arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹

معاون استاندار آذربایجان شرقی: ۷۱ راکت جنگ قره باغ به خداآفرین اصابت کرد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: امروز ۷۱ گلوله راکت طرف های درگیر در جنگ قره باغ به شهرستان مرزی خداآفرین در حاشیه جنوبی ارس برخورد کرد. وی اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است. علیار راستگو اظهار کرد: از ابتدای جنگ قره باغ تا به امروز در مجموع ۶۸ گلوله راکت طرف های درگیر جنگ قهر باغ به مناطق مرزی کشورمان برخورد کرده بود، اما تنها امروز ۷۱ گلوله راکت اصابت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: امروز ۷۱ گلوله راکت طرف های درگیر در جنگ قره باغ به شهرستان مرزی خداآفرین در حاشیه جنوبی ارس برخورد کرد.

علیار راستگو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این راکت ها به چند روستای شهرستان خداآفرین از قبیل اوزان و آلوجه اصابت کرده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ابتدای جنگ قره باغ تا به امروز در مجموع ۶۸ گلوله راکت طرف های درگیر جنگ قهر باغ به مناطق مرزی کشورمان برخورد کرده بود، اما تنها امروز ۷۱ گلوله راکت اصابت کرد.

وی ادامه داد: اقدامات قانونی از سوی نیروهای مرزبانی کشورمان انجام شده و به طرفین درگیر در جنگ قره باغ تذکر جدی برای جلوگیری از وقوع این قبیل اتفاقات داده شده است.

شهرستان مرزی ۳۵ هزار نفری خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در امتداد خط جنگ قره باغ واقع شده است.

ششم مهرماه جاری برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانستند.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

 

نظرات بینندگان