arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
پولتیکو:

فاکتورهای پنهانی که می‌تواند ترامپ را پیروز غافلگیر کننده انتخابات کند

تقریبا تمامی پارامتر‌ها حکایت از پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش رو دارد با این حال اکنون و نزدیک به دو هفته قبل از روز انتخابات، نمی‌توان با قطعیت نتیجه رقابت پیش رو بین دو کاندید را حدس زد. دموکرات‌ها در تلاشند تا متغیرهای پنهانی که ممکن است کاندید آن‌ها را غافلگیر کند در نظر داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیوید سیدرز در پولتیکو نوشت: تقریبا تمامی پارامتر‌ها حکایت از پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش رو دارد با این حال اکنون و نزدیک به دو هفته قبل از روز انتخابات، نمی‌توان با قطعیت نتیجه رقابت پیش رو بین دو کاندید را حدس زد.  دموکرات‌ها در تلاشند تا متغیرهای پنهانی که ممکن است کاندید آن‌ها را غافلگیر کند در نظر داشته باشند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در همین مدت که کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در خواب زمستانی بود، آرا جمهوری خواهان در ایالت‌های مهم افزایش یافته است. همزمان اگرچه مشارکت دموکرات‌ها در رای گیری زودهنگام در حال افزایش است، اما مشخص نیست که آیا این میزان برای شکست جمهوری خواهان در روز انتخابات کفایت می‌کند یا خیر.

در حال حاضر پیرامون صحت نظرسنجی در برخی ایالتهای پر نوسان نیز شک و تردید‌های جدی وجود دارد. با توجه به اینکه بایدن هم در نظرسنجی‌ها و هم در جمع آوری کمک‌های مالی پیش است، اوضاع برای انتخاب مجدد رئیس جمهور چندان جالب به نظر نمی‌رسد، اما این بدان معنا نیست که انتخابات همین حالا تمام شده است.

تام بونیر، مدیرعامل شرکت داده‌های دموکراتیک تارگت اسمارت TargetSmart گفت: عوامل ناشناخته‌ای وجود دارند که هنوز می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر داشته باشند. ابزارهایی که ما باید برای پیش‌بینی این رقابت استفاده می‌کنیم همه برای یک انتخابات عادی است در حالی که انتخابات پیش‌رو به هیچ عنوان عادی نیست.

بونیر در یک تماس ویدیویی اخیر با کرسی‌های ایالتی حزب دموکرات، فضای انتخاباتی کاملاً مثبتی را برای بایدن ترسیم کرد، اما همزمان هشدار داد که حتی تغییرات اندک در پیش بینی میزان مشارکت می‌تواند تأثیر قابل توجهی در نتیجه داشته باشد. به همین دلیل، در میان سایر موارد، دموکرات‌ها در حال جمع آوری کل آرا زودهنگام هستند.

مت بنت از کارشناسان گروه چپ میانه راه سوم گفت: ما نمی‌دانیم که ترامپ چه چیزی رو خواهد کرد. هر روز یک هفته و هر هفته یک ماه است و از الان تا 3 نوامبر زمان بسیاری باقی مانده است.

از بین همه دلایلی که باعث عدم اطمینان دموکرات‌ها به پیروزی می‌شود، نگران کننده ترین دلیل برای آنها بحث میزان مشارکت در انتخابات است. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط پروژه انتخابات آمریکا، بیش از 27 میلیون نفر از روز یکشنبه در سراسر کشور رای داده بودند، برخی پس از ساعت‌ها در صف ایستادن موفق به انجام این کار شدند. در ایالت‌های گزارش شده دموکرات‌ها رای بیشتری نسبت به جمهوریخواهان داده‌اند. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به طور یکسان معتقدند که رای دهندگان اولیه در سایر ایالت‌ها نیز عمدتا دموکرات هستند.

با این حال متخصصان سیاسی نمی‌دانند که دموکرات ها در رای گیری زودهنگام چقدر مزیت ایجاد کرده یا اینکه آیا برای غلبه بر موجی از آرا که جمهوری خواهان شخصاً به آنها رای می‌دهند‌، کافی است یا خیر.

یکی از استراتژیست‌های برجسته با تاکید بر علائم واضح هشداردهنده برای بایدن، در اوایل این ماه یادداشتی را در میان دموکرات‌ها منتشر کرد که دلیل آن افزایش ثبت نام رای دهندگان سفیدپوست و غیر دانشگاهی بود. این استراتژیست نوشت: هیچ شانسی برای غلبه بر کسری رای گیری ترامپ در نزدیکی انتخابات وجود ندارد.

از نظر دموکرات‌ها، عدم اطمینان در مورد اینکه چه کسی رأی می‌دهد تنها بخشی از این معادله است. همچنین مشخص نیست که در نهایت چند برگ رای گیری باطل شده و در کدام ایالت‌ها این اتفاق می‌افتد.

موضوع کمی نیست. پس از آنکه دادگاه عالی پنسیلوانیا ماه گذشته رأی داد كه به اصطلاح برگه‌های خالی و آنهایی كه بدون پاكت مناسب از طریق پست ارسال شده‌اند، قابل شمارش نیستند، مقامات انتخاباتی هشدار دادند كه احتمالا بیش از 100 هزار برگ رای باطله داشته باشیم.

از سوی دیگر جمهوری خواهان در برخی ایالت‌ها در جلوگیری از شمارش آرا پستی که پس از روز انتخابات می‌رسند، موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. پیروزی بایدن نه تنها متقاعد کردن دموکرات‌ها برای ادامه رای گیری در دو هفته آینده بلکه اطمینان از انجام صحیح آنها نیز بستگی دارد.

به ویژه درمورد رای دهندگان جوان که عجله کمتری برای رای دادن دارند، عدم اطمینان قطعی وجود دارد. مایکل مک دونالد، مدیر پروژه انتخابات، در تجزیه و تحلیل رای گیری در اوایل هفته گذشته نوشت: من پیش بینی می‌كنم كه در هفته‌های آینده روایت دموكرات‌ها از نتیجه انتخابات تغییر کند، ما احتمالا با جمعیت جوانی رو به رو خواهیم بود که هیچ عجله‌ای برای رای دهی ندارند.

در سال‌ها پیش رسم بر این بود که دموکرات‌ها برای رفع نگرانی خود از مشارکت دیرهنگام با کمک هزاران داوطلب درهای خانه را می‌زدند و آنها را وادار می‌کردند که برگه‌های رای خود را تحویل دهند، اما بایدن به دلیل نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا از انجام این کار امتناع ورزیده است.

تاثیری که این تصمیم بر نتیجه انتخابات خواهد گذاشت، تا زمان پایان آن غیرممکن است، اما این یک دلیل محتمل است که جمهوری خواهان در چندین ایالت از جمله فلوریدا که جمهوری‌خواهان فاصله ثبت نام رای دهندگان حزب با دموکرات‌ها را بطور قابل توجهی کاهش داده‌اند، موفق به ثبت نام شوند.

نیک ترینر، مدیر استراتژی کمپین انتخاباتی ترامپ گفت: یک معما بزرگ در حال حاضر این است که چه تعداد دموکرات آرا خود را پس می‌دهند. در انتخابات سال 2016، شما می‌توانستید درب خانه‌ها را بزنید و به آنها یادآوری کنید که برگه رای‌شان به صندوق بیاندازند، اما امروز این اتفاق نمی‌افتد.

البته بسیاری از دموکرات‌ها به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، اما آنچه آنها ممکن است در آنجا پیدا کنند منبع نگرانی دیگری برای خودشان است. دموکرات‌ها میلیون ها دلار صرف آموزش رای دهندگان و برنامه‌های حمایت از رای دهندگان می‌کنند، اما ترامپ در مناظره خود با بایدن طرفداران‌اش را به شرکت مستقیم در انتخابات فراخواند.

متیو لیتمن از مشاوران بایدن گفت: من نگران مشارکت مردم هستم. من نگران تهدید شدن مردم هنگام رفتن به رای دادن هستم. من نگران این باندهای شبه نظامی سرگردان طرفدار ترامپ هستم.

یک دلیل که استراتژیست‌های سیاسی به شدت بر فرایند برگزاری انتخابات از جمله مشارکت حضوری در آن و شمارش آرا تمرکز کرده‌اند این است که احتمالاً این مسائل روند مبارزات را تغییر دهد. جمهوری خواهان امید به یک چرخش چشمگیر در شیوع ویروس کرونا یا انتشار اخبار خوب اقتصادی را رها کرده و دل به روش‌های دیگر بسته‌اند.

ویت آیرس از کارشناسان با سابقه جمهوری خواه، گفت که یک رویداد مهم در حوزه سلامت هنوز هم می‌تواند مبارزات انتخاباتی را تحت تاثیر قرار دهد. وی گفت: این انتخابات می‌تواند به طور موثری تا رسیدن به روز انتخابات به پایان برسد، ما دقیقا این موضوع را نمی‌دانیم، زیرا هنوز نتایج گزارش نشده، اما ممکن است با رسیدن به روز انتخابات همه چیز تمام شود ... پنجره یک رویداد مهم که تأثیر اساسی بر انتخابات دارد در حال بسته شدن است.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ترامپ برای پیروزی در دور دوم به جهشی چشمگیر نیاز دارد. ترامپ نمی‌تواند مانند بسیاری از طرفداران خود بر روی نادیده گرفتن نظرسنجی‌ها اعتماد کند، چرا که نظرسنجی کنندگان هر دو حزب می‌گویند در این دوره آنها با دقت بیشتری رای دهندگان سفیدپوست و غیر دانشگاهی را که از برخی نظرسنجی‌ها در سال 2016 جا مانده بودند، محاسبه می‌کنند.

با این حال بسیاری از دموکرات‌ها همچنان مشکوک هستند که رأی دهندگان به اصطلاح ساکت ترامپ هنوز وجود داشته باشند، کسانی که در نظرسنجی‌ها شرکت نمی‌کنند اما روز انتخابات رای خود را به صندوق می‌ریزند.  

علاوه بر این، اگرچه ترامپ در ایالت‌های مهم عقب است، اما در بسیاری از آنها نزدیک یا در مرز قرار دارد. جف رو استراتژیست جمهوری خواه که هدایت مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری تد کروز در سال 2016 را بر عهده داشت، گفت که انتخابات برای ترامپ هنوز به پایان نرسیده است. هنوز فراموش نکردیم که شرایط انتخابات چهار سال پیش در هفته‌های آخر چگونه به طرز چشمگیری تغییر کرد.

نظرات بینندگان