arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
در گفتگو با «انتخاب»؛

عضو کمیسیون بهداشت: رئیس سازمان غذا و دارو به ما گفته بود با کمبود انسولین مواجه نیستیم / کمبودها به دلیل تمایل بیماران دیابتی به انسولین قلمی است!

عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به کمبود انسولین نوع قلمی، گفت: ما تقریبا ۳ هفته قبل یک جلسه‌ای را با ریاست سازمان غذا و دارو داشتیم و اتفاقا در آن جلسه بحث کمبود دارو‌ها و مشخصا انسولین را مطرح کردیم. دوستان در آن جلسه اعلام کردند که ما در حوزه انسولین با کمبود مواجه نیستیم. وی افزود: افزود: کمبودی که درباره انسولین مطرح است به نوع قلمی آن مربوط می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به کمبود انسولین نوع قلمی، گفت: از آنجایی که استفاده از نوع قلمی انسولین آسان‌تر است، بیشتر بیماران دیابتی ترجیح می‌دهند که از این نوع استفاده کنند. بنابراین یک دلیل کمبود این نوع انسولین به میزان مصرف آن مربوط شده و دلیل دیگر نیز به این مربوط می‌شود که تولید دارو به هرحال زمان‌بر است و همین باعث می‌شود که کمبود دارو احساس شود.

محمد پاک مهر در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که بسیاری از بیماران دیابتی نسبت به کمبود انسولین گلایه داشته و در این خصوص مجلس چه مطالباتی را از دولت داشته است، گفت: ما تقریبا 3 هفته قبل یک جلسه‌ای را با ریاست سازمان غذا و دارو داشتیم و اتفاقا در آن جلسه بحث کمبود داروها و مشخصا انسولین را مطرح کردیم. دوستان در آن جلسه اعلام کردند که ما در حوزه انسولین با کمبود مواجه نیستیم.

این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی افزود: کمبودی که درباره انسولین مطرح است به نوع قلمی آن مربوط می‌شود. البته ما در نوع قلمی و برخی از انواع انسولین تاحدودی به داروهای خارجی وابسته هستیم ولی بخش اعظم این داروها در داخل کشور تولید و ساخته می‌شود و علت آنکه امروز با کمبود نوع قلمی مواجه هستیم به تمایل روز افزون بیماران دیابتی به استفاده از انسولین قلمی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که استفاده از نوع قلمی انسولین آسان‌تر است، بیشتر بیماران دیابتی ترجیح می‌دهند که از این نوع استفاده کنند. بنابراین یک دلیل کمبود این نوع انسولین به میزان مصرف آن مربوط شده و دلیل دیگر نیز به این مربوط می‌شود که تولید دارو به هرحال زمان‌بر است و همین باعث می‌شود که کمبود دارو احساس شود.

پاک مهر در پاسخ به این پرسش که وزارتخانه‌های مربوطه به ساخت و واردات دارو چقدر در بحث کمبود داروی انسولین مقصر هستند، تصریح کرد: امروز تقریبا 97 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود که به علت ارزان بودن نیز بعضا شاهد خروج این داروها به خارج کشور هستیم. مثل همین اتفاق اخیر که یک محموله بزرگی از دارو در مرز عراق کشف شد.

این عضو کمیسیون بهداشت به اشاره به کمبود جدی برخی داروهای خاص به دلیل تحریم، اظهار کرد: متاسفانه دشمنان در شعار می‌گویند که دارو تحریم نیست ولی واقعیت چیز دیگری است و یک دروغ محض است. تحریم‌ها باعث شده نرخ داروهای وارداتی بسیار گران و هزینه گزافی برای دولت و بیماران داشته باشد.

نظرات بینندگان