arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

چین: لغو تحریم تسلیحاتی ایران نتیجه کارآمدی برجام است / پکن تجارت اسلحه را با روشی محتاطانه و معقول ادامه خواهد داد

«جایو لی جیان»سخنگوی وزارت امور خارجه چین لغو تحریم تسلیحاتی ایران در روز ۲۷ مهرماه را نتیجه موثر توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی دانست. وی درباره اینکه کشورش مایل به فروش سلاح به ایران است ، افزود: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شرایط روشنی برای لغو اقدامات محدود کننده مانند تحریم تسلیحاتی علیه ایران دارد که باید صادقانه اجرا شود. وی تاکید کرد که چین بر اساس سیاست هایش در زمینه صادرات اقلام نظامی و تعهدات بین المللی ، تجارت اسلحه را با روشی محتاطانه و معقول ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جایو لی جیان»سخنگوی وزارت امور خارجه چین لغو تحریم تسلیحاتی ایران در روز ۲۷ مهرماه را نتیجه موثر توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی دانست.

به گزارش ایرنا ، وی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران درباره این موضوع در پکن گفت : طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، تحریم تسلیحاتی و محدودیت های سفر شورای امنیت علیه ایران در این تاریخ منقضی شد و این نخستین مرحله از اجرای قطعنامه است.

وی توضیح داد که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ، منعکس کننده موضع مشترک جامعه جهانی در حمایت از چندجانبه گرایی ، اقتدار شورای امنیت و نتیجه توافق هسته ای ایران و کارآیی برجام است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، پکن برای ادامه روند پیگیری مداوم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ، پیشبرد حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران و حفاظت از نظام منع اشاعه و حفاظت از صلح و ثبات خاورمیانه و منطقه خلیج فارس با همه طرف ها همکاری خواهد کرد.

وی درباره اینکه کشورش مایل به فروش سلاح به ایران است ، افزود: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شرایط روشنی برای لغو اقدامات محدود کننده مانند تحریم تسلیحاتی علیه ایران دارد که باید صادقانه اجرا شود.

جایو تصریح کرد که چین متعهد به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس و پیشبرد عملی حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران است.

وی تاکید کرد که چین بر اساس سیاست هایش در زمینه صادرات اقلام نظامی و تعهدات بین المللی ، تجارت اسلحه را با روشی محتاطانه و معقول ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره تهدید آمریکا برای تحریم کشورهای طرف معاملات تسلیحاتی با ایران ، گفت : اقدام ایالات متحده منطقی نیست. چین با تحریم های یک جانبه اعمال شده توسط ایالات متحده مخالف است.

وی ادامه داد : آمریکا حتی مدعی است که چین مقادیر زیادی سلاح به ایران صادر خواهد کرد. در حقیقت ، سیاست و عملکرد پکن در زمینه صادرات اقلام نظامی نشان دهنده احساس مسئولیت بالای این کشور است. در مقابل ، این آمریکا است که تسلیحات خود را در سراسر جهان می فروشد و به دنبال منافع ژئوپلیتیکی از طریق تجارت اسلحه ، مداخله در امور داخلی سایر کشورها و حتی امضای پیمان تجارت اسلحه است. چنین کشوری در موقعیتی نیست که بخواهد با این اتهامات ناروا علیه چین اقدام کند.

به گفته وی ، قطعنامه ۲۲۳۱ ترتیبات روشنی برای لغو تحریم تسلیحاتی علیه ایران و سایر اقدامات محدود کننده ارایه کرده است که باید به طور دقیق اجرا شود.

« جایو » درباره برگزاری نشست وزیران شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت منطقه خلیج فارس به پیشنهاد روسیه گفت : چین از این نشست وزیران در مورد وضعیت منطقه خلیج فارس که توسط مسکو ، رییس شورای امنیت برای ماه اکتبر پیشنهاد شده است ، پشتیبانی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد : منطقه خلیج فارس همیشه نقطه محوری مورد توجه بین المللی بوده است. ما امیدواریم که اعضای شورای امنیت و کشورهای مربوطه در منطقه ، جلسه وزیران را فرصتی برای اجماع به منظور کاهش تنش ها بدانند. چین در این نشست مشارکت فعال خواهد داشت و با همه طرف ها برای اقدامات مثبت و ارتقای همزیستی مسالمت آمیز و هماهنگی بین کشورهای منطقه و حفاظت از صلح ، ثبات و توسعه در منطقه، همکاری خواهد کرد.

 

نظرات بینندگان