arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹

جزئیات توافق طالبان با آمریکا از زبان سخنگوی این گروه: توافق بر سر خروج نیروهای خارجی از کشورمان در طول ۱۴ ماه / عدم استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت واشنگتن / تبادل اسرای هر دو طرف

"محمد نعیم "سخنگوی طالبان در گفت و گو با شبکه الجزیره از موضوعات متنوعی درباره رد اتهام درآمدزایی طالبان با مواد مخدر تا ۴ بند توافق این گروه با آمریکایی ها و امکان برگزاری انتخابات و روند دموکراتیک محتمل در آینده افغانستان سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"محمد نعیم "سخنگوی طالبان در گفت و گو با شبکه الجزیره از موضوعات متنوعی درباره رد اتهام درآمدزایی طالبان با مواد مخدر تا ۴ بند توافق این گروه با آمریکایی ها و امکان برگزاری انتخابات و روند دموکراتیک محتمل در آینده افغانستان سخن گفت.

نعیم در این گفت و گو تصریح کرد که طالبان به دنبال «حکومت اسلامی و مستقل» است و این هدف را در دوره های گفت و گو ها و مذاکرات پی خواهد گرفت؛ مذاکراتی که اکنون در دوحه پایتخت قطر بین طرف های افغانستانی جریان دارد.

سخنگوی طالبان، سخن گفتن درباره بسیاری از سوالات الجزیره را به میز مذاکرات موکول کرد و این را هم گفت که طالبان «درباره روش های گفت و گو و جدول دستور کار مذاکرات آینده» هم در حال بحث است؛ مذاکره درباره ساز و کار مذاکره.

*چهار محور توافق طالبان با آمریکا

نعیم درباره مذاکرات با دولت آمریکا گفت: می توانم مذاکرات با آمریکایی ها را در ۴ محور خلاصه کنم؛

اول؛ توافق بر سر خروج نیروهای خارجی از کشورمان در طول ۱۴ ماه است.

دوم؛ اینکه امارت اسلامی (منظور او جنبش طالبان است) متعهد می شود که از خاک افغانستان علیه امنیت ایالات متحده آمریکا و همپیمانان آن استفاده نشود.

سوم اینکه با آمریکایی ها توافق کردیم هزار اسیر آنان را آزاد کنیم که انجام شد و ۵ هزار اسیر ما که نزد دولت افغانستان و نیروهای بیگانه بودند نیز آزاد شدند.

چهارمین محور، این است که مذاکرات مستقیم را با طرف های افغانستانی دیگر آغاز کنیم که تقریبا یک ماه است در دوحه آغاز شده است.

سخنگوی طالبان درباره این سوال که «آیا مذاکرات دوحه بین افغان ها به معنای پایان اشغال افغانستان از سوی آمریکا خواهد بود؟» گفت: همانطور که گفتم در این باره توافق شد و از تاریخ توافق، آمریکایی ها باید در طول ۱۴ ماه خاک افغانستان را ترک کنند.

*اگر دولت بعدی آمریکا زیر توافق بزند

نعیم، درباره این سوال که «اگر دولت جدید آمریکا که دو هفته دیگر انتخاب می شود از این توافق برگشت یا اتفاقاتی رخ داد که نیروهای آمریکایی خاک افغانستان را ترک نکردند چه خواهید کرد؟» چنین گفت: می خواهم روشن کنم که برخلاف آنچه بسیاری گمان می کنند، ما با دولت افغانستان مذاکره نمی کنیم بلکه با طرف های مختلف افغانستانی مذاکره می کنیم. درباره خروج نیروهای بیگانه هم امیدواریم که مسائل داخلی آمریکا بر این توافق تاثیری نگذارد، زیرا این توافق به نفع ملت و کشور ماست و نیز به سود مردم و حکومت آمریکا.

«آیا این مذاکرات ممکن است باعث حاکم شدن دوباره طالبان پس از ۲۰ سال بر افغانستان شود؟» سخنگوی طالبان در پاسخ به این سوال گفت: اهدافی داریم که اولین آن، پایان دادن به اشغالگری است و سپس نظامی اسلامی و مستقل در افغانستان را می خواهیم؛ مبتنی بر اصول، ارزش ها، باورها، عادت ها و فرهنگ ملی.

*اما و اگر طالبان درباره اجرای حدود شرعی

او درباره اجرای اجرای حدود شرعی مانند بریدن دست و سنگسار و انتقادهای وارد به این اقدامات طالبان، تصریح کرد: نظام حکومت اسلامی وسیع تر از آن چیزی است که به حدود شرعی شناخته می شود. حدود شرعی و قصاص در قرآن وارد است و همه مسلمانان به آن ایمان دارند، اما نظام حکومتی اسلام، بسیار وسیع تر از احکام جنایی وارد در قرآن و سنت است. این نظام، اقتصاد، عدالت اجتماعی، رفاه، زندگی با کرامت و حتی حقوق حیوانات را نیز در نظر می گیرد و شامل می شود.

*حرف از انتخابات، فقط پای میز مذاکره؟

سخنگوی جنبش طالبان درباره احتمال برگزاری انتخابات در افغانستان و همراهی طالبان با روند دموکراتیک مبتنی بر صندوق رای گفت: پیش از این هم گفتم و دوباره می گویم که این جزئیات روی میز مذاکرات مطرح و درباره آن بحث خواهد شد.

*حمایت طالبان از تجارت مخدر، تهمت است

مساله جنجالی دیگر در اظهارات سخنگوی طالبان، تجارت مواد مخدر بود. از محمد نعیم پرسیده شد که آیا طالبان از تجارت تریاک درآمد کسب می کند و چگونه جنبشی که مدعی حاکمیت دین است کاری می کند که از حیث شرعی حرام است؟

نعیم پاسخ داد: این نادرست است. آنچه رخ داده کاملا عکس این است. شاید بدانید امارت اسلامی (طالبان) در ابتدای حاکمیت خود در ۱۹۹۶ کشت خشخاش را ممنوع کرد. ملا محمد عمر در آن زمان، دستور ممنوعیت کشت خشخاش را در تمام کشور صادر کرد...گفتم که ما نظامی اسلامی را می خواهیم و نمی توانیم خلاف اصول آن کار کنیم. هر کس ما را متهم به حمایت از تجارت مواد مخدر یا استفاده از آن می کند، اتهام او اشتباه است.

خبرنگار الجزیره گفت « این اتهامات در برخی گزارش های سازمان ملل نیز موجود است» و محمد نعیم جواب داد: هر کس که درباره ما چیزی می گوید در نظر دادن آزاد است اما ما می گوییم این اتهام ها وارد نیست. افیون و مواد مخدر، مشکلی جهانی است و ما مسئولیتی در آن نداریم. فرودگاه ها که در اختیار امارت اسلامی (طالبان) نیست. من می پرسم که این مواد مخدر از کجا و چه راه هایی (به این فراگیری) در جهان توزیع می شود؟ اگر طالبان نه فرودگاه، نه بنادر، نه کشتی ها، نه مرزها و نه کارخانجاتی را در اختیار دارد چگونه می توان آن را متهم به تجارت مواد مخدر کرد. این، پدیده ای جهانی است که دست هایی پشت آن است.

*اشغالگران، مسئول کشت و تجارت مواد مخدر

سخنگوی طالبان مسئولیت تجارت و حمایت از تجارت مواد مخدر را متوجه «اشغالگران» و نیروهای بیگانه کرد و گفت: شما می دانید که بعضی برآوردها از افتادن ۳ میلیون افغانی در دام مواد مخدر می گویند در حالی که در زمان حکومت طالبان، قربانیان مواد مخدر به تعداد انگشتان یک دست هم نبودند.

گفتنی است، مذاکرات صلح بین افغانستانی دولت و گروه طالبان در ۲۲ شهریور ماه با سخنرانی عبدالله عبدالله، ملابرادر و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه قطر آغاز شد و اکنون با وجود گذشت بیش از یک ماه، هیچ نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات مشاهده نمی شود.

بیش از یک ماه بحث بی‎نتیجه برسر چارچوب مذاکرات صلح افغانستان بیانگر دوری دیدگاه‌های هیأت دولت و گروه طالبان در دوحه است. هرچند برخی اعضای هیأت دولت افغانستان از نتیجه گفت‌وگوهای صلح ابراز رضایت می‌کنند و باور دارند که به طرف صلح در حال پیشرفت با هیأت طالبان هستند اما برخی آگاهان معتقدند که گفت‌وگوی دوحه با بن بست مواجه شده است.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان