arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹

روحانی: مردم ایران در طول چند سال گذشته در حوادث سختی مقاوم و سرافراز بوده‌اند / دولت تدبیر و امید کار بزرگی در عرصه سدسازی انجام داده است / مقاومت سدهای ساخت مهندسان ایرانی در برابر سیل ۹۸ تحسین برانگیز است

دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده کشور گفت: باید در سد سازی کوشا باشیم و دولت تدبیر و امید کار بزرگی در این عرصه انجام داده است. رئیس جمهور با اشاره به مقاومت سد‌های ساخت مهندسان ایرانی در جریان سیل ۹۸ افزود: طبق گزارش‌ها تاکنون ۲۰۰ سد بزرگ در دنیا در جریان سیل نتوانسته اند مقاومت کنند و شکستن آن‌ها آسیب سیل را در آن کشور‌ها چندین برابر کرده است، اما از افتخارات ما این است که هیچکدام از سد‌هایی که در ایران توسط متخصصان ایرانی اجرا شده بودند، در برابر این سیل عظیم نشکستند و این کار مهندسان ما تحسین برانگیز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور، نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده کشور را طی دوره زمانی اندکی بیشتر از یکسال، یک کار بزرگ تاریخی و از افتخارات ملی برشمرد و تاکید کرد همکاری و ایثار مردم در جریان سیل فروردین 98 و روند بازسازی خسارت ها، در تاریخ کشور ثبت شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در مراسم افتتاح طرحهای ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده کشور گفت: 66 هزار واحد مسکونی و تجاری در حادثه تلخ سیل 98 کاملا از بین رفت و حدود 90 هزار واحد مسکونی و تجاری نیز آسیب دیدند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در حادثه سیل فروردین ماه سال 98 همه مردم پای کار آمدند، گفت: رهبری معظم انقلاب که در همه مقاطع حساس رهبری و هدایت می‌کنند در این مساله نیز هدایت کردند، همه نهادها، بنیادها، نیروهای مسلح و همه مردم همه پای کار آمدند و ما در طول مدت یک سال و چند ماه توانستیم تقریبا همه جاده‌ها، روستاها و خانه‌ها را در همه مناطقی که در اثر سیل تخریب شده و یا خسارت فراوان دیده بود ، به نهایت برسانیم که یک کار بزرگ تاریخی بوده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت پیشگیری از حوادث و برنامه ریزی برای مقابله بهنگام با حوادث،گفت: در پی سیل 98، گروهی از اساتید دانشگاهی و متخصصان را مکلف کردم که روی موضوع سیل 98 کار کنند که نتیجه آن تدوین 17 جلد کتاب از موارد ضعف و قوت ما در جریان این حادثه بود که باید نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم.

دکتر روحانی در ادامه به نقش مهم سدها در جلوگیری از خسارت سیل به مناطق مسکونی و کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: باید در سد سازی کوشا باشیم و دولت تدبیر و امید کار بزرگی در این عرصه انجام داده است.

رئیس جمهور با اشاره به مقاومت سدهای ساخت مهندسان ایرانی در جریان سیل 98 افزود: طبق گزارش ها تاکنون 200 سد بزرگ در دنیا در جریان سیل نتوانسته اند مقاومت کنند و شکستن آنها آسیب سیل را در آن کشورها چندین برابر کرده است اما از افتخارات ما این است که هیچکدام از سدهایی که در ایران توسط متخصصان ایرانی اجرا شده بودند، در برابر این سیل عظیم نشکستند و این کار مهندسان ما تحسین برانگیز است.

وی با بیان اینکه کار بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی و تجاری و زیر ساخت های خسارت دیده از سیل فروردین و با سرعت و دقت بسیار خوبی انجام گرفته است، اظهار داشت: با مقاوم سازی بناها و مکان یابی مناسب برای ساخت واحدهای مسکونی جدید تلاش شده که از خسارت های بیشتر در حوادث احتمالی آینده جلوگیری شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: مهم این است که در ساخت واحدهای مسکونی جدید، دقت کنیم ساختمانها در مکان های مناسب ساخته شود و به همین خاطر بسیاری از روستاهای تخریب شده بر اثر سیل و زلزله که در مکان های نامناسب قرار داشتند، جابجا شده اند.

رئیس جمهوری توجه به حوادث احتمالی در آینده و تلاش برای کاهش خسارت های احتمالی را بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: خوشبختانه با دقت و تلاش مهندسین و دست اندرکاران و همه تلاشگران، بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت دیده از سیل و زلزله در سال های اخیر به گونه ای بوده است که در حوادث احتمالی آینده با مشکلات و خسارات کمتری مواجه خواهیم بود.

دکتر روحانی در همین راستا اقدامات انجام شده در زمینه لایروبی رودخانه ها و همچنین ساخت دیوارهای بتنی مسیل ها را از جمله دلایل کاهش خسارات در بارش های بهار امسال عنوان کرد که جای قدردانی و تشکر دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای جلوگیری از مشکلات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی انجام اقدامات همزمان نرم افزاری همچون قوانین، مقررات، هماهنگی های بیشتر و بیمه و سخت افزاری از قبیل ساخت راهها و زیرساخت ها، مسیل ها و لایروبی رودخانه ها، ضروری و لازم است.

دکتر روحانی در پایان با قدردانی از همه افراد و دستگاه هایی که در کار مهم نوسازی و بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل فروردین 98 همکاری و مشارکت داشته و تلاش کرده اند، ابراز امیدواری کرد که با آمادگی بیشتر در مقابل حوادث احتمالی آینده، شاهد کمترین مشکل و خسارت باشیم.

نظرات بینندگان