arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹

پیشنهاد پوتین به واشنگتن: پیمان استارت-۲ بدون پیش شرط برای یک سال دیگر تمدید شود

پوتین روز جمعه گفت که پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-۲) بدون هر گونه پیش شرطی حداقل برای یک سال دیگر تمدید شود. رئیس جمهوری روسیه به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دستور داد که در آینده نزدیک از آمریکا پاسخ قانع کننده دریافت کند. به گزارش رسانه های روسی، پوتین قصد ندارد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد پیمان استارت-۲ مذاکره کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد که پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-۲ بین مسکو و واشنگتن بدون هر گونه پیش شرطی برای یک سال دیگر تمدید شود.

به گزارش ایرنا از مسکو، پوتین روز جمعه گفت که پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-۲) بدون هر گونه پیش شرطی حداقل برای یک سال دیگر تمدید شود.

رئیس جمهوری روسیه به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دستور داد که در آینده نزدیک از آمریکا پاسخ قانع کننده دریافت کند.

به گزارش رسانه های روسی، پوتین قصد ندارد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد پیمان استارت-۲ مذاکره کند.

گفتنی است امروز مساله پیمان استارت-۲ در نشست شورای امنیت روسیه به ریاست پوتین در کنار برخی موضوعات دیگر مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

مدت پیمان استارت -۲ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد و مقامات و دیپلمات‌های روسی بارها در خصوص آینده آن و بی‌تمایلی آمریکا برای تمدید آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

«مارشال بیلینگزلیا» نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات به تازگی اعلام کرد که واشنگتن با روسیه بر سر برخی «مسائل اصولی» جهت تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی موسوم به «استارت‌نو» به توافق دست یافته است.

وی گفت: ما در واقع تمایل داریم پیمان استارت-۲ را برای مدتی تمدید کنیم. آنها در مقابل با محدود کردن زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کرده‌اند و ما هم به این مساله متمایل هستیم.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه پیشنهاد آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ را غیرقابل قبول خواند و آن را رد کرد.

نظرات بینندگان