arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹

پکن: چین واکسن کرونا را با قیمت مناسب در اختیار جهان می‌گذارد

«وانگ ون بین » سخنگوی وزارت امورخارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که کشورش واکسن کووید ۱۹ را با قیمت مناسب و معقول در اختیار جهان قرار می‌دهد. وی روز سه‌شنبه تصریح کرد، این واکسن در کشورهای مختلف در دست تولید است و مشخص نیست که چگونه قیمت گذاری می‌شود، اما چین واکسن‌های خود را به عنوان کالای عمومی جهانی و با قیمت مناسب و معقول در اختیار جهانیان قرار خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پکن: چین واکسن کرونا را با قیمت مناسب در اختیار جهان می‌گذارد«وانگ ون بین » سخنگوی وزارت امورخارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که کشورش واکسن کووید ۱۹ را با قیمت مناسب و معقول در اختیار جهان قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، وی روز سه‌شنبه تصریح کرد، این واکسن در کشورهای مختلف در دست تولید است و مشخص نیست که چگونه قیمت گذاری می‌شود، اما چین واکسن‌های خود را به عنوان کالای عمومی جهانی و با قیمت مناسب و معقول در اختیار جهانیان قرار خواهد داد.

وانگ در مورد گزارش رسانه‌ها درباره گران بودن واکسن تولیدی چین در مقایسه با واکسن‌های ساخت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی گفت: این ادعا کاملا بی اساس است.

وی افزود: چین پیشتر متعهد شده است که واکسن‌های تولیدی خود را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد و به این تعهد خود احترام می‌گذارد.

سخنگوی چین تصریح کرد: پکن برای تولید واکسن کرونا با زمان رقابت می‌کند. هنگامی که واکسن تولید و در دسترس باشد، به عنوان یک قلم کالای عمومی در جهان تقسیم خواهد شد و این می‌تواند شامل کمک‌های مالی برای توزیع و یا توزیع رایگان و یا با قیمت مناسب باشد.

بیش از یکصد کشور در حال تولید دهها گونه از واکسن برای درمان ویروس مرگبار و ناشناخته کرونا هستند و چین در نیمه اول سال جاری میلادی اعلام کرد که برای تولید واکسن جهانی برای کرونا تا سال ۲۰۲۵ میلادی نزدیک به ۲۰ میلیون دلار کمک اختصاص می‌دهد.

روزنامه گلوبال تایمز چین می‌نویسد که بر خلاف آمریکا که حاضر به همراهی با تلاش های جهانی برای ساخت واکسن نشده است ، پکن می کوشد تا با همکاری همه کشورها برای درمان ویروس کرونا که هیچ مرزی نمی شناسد ، واکسن تولید کند.

گزارش مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های عفونی دانشگاه مینه سوتا نشان می‌دهد که همه گیری بیماری کرونا ممکن است یک سال و نیم تا دو سال باشد، در حالی که نزدیک به ۷۰ درصد مردم برای پیشگیری از همه‌گیری ممکن است به مصونیت جمعی نیاز داشته باشند. اعتقاد بر این است که تولید یک واکسن یکی از ضروری ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس است.

چین متعهد شده است که واکسن تولیدی خود را حداقل به ۱۰ کشور در حال توسعه ارائه دهد، اما بیشتر این شرکا کشورهایی با درآمد کم هستند و این نگرانی را ایجاد می‌کند که هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه برای آنان قابل تامین نباشد.

«تائو لینا» متخصص ایمنی شناسی مستقر در شهر شانگهای واقع در شرق چین می گوید: قیمت واکسن های تولیدی به کشورهای کم درآمد نمی تواند چندان از بهای تولید بالاتر باشد. بنابراین قیمت‌گذاری آن فراتر از یک مسئله تجاری است.

 

نظرات بینندگان