arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹

رویترز: مناظره امشب آخرین فرصت ترامپ برای تغییر روند رقابت‌ها است

خبرگزاری «رویترز» با اشاره به مناظره پایانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که امشب (پنجشنبه شب) برگزار می‌شود، آن را آخرین فرصت برای «دونالد ترامپ» در برابر شمار گسترده‌ای از شهروندان کشورش جهت تغییر روند رقابت‌ها و دستیابی دوباره به این مقام دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری «رویترز» با اشاره به مناظره پایانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که امشب (پنجشنبه شب) برگزار می‌شود، آن را آخرین فرصت برای «دونالد ترامپ» در برابر شمار گسترده‌ای از شهروندان کشورش جهت تغییر روند رقابت‌ها و دستیابی دوباره به این مقام دانست.

به گزارش این خبرگزاری؛ قرار است دومین و آخرین مناظره تلویزیونی و رودروی «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات با ترامپ پنجشنبه شب (به وقت محلی) در دانشگاه «بلمونت» در «نشویل» ایالت «تنسی» برگزار شود.

این رویارویی در حالی برگزار می‌شود که ترامپ کمتر از ۲ هفته مانده به روز برگزاری انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ ( ۱۳ آبان) در نظرسنجی‌های سراسری آمریکا به میزان چشمگیری از رقیب دمکراتش عقب‌مانده و به شدت نیازمند تغییر روند رقابت ها است. هر چند رقابت در برخی از ایالت‌های حساس و تعیین کننده، بسیار تنگاتنگ است.

تاکنون شمار بی‌سابقه ۴۲ میلیون شهروند آمریکایی از طریق پست رای خود را داده‌اند و بر اساس نظرسنجی‌ها، تنها شمار نسبتا اندکی از رای دهندگان، هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند که به معنای بسته شدن احتمالی روزنه نفوذ ترامپ بر نتیجه این رقابت‌ها است.

دستکم ۷۳ میلیون شهروند بیننده مناظره پرتنش نخست دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند و ترامپ با حضور در دومین مناظره که در پی دچار شدن به بیماری «کووید – ۱۹ » قرار بود به صورت مجازی برگزار شود، مخالفت کرد. این بیماری، ترامپ را به مدت بیش از یک هفته از روند مبارزات دور نگهداشت و از آن هنگام به شدت برای جبران عقب‌ماندگی‌هایش تلاش می‌کند به گونه‌ای که حتی در یک روز ۲ همایش انتخاباتی برگزار کرده است.

برنامه سفرهای تبلیغاتی وی به شدت بر ایالت‌هایی مانند آریزونا، فلوریدا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا متمرکز شده است که بر اساس نظرسنجی‌ها رقابت در آنها بسیار نزدیک است و پیروزی در هریک از این ایالتها، به او امکان دستیابی به پیروزی قاطع را در آرای «الکترال» می‌دهد.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی سراسری «رویترز / ایپسوس»، بایدن ۹ پله از ترامپ جلوتر است، در حالی که این میزان در هفته نخست اکتبر، ۱۲ درصد بود. او در ایالت‌های رقابتی میشیگان و ویسکانسین، پیشروی‌های قابل توجهی کرده است.

ترامپ برای پیروزی در این رویارویی، احتمالا باید رفتار خود را در مقایسه با دور نخست مناظره تغییر دهد که در آن بارها سخنان بایدن را قطع و به او حمله‌های شخصی کرد و احترام اندکی برای مجری برنامه قائل شد.

بر اساس نظرسنجی‌های پس از مناظره نخست و آمار گروه‌های ارزیابی و بررسی، رای دهندگان غیرمصمم به ویژه بانوان با دیدن رفتار ترامپ از او رویگردان شده‌اند.

به گفته «مایکل استیل» جمهوری‌خواه و دستیار نزدیک «جان بوهنر» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ باید اندکی کنار بایستد و به بایدن امکان اشتباه کردن بدهد. ترامپ از نقطه نظر حمله به بایدن، شاید سخن نگفته و رفتاری نداشته باشد که در نخستین دور مناظره‌ها امتحان نکرده باشد و اکنون باید با کاربرد یک تاکتیک، کنار بایستد و مانند یک رئیس جمهوری با زدن کنایه و طعنه به بایدن، در انتظار دیدن اشتباه بزرگی از او باشد.

این بار بر خلاف دور نخست، میکروفون هر نامزد هنگام سخن گفتن رقیبش در باره هر موضوع، خاموش خواهد بود تا در مهلت سخن گفتن رقیب اختلال ایجاد نشود، اما در هنگام مباحثه و گفت وگوی پس از آن، میکروفون هر ۲ روشن خواهد بود.

مباحث و موضوعات مناظره شامل وضعیت همه‌گیری «ویروس کرونا» در آمریکا، روابط نژادی، تغییرات آب و هوایی کره زمین و امنیت ملی خواهد بود. هر چند ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ می‌گوید که تمام وقت این مناظره باید بر سیاست خارجی متمرکز شود. ترامپ دیروز، خاموش بودن میکروفون را ناعادلانه و مطرح نشدن مسائل امور خارجی را کاملا نادرست دانست.

پیش‌بینی می‌شود که ترامپ، حمله مناظره نخست به بایدن و متهم کردن او و «هانتر بایدن» پسرش به اقدامات غیراخلاقی در معاملات بازرگانی در اوکراین در هنگام تصدی مقام معاون ریاست جمهوری را ازسرگیرد. هر چند هیچگونه مدرک و سند تائید کننده این اتهامات در باره وجود فساد مالی وجود ندارد و بایدن نیز در مناظره نخست آنها را تکذیب کرد.

ترامپ در روزهای اخیر، گذشته از برگزاری همایش‌های تبلیغاتی از دکتر «آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد کاخ سفید در مورد مبارزه با ویروس کرونا و همچنین «کریستن ولکر» خبرنگار شبکه «ان بی سی» و مجری مناظره دوم، انتقاد کرد. ولکر نخستین زن سیاهپوست در ۳۰ سال گذشته خواهد بود که مجری‌گری مناظره انتخابات ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود بایدن نیز با توجه به روند فزاینده ابتلا در چندین ایالت آمریکا به ویروس کرونا، به انتقاد از روش ترامپ برای مبارزه با همه‌گیری این ویروس و تاثیر اقتصادی منفی نامتناسب همه‌گیری بر کارگران دارای دستمزد پائین، ادامه دهد. همچنین بایدن معاون «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین برای نشان دادن رفتار منضبط به منظور جذب شمار اندکی از رای دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند، زیر فشار قرار دارد.

نظرات بینندگان