروزی خود را از دست داده است.  

نظرسنجی های موسسات و رسانه های امریکایی نیز حکایت از اختلاف دو رقمی میان جو بایدن و دونالد ترامپ است. 

نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد در تقریبا سه هفته مانده تا روز انتخابات، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنان با اختلاف دو رقمی از رقیب دموکرات خود جو بایدن عقب است.

 نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و ای بی سی نیوز نشان می دهد بایدن نامزد مورد علاقه ۵۴ درصد از رای دهندگان احتمالی است و میزان حمایت از ترامپ نزد همین گروه از رای دهندگان  ۴۲ درصد است.

در مرحله آخر پیش بینی هایش، ال پائیس به قضاوت کارشناسان پیش بینی Good Judgement  نظر داشته است که پروژه ای است مبتنی بر تحقیقات فیلیپ تتلوک و باربارا میلرز و براساس آنها از ماه مارس (اسفند) بایدن با ۷۰ درصد امکان پیروزی و در حال حاضر با ۸۰ درصد محبوب نشان داده شده است.

البته همه این پیش بینی ها در حال تغییر و تحول هستند. برتری بایدن در نظرسنجی های ملی از ماه سپتامبر (شهریور) از ۷ درصد به ۱۰ درصد رسیده است. حتی درصورتی که این آمار تغییر کند یا اشتباه هم باشد، شانس پیروزی ترامپ چیزی حدود صفر تا ۲۰ درصد تغییر خواهد کرد. به طور کلی ۱۸ یا ۲۰ درصدی که ترامپ در نظرسنجی ها به خود اختصاص داده بسیار ناچیزتر از آن است که روی آن بشود حساب باز کرد.

این نشریه اسپانیولی در پایان باز هم تنها احتمال خطرناک یعنی همان هشدار سال ۲۰۱۶ را یادآور شد که کلینتون با ۳ یا ۴ امتیاز بیشتر در نظرسنجی ها و احتمال پیروزی ۷۰ درصد وارد  میدان رقابت شد اما در نهایت از همان ۳۰ درصد احتمال باخت ضربه خورد.

و با استفاده از آن تجربه، اطمینان داد که اگر این تغییرات بار دیگر اتفاق بیفتد و چرخشی در نظرسنجی ها رخ دهد یا هر رویداد مرتبط دیگری پیش بیاید، به روزرسانی نتیجه نظرسنجی ها را تا روز انتخابات در سوم نوامبر ادامه خواهد داد.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) برگزار می شود.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان