arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹

احتمال کاهش سن فوتی‌های کرونا/افزایش ناقلین سالم بی‌علامت در استان مرکزی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با کاهش سن مبتلایان و شلوغ شدن مراکز درمانی، سن مرگ و میر کرونایی در استان مرکزی از بیش از ۶۵ سال به بیش از ۴۵ سال کاهش خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با کاهش سن مبتلایان و شلوغ شدن مراکز درمانی، سن مرگ و میر کرونایی در استان مرکزی از بیش از ۶۵ سال به بیش از ۴۵ سال کاهش خواهد یافت.

دکتر سید محمد جمالیان در شصت و پنجمین جلسه ستاد مدیریت کرونا استان با بیان اینکه زمان آن رسیده است که در بحث ویروس کرونا تصمیمات مدیران در کفه ترازو گذاشته شود، تا فعالیت های اقشار مختلف در بخش های مختلف در مقیاس میزان ابتلا و مرگ و میر سنجیده شود، افزود: آمارها نشان می دهد که میزان ناقلین سالم بدون علامت در حال رسیدن به ۳۰ درصد است و این ارقام به این معناست که از هر سه نفر یک نفر ناقل است و این شرایط قطعا وضعیت را بحرانی و خطرناک تر می کند.

وی تصریح کرد: تا امروز موارد فوتی در سنین بیش از ۶۵ سال بود، ولی اگر مراکز درمانی شلوغ تر شوند با کاهش سن مبتلایان، موارد فوتی به سنین بیش از ۴۵ سال می رسد.

جمالیان در خصوص روزهای پیش رو و آغاز مراسم های عروسی، از احتمال وقوع تراژدی خبر داد و اظهار کرد: از فردا تمام تالارها اقدام به برگزاری مراسم می کنند و وقتی با اعتراض بازرسان مواجه شوند، می گویند که از ماه قبل وقت داده ایم و در پاسخ به اعلام کنسل کردن مراسم ها می گویند پیش پرداخت دریافت کرده ایم و همان داستان ماه های گذشته تکرار می شود.

وی تاکید کرد: با افزایش میزان ابتلا سن مرگ و میر کاهش می یابد و در این شرایط هم به تنهایی کاری از دست دانشگاه علوم پزشکی بر نمی آید.

پلیس کرونا تشکیل شود

به گزارش ایسنا، در این جلسه فرماندار اراک با اشاره به انجام روزانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ مورد بازدید از اماکن مختلف که تعدادی پلمب، تعدادی ارجاع به مراجع قضایی و تعدادی اخطار صادر می شود، گفت: در همین لحظه و به صورت روزانه ۱۰ گروه دو نفره از سمن ها مشغول بازدید و نظارت بر اماکن مختلف جهت رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

حسین بختیاری با اشاره به رعایت ۹۰ درصدی پروتکل های بهداشتی در ادارات استانی و شهرستانی در اراک، افزود: در اتوبوس ها نیز بیش از ۸۵ درصد مسافران از ماسک استفاده می کنند، اما مشکل اینجاست که اتوبوس ها دیر حرکت می کنند و این مسئله باعث افزایش تراکم جمعیت می شود.

وی اضافه کرد: طی روزهای اخیر ۹۴ درصد معابر سطح شهر اراک ضدعفونی شده است، اما باید به این امر توجه داشت که تاثیر ضدعفونی معابر در پیشگیری از شیوع کرونا از دید سازمان جهانی بهداشت کمرنگ شده است، اما پیشنهاد می دهم در این شرایط پلیس کرونا تشکیل شود.

سلامت روانی جامعه را فراموش کرده ایم

معاون پیشگیری دادگستری کل استان مرکزی در این جلسه تصریح کرد: متاسفانه شاهد فراموش شدن سلامت روان اقشار مختلف جامعه هستیم. در برخی از استان ها اخباری که از کرونا منتشر می شود صرفا محوریت تهدید ندارند بلکه اخبار تذکری و امیددهنده نیز مدنظر است.

محسن خیرمند با بیان اینکه عدم توجه به سلامت روان نارضایتی ها را تشدید می کند، گفت: در استان مرکزی انجمن روانشناسی خوبی فعال است و پیشنهاد می کنم تمامی کادر درمان از مشاوره های روانشناسی بهره مند شوند، همچنین لازم است که آسیب شناسی شود چرا مردم نسبت به زدن ماسک یا برگزار نکردن مراسم ها بی توجه هستند.

ایسنا

نظرات بینندگان