arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹

وزیر آموزش و پرورش: استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در مدارس ممنوع است / شاید بخشی از کتاب‌های درسی حذف شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند. او گفت: ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می‌یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر آموزش و پرورش گفت: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.

به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نهمین نشست گفت‌وگوی هفته، امروز میزان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ این نشست هر دو هفته یکبار با حضور یکی از اعضای کابینه و با هدف بررسی مسائل مشترک آموزش و پرورش و آن دستگاه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این نشست درباره توسعه شبکه شاد و رفع مسائل و مشکلات توسعه آن، هوشمندسازی مدارس و یکپارچه‌سازی سامانه‌های آموزش و پرورش، گفتگو شد؛ چند مدیرکل استان‌ها، مواردی که را جمع‌بندی کرده بودند به نمایندگی از سایر استان‌ها به استحضار وزیر ارتباطات رساندند و وی هم زمینه‌های کار را مورد بحت قرار دادند و گروه مشترکی حاصل این نشست شد که مسائل را به طور دقیق، جزئی و تفصیلی بررسی کرده و تصمیم‌گیری کنند.

حاجی‌میرزایی افزود: امروز بستر آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا به یک بستر واقعی تبدیل شده است و لازم است برای توسعه این بستر، رفع اشکالات و موانع آن و ایمن‌سازی استفاده دانش‌آموزان از این فضا و بستر، تدابیری اندیشیده شود که مباحث خوبی مطرح شد و امیدوارم با تفاهماتی که به عمل آمد، شاهد پیشرفت کار باشیم.

وی گفت: علت حضور ویدئوکنفرانسی آقای جهرمی در این نشست این بود که یکی از فرزندان ایشان، علائم کرونا را نشان داده بود و تست داده بودند و، چون نتیجه تست، عصر امروز مشخص می‌شود، احتیاط کردند که در جمع همکاران ما حاضر شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات کندی اینترنت شاد با تأکید بر اینکه اینترنت شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است، اظهار کرد: قطعا استفاده از اینترنت در شبکه شاد چه برای معلمان و چه برای دانش‌آموزان رایگان است و اگر کسی در تأمین اینترنت رایگان با مشکلی مواجه است حتما اعلام کند؛ وزارت ارتباطات اعلام کرده است و مواردی که برخی اعلام کرده بودند، بررسی شد و واقعی نبود.

وی ادامه داد: در برخی ساعات روز که به دلیل ترافیک بالا با مشکلاتی مواجه می‌شویم، بخشی نیازمند این است که زیرساخت فنی شاد توسعه پیدا کند که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده است و وزارت ارتباطات هم برای حمایت از همراه اول در تقویت زیرساخت‌ها، همکاری کرده و قول مساعدت داده است و نکته دیگر اینکه ترافیک را در پنج قطب اصلی کشور بین آذربایجان شرقی، فارس، تهران، خراسان و اصفهان توزیع کنند که می‌تواند در کاهش بارترافیکی در ساعات پرمصرف، موثر باشد. در آموزش و پرورش با توزیع زمان کلاس‌ها از صبح تا بعدازظهر، تلاش کردیم که ساعات ۱۰ تا ۱۲ که با ترافیک بیشتری مواجه هستیم، حجم کمتری از بار را متوجه این ساعت کنیم.

حاجی‌میرزایی درباره هدیه اینترنت معلمان، گفت: اینترنت معلمان بدون هیچ محدودیتی در شبکه شاد، رایگان است و آن ۲۰ گیگ برای کار‌هایی بود که معلمان خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی‌شان انجام دهند، وزارت ارتباطات اختصاص داده بود؛ نیازی به اینترنت نیست، زیرا معلمان در شبکه شاد می‌توانند تمام کارهایشان را پیگیری کنند.

وی در واکنش به این جمله که برخی معمان برای اینترنت هزینه می‌دهند، بیان کرد: اگر موردی هست به ما منعکس کنند تا پیگیری کنیم، چون اینترنتی که روی شاد استفاده می‌شود، رایگان است و تمام اپراتور‌ها که خدمات اینترنت را ارائه می‌دهند، اعمال می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «الزام استفاده از شاد برداشته شده است و در برخی مدارس از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند»، اظهار کرد: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آن‌ها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می‌گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بزرگترین پلتفرم داخلی که بیشترین کاربر و زمان استفاده را دارد، فعال کردیم؛ مجال این را نداشتیم که ابتدا طراحی، آزمایش و بعد اجرا کنیم و باید به سرعت فعال می‌شدیم؛ این در مسیر حرکت، خود را کامل می‌کند و قطعا همه کسانی که از شاد استفاده می‌کنند، می‌توانند شهادت دهند که روز به روز، این امکان فراهم‌تر شده است و ضمن اینکه برای بخش خصوصی که مایل است خدمات آموزشی ارائه دهد، یک دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که می‌خواهند خدمات اضافه‌ای را از نظر آموزشی ارائه دهند، چون خدمات آموزش رسمی از طریق شاد ارائه می‌شود، ترتیبات کار در آیین‌نامه مشخص است.

حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که اگر مدرسه‌ای از پیام‌رسان دیگری استفاده کند باید جوابگو باشد»، گفت: بله، اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد.

وی درباره کیفیت آموزش در سامانه شاد، اظهار کرد: اکنون هم کیفیتی که در شاد ارائه می‌شود، کیفیت بالایی است، زیرا از بهترین دبیران استفاده کردیم و محتوای آموزشی را در تمام پایه‌ها و مقاطع تحصیلی روی شاد عرضه کردیم. برخی از مشکلات مربوط به زیرساخت‌های فنی است که شناسایی شده و در صدد حل و رفع آن‌ها هستیم. نویدی که می‌توانم بدهم این است که شاد هر هفته با هفته قبل متفاوت است و خدمات بهتر و هموارتری به دانش‌آموزان و معلمان ارائه خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه برخی خانواده‌ها مبنی بر اینکه دانش‌آموزان خیلی به درس دل نمی‌دهند، گفت: ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش از ابتدا توصیه‌مان به خانواده‌ها این بوده و الان هم هست که آموزش حضوری بهترین و باکیفیت‌ترین آموزش است؛ کارکرد مدارس، کارکرد بسیار متنوعی است و علاوه بر آموزش، به جنبه‌های تربیتی توجه می‌شود. ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز و ارتباط همسالان با هم ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و امتیازات بسیار زیادی دارد که قابل مقایسه با آموزش مجازی نیست.

وی ادامه داد: خبری گرفتم که بسیاری از کشور‌های اروپایی که محدودیت تردد ایجاد کردند و ساعاتی از شب را تقریبا به صورت حکومت نظامی اعلام کردند که فردی حق تردد ندارد، اما مدارس را نبستند؛ مدارس باید باز و فعال باشد و ما ترجیح‌مان این است که بچه‌ها حضوری در مدرسه باشند؛ بنابراین خانواده‌هایی که نگران هستند از آموزش حضوری استقبال کنند و با مراجعه به مدرسه از میزان رعایت مقررات بهداشتی در مدرسه هم اطمینان حاصل کنند.

حاجی‌میرزایی افزود: اگر خانواده‌ای نگران است، تا زمانی که نگرانی‌اش رفع شود، آموزش مجازی هست و همه تلاش ما این است که این آموزش باکیفیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی معلمان نگران هستند که، چون روند آموزش مجازی کندتر از آموزش حضوری است، نتوانند کتاب درسی را تمام کنند و این احتمال است که بخشی از کتب درسی حذف شود»، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست؛ معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، زمان‌بندی تمام دروس را استخراج و ابلاغ کردند که هم در تلویزیون، هم شاد و هم در آموزش حضوری دقیقا طبق زمان‌بندی به پیش می‌رویم و کل محتوا را تا پایان سال پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال هم اعلام کردیم که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نخواهد بود و از طریق آموزش حضوری، شاد، تلویزیون و توزیع بسته‌های آموزشی خودآموز، در جریان آموزش قرار می‌گیرند و همه محتوای آموزشی را به طور کامل و باجدیت پیگیری خواهیم کرد.

حاجی‌میرزایی افزود: به هرحال وقتی جریان آموزشی از وضعیتی که ده‌ها سال تجربه شده به وضعیت جدید تغییر پیدا می‌کند، نیازمند مشارکت همگان اعم از خانواده‌ها، معلمان، دانش آموزان و مدیران مدارس است و با همکاری همگان پیگیری کنیم و اجازه نمی‌دهیم در امر آموزش دانش‌آموزان اختلالی به وجود آید.

نظرات بینندگان