arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹

گوترش: برجام برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی است

دبیرکل سازمان ملل در جریان یک کنفرانس مجازی ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، این توافق بین‌المللی را برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی دانست. گوترش گفت: «در رابطه با ثبات منطقه، موضوع عدم اشاعه هسته‌ای (اتمی) حائز اهمیت است. از همان ابتدا، همواره شاهد بوده‌ام که برجام ابزار مهمی در مقابل اشاعه هسته‌ای (اتمی) و امنیت منطقه‌ای است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) در جریان یک کنفرانس مجازی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اوضاع خلیج‌فارس، برجام را برای امنیت خلیج فارس حیاتی اعلام کرد.

به گزارش فارس، نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) با ابتکارعمل روسیه و با ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برگزار شد.

گوترش در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «در رابطه با ثبات منطقه، موضوع عدم اشاعه هسته‌ای (اتمی) حائز اهمیت است. از همان ابتدا، همواره شاهد بوده‌ام که برجام ابزار مهمی در مقابل اشاعه هسته‌ای (اتمی) و امنیت منطقه‌ای است».

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که مقابل توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت: «عظمت چالش‌‌های پیش‌رو نباید مانع ما شود. بیایید برای ایجاد یک فضای اعتماد و تقویت چشم‌انداز گفت‌وگوی منطقه‌ای همکاری کنیم. بگذارید از رقابت‌های مخرب‌ فراتر برویم و آنچه ما را متحد می‌کند، بشناسیم. بیایید منافع مردم منطقه، آرزوهای آنها برای آزادی‌ها، فرصت‌ها، استانداردهای بهتر برای زندگی و صلح را درصدر اولویت‌ها قرار دهیم و این مسئله مهم، بیش از هرچیز باید ما را بر آن دارد تا تلاش‌های جمعی خود را افزایش دهیم ».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ علی‌رغم مخالفت‌های جامعه بین‌المللی و پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و از آن زمان سیاست‌ فشار حداکثری را در قبال جمهوری اسلامی به کار گرفت به امید آنکه ایران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند ایالات متحده کند اما این تلا‌ش‌های آمریکا نه تنها نتیجه‌ای در پی نداشت بلکه ایران یک سال پس از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال تهران، شروع به کاهش تعهداتش در قبال این توافق بین‌المللی کرد.

آمریکا همچنین در ماههای اخیر تمامی تلاش‌های خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به کار گرفته است و علی‌رغم آنکه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه)، محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی منقضی شده است، به کشورهای سراسر جهان در خصوص ورود به هرگونه معاملات تسلیحاتی با ایران هشدار داده است.

نظرات بینندگان