arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹
طرح پیشنهادی کمیته جهاد سازندگی تهران ۸ ماه پس از پیروزی انقلاب؛

باغات سرمایه‌داران به کشاورزان واگذار شود!

بلافاصله در هر منطقه با نظر شورایی مرکب از نمایندگان امام، نماینده جهاد سازندگی، نماینده دادستان انقلاب و دو نفر از نمایندگان روستاییان، کلیه اراضی زراعی غیر از باغات که در گذشته به عنوان مکانیزه کردن در اختیار سرمایه‌داران و خریداران غیرواقعی بوده بین آن دسته از زارعین ساکن همان روستاها تقسیم شود... ملاک قضاوت درباره خوبی یا بدی افراد پرداختن خمس و ذکات نیست و یا این سنجش سبب نشود که مزارع در دست مالکین باشد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در روزهای پایانی مهرماه ۱۳۵۸ شورای اجرایی جهاد سازندگی استان تهران به منظور بررسی مشکلات و هماهنگ کردن کار در سطح شهرهای استان تهران با حضور مسئولین جهاد سازدگی شهرستان‌های شمیرانات، کرج، دماوند، شهرری، ورامین، منطقه شهریار و فیروزکوه و همچنین با شرکت نمایندگان امام در این مناطق و مسئولین کمیته‌های چهارگانه کشاورزی، پزشکی، فرهنگی و عمرانی تشکیل شد. در این جلسه پیرامون نحوه همکاری سازمان‌های مختلف با جهاد سازندگی و چگوگی فعالیت جهاد سازندگی بحث و گفت‌وگو شد. همچنین گفته شد کمیته‌های چهارگانه عهده‌دار برنامه‌ریزی هستند و مسئولین جهاد سازندگی شهرستان‌ها در حقیقت مجری این طرح‌ها در روستاهای تابعه خواهند بود. اما سوال‌برانگیزترین پیشنهاد مطرح‌شده در این جلسه از طرف ذوالفقارپور، مسئول کمیته کشاورزی جهاد سازندگی استان تهران، بود، پیشنهاد این بود که باغات سرمایه‌داران به کشاورزان واگذار شود. سخنان او را در این زمینه که در خلال گزارش کیهان در همین جلسه مورخ سه‌شنبه ۲۴ مهر ۵۸ منتشر شد در پی می‌خوانید:

پس از بررسی مشکلات مناطق مختلف پیشنهادهایی تا روشن شدن وضع مالکیت این اراضی از سوی جهاد سازندگی استان تهران داده شده که بدین قرار است:

۱- بلافاصله در هر منطقه با نظر شورایی مرکب از نمایندگان امام، نماینده جهاد سازندگی، نماینده دادستان انقلاب و دو نفر از نمایندگان روستاییان، کلیه اراضی زراعی غیر از باغات که در گذشته به عنوان مکانیزه کردن در اختیار سرمایه‌داران و خریداران غیرواقعی بوده بین آن دسته از زارعین ساکن همان روستاها تقسیم شود.

البته اگر افرادی زمین‌ها را بلااستفاده گذارند زمین مجددا به دیگری واگذار خواهد شد.

۲- افرادی که بدون داشتن زمین اقدام به حفر چاه نموده‌اند و یا با داشتن زمین از آب آن استفاده کشاورزی نمی‌نمایند منبع آب زیرزمینی از آنان خریداری و به اقساط مناسب در اختیار روستاییان گذارده شود.

۳- کمیته‌های اسلامی محلی راهنمایی شوند که ملاک قضاوت درباره خوبی یا بدی افراد پرداختن خمس و ذکات نیست و یا این سنجش سبب نشود که مزارع در دست مالکین باشد که زمین‌های خود را بلااستفاده رها می‌کنند و کشاورزان و زارعین واقعی سرگردان می‌شوند.

۴- کلیه وسایل کشاورزی موجود در هر محل که قبلا توسط وزارت کشاورزی تهیه شده و حکم تشریفات داشته و بلااستفاده مانده به اقساط مناسب در اختیار زارعین محلی قرار می‌گیرد.

زمین‌های مصادره‌ای با نظارت بنیاد مستضعفین و کمیته کشاورزی جهاد سازندگی با تهیه قراردادهایی برای کشت موقت یک سال که ایجاد مالکیت نکند تا تصویب قوانین مالکیت از طریق جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

با توجه به کوتاه بودن فصل کشت کمیته کشاورزی جهاد سازندگی استان تهران تقاضا دارد هرچه زودتر اقدامات ضروری و ضربتی از طریق شورای انقلاب نخست‌وزیری و وزارت کشاورزی انجام گیرد.

نظرات بینندگان