arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

افزایش تماس‌های تلفنی و ترس از چالش «مومو»

پلیس در اعلام مهمترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته از افزایش تماس‌های تلفنی شهروندان خبر داد که از ارسال پیام و کلیپ‌های موسوم به «مومو» شکایت داشته و دچار ترس و اضطراب شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

 

 

 

 

 

پلیس در اعلام مهمترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته از افزایش تماس‌های تلفنی شهروندان خبر داد که از ارسال پیام و کلیپ‌های موسوم به «مومو» شکایت داشته و دچار ترس و اضطراب شده‌اند.

 پایگاه خبری پلیس، سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی امروز(دوشنبه) اعلام کرد: طی روزهای گذشته و بخصوص از روز پنجشنبه تا کنون کارشناسان پلیس فتا استان بالغ بر صدها تماس تلفنی مبنی بر ترس شهروندان در چالش مومو و اضطراب ناشی از آن دریافت کرده و پاسخ لازم را ارائه کرده اند.

وی با اشاره به نگرانی والدین و دانش آموزان در پی انتشار تصاویر و کلیپ های رعب انگیز «مومو» افزود: در روزهای اخیر شاهد مطرح شدن چالش «مومو» در سطح برخی استان‌های کشور و همچنین استان خراسان رضوی بوده ایم و در پی آن برخی کاربران که بیشتر آن‌ها دانش آموز و کاربر شبکه اجتماعی واتس آپ بوده اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده اند.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدفشان اذیت و آزار دانش آموزان و هر قشر از نوجوانان و کاربران فضای سابر باشد گرفتار قانون می‌شوند ولیکن با توجه به گستردگی و فرامرزی بودن فضای سایبر توصیه پلیس فتا پیشگیری و آگاهسازی است؛ لذا دانش آموزان و والدین از کنجکاوی و کلیک بر روی لینک های ناشناس اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: «مومو» چالش خطرناک آنلاینی بسیار شبیه به بازی نهنگ آبی است که ابتدا از فیسبوک شروع شد و بعد از طریق واتس آپ گسترش پیدا کرد. هدف از این بازی ترسناک، ایجاد رعب و وحشت در بین کودکان و نوجوانان بوده است. «مومو» کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند در صورتی که از دستورات او پیروی نکنند در شب به رویشان ظاهر شده و و موجب هراس آنها خواهد شد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در رابطه با پیشگیری از چالش مومو افزود: تنها راهکار این است که تحت هیچ عنوان کنجکاوی نکرده و بر روی لینک ناشناس در شبکه های اجتماعی بویژه واتس آپ که محل انتشار این چالش بوده، کلیک نکند و به تمام تماس های ناشناس در این شبکه اجتماعیبی توجه باشند ضمن اینکه از ذخیره شماره های ناآشنا در واتساپ پرهیز کرده تا شماره کاربر در بانک اطلاعاتی موصوف ذخیره نشود.

جهانشیری با اشاره به چالش مو مو به شهروندان توصیه کرد:هموطنان در مواجهه با چالش موصوف می توانند با حذف اکانت کاربری خود از شر این مزاحم ناخوانده خلاص شده و با شماره دیگری عضویت جدید پیدا کنند و از ذخیره شماره مومو سابق به شدت پرهیز کنند.

سایت دیوار کلاهبردار میلیاردی را ناکام گذاشت

رئیس پلیس فتا استان کرمان، از دستگیری فردی که با درج آگهی جعلی اعطای وام کم بهره در سایت دیوار شهرستان بم خبر داد.

سرهنگ امین یادگارنژاد در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا شهرستان بم مراجعه و با در دست داشتن مرجوعه قضایی و درخواست رسیدگی به شکوائیه خود را مبنی بر کلاهبرداری از طریق آگهی جعلی اعطای وام کم بهره، داشتند لذا پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاکیان در تحقیقات اولیه در خصوص نحوه کلاهبرداری صورت گرفته بیان داشتند، فردی با درج آگهی در سایت دیوار تحت عنوان واگذاری وام کم بهره اقدام به دریافت وجه نقد به منظور حق الزحمه، خرید سفته، بیعانه، استعلامات بانکی و تکمیل کردن فرم‌های مربوطه نموده اما پس از دریافت مبلغ بایستی وام رو پرداخت می‌کرد که دیگر پاسخگو نبود و تلفن همراهش رو خاموش کرد.

سرهنگ یادگارنژاد گفت: کارشناسان پلیس فتا شهرستان بم پس از انجام یک‌ سری اقدامات فنی و تخصصی و اخذ دستور قضایی توانستند فرد کلاهبردار را که مخفیگاهش در استان بوشهر بود را شناسایی و دستگیر کنند.

وی افزود: متهم ابتدا منکر ارتکاب جرم شد ولی پس از ارائه مستندات و دلایل لازم لب به اعتراف گشود و به جرم خود اعتراف کرد و انگیزه خود را کسب منافع مالی و خارج شدن از کشور اظهار کرد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از هموطنان‌مان در این شرایط اقتصادی به دنبال این گونه اگهی ها هستند، هشدار داد و گفت: به هیچ عنوان به این گونه به این گونه تبلیغات اعتماد نکنند چرا که سودهای بانکی‌ که با نرخ‌های مصوب همخوانی ندارد. و از پرداخت هرگونه وجهی در فضای مجازی و یا پر نمودن فرم‌هایی که اطلاعات شخصی افراد و حساب آن‌ها را در اختیار سایرین قرار می‌دهد، خوودداری کنید.

اخاذی از دختران جوان با وعده استخدام

رئیس پلیس فتا فارس از شناسایی و دستگیری مردی ۲۸ ساله در شهرستان فسا خبر داد که با ایجاد گروه‌های واتساپی و وعده استخدام در کلینیک مشاوره، از دختران جوان قصد اخاذی را داشت.

سرهنگ حشمت سلیمانی در تشریح این خبر گفت: با مراجعه خانمی جوان به پلیس فتا مبنی بر اینکه در شبکه اجتماعی واتساپ با فردی آشنا شده و پس از مدتی با وعده‌های مختلف از قبیل استخدام در کلینیک مشاوره با حقوق بالا و اخذ عکس‌های خصوصی قصد اخاذی از من را دارد که موضوع در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اظهارات شاکی و بررسی‌های لازم مشخص شد متهم با ورود به شبکه‌های اجتماعی و سوء استفاده از احساسات دختران جوان، ضمن معرفی کردن خود به عنوان دکتر و به بهانه استخدام، اقدام به دریافت اطلاعات شخصی آنان می‌کرده است.

سرهنگ سلیمانی ادامه داد: با بررسی‌های فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا، متهم به هویت معلوم در شهرستان فسا مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد.

وی گفت: با بررسی‌های تکمیلی و ادله‌های دیجیتالی مشخص شد متهم به همین شگرد اقدام به اخذ تصاویر خصوصی ۱۰ دختر جوان، با نیت اخاذی کرده است.

رئیس پلیس فتا فارس با اشاره به اینکه متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد، گفت: کاربران هرگز فریب اینگونه تبلیغات و آگهی‌ها را نخورند و از ارسال اطلاعات شخصی و تصاویر خصوصی به افراد ناشناس خودداری کنند.

توقیف پژو پارس حامل کالای قاچاق

مأموران پلیس امنیت اقتصادی شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان از یک دستگاه خودرو پژو پارس انواع کالای قاچاق به ارزش ۵ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

سردار غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی‌استان هرمزگان اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی شهرستان بندر لنگه در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه عده ای افراد سودجو قصد انتقال مقادیری کالای قاچاق به وسیله خودرو های شوتی در محور بندرلنگه_ پارسیان را دارند پیگیری موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی حین کنترل خودرو های عبوری یک دستگاه خودرو پژو پارس که با سرعت زیاد در محور روستای دهنو به سمت روستای چارک شهرستان بندرلنگه در حال تردد بود را شناسایی و با علائم هشدار دهنده دستور ایست صادر کردند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان اضافه کرد: راننده خودرو بدون توجه به دستور ایست پلیس اقدام به فرار کرد که پس از طی مسافتی تعقیب و گریز، عرصه را بر خود تنگ دید با رها کردن خودرو و استفاده از تاریکی هوا از محل متواری شد.

سردار جعفری ادامه داد:مأموران در بازرسی از خودرو ۴۸۸ عدد بسته پودر بدنسازی، ۳۰ دستگاه تبلت و ۵۰دستگاه گوشی موبایل که همگی قاچاق بود را کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان، ارزش محموله کشف شده قاچاق را بنا به نظر کارشناسان ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان و تصریح کرد: دستگیری متهم متواری در دستور کار پلیس قرار دارد.

کشف ۱۰۳ راس گوسفند قاچاق

فرمانده انتظامی لارستان استان فارس از کشف ۱۰۳ راس گوسفند قاچاق به ارزش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ داود امجدی افزود: با اقدامات فنی و تخصصی از دپو احشام قاچاق در یک گله دانی در یکی از محله‌های این شهرستان مطلع و موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: ماموران پس از هماهنگی قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن مکان موفق شدند ۱۰۳ راس گوسفند قاچاق را کشف کنند.

فرمانده انتظامی لارستان با بیان اینکه در این خصوص یک نفر که قصد انتقال احشام را به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشت دستگیر شد، افزود: ارزش ریالی احشام مکشوفه برابر نظر کارشناسان، ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

کشف ماسک های قاچاق

فرمانده انتظامی ارومیه استان آذربایجان غربی از کشف ۴۰ هزار عدد ماسک قاچاق به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال در ارومیه، خبر داد.

سرهنگ "کریم اکبری" گفت: ماموران انتظامی ایستگاه بازرسی شهید "کلانتری" حین کنترل خودروهای عبوری در محور ارومیه- تبریز به ۲ دستگاه خودرو پراید و پژو آردی به ظن حمل کالای قاچاق مشکوک شده و آنها را متوقف کردند.

وی با اشاره به اینکه در بازرسی از خودروها، ۴۰ هزار عدد ماسک قاچاق کشف شد، افزود: برابر اعلام کارشناسان ارزش کالاهای مکشوفه ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی ارومیه تصریح کرد: در این رابطه دو دستگاه خودرو توقیف و دو متهم دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

نظرات بینندگان