arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
گاردین:

در روزهای باقیمانده تا انتخابات، ترامپ «حقه های کثیف» جدیدی از خود رو می کند؟

جیمز کومی، رئیس وقت FBI، در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶، خبری را عین بمب در زمان انتخابات ریاست جمهوری منفجر کرد. در حالی که تنها ۱۱ روز تا انتخابات باقی مانده بود، وی اعلام کرد که عوامل او در حال تحقیق درباره ایمیل‌هایی هستند که به تازگی از سرور شخصی هیلاری کلینتون کشف شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گاردین نوشت: جیمز کومی، رئیس وقت FBI، در 28 اکتبر 2016 ، خبری را عین بمب در زمان انتخابات ریاست جمهوری منفجر کرد. در حالی که تنها 11 روز تا انتخابات باقی مانده بود، وی اعلام كرد كه عوامل او در حال تحقیق درباره ایمیل هایی هستند كه به تازگی از سرور شخصی هیلاری كلینتون کشف شده بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این ماجرا به جایی نرسید، اما باعث شد کلینتون در موضع تدافعی قرار بگیرد. کافی بود. تا به امروز، بسیاری از دموکرات ها و جمهوری خواهان معتقدند اند که این خبر و تحقیقات نقش مهمی در پیروزی غیر منتظره ترامپ داشته است.

کمپین انتخاباتی ترامپ، 20 روز قبل از انتخابات سال 2020 ، خبری را که امیدوار بود مانند بمب دوره قبل باشد در وسط میدان انتخابات 2020 منفجر کرد. در 14 اکتبر، روزنامه نیویورک پست (مالک: روپرت مرداک) خبری با عنوان جنجالی "ایمیل های مخفی بایدن" منتشر شد.

این روزنامه ادعا کرد که یک لپ تاپ در یک تعمیرگاه کامپیوتر در دلاور (Delaware)، ایالت جو بایدن، کشف شده است. نیویورک پست نوشت که در هارد دیسک این کامپیوتر، ایمیل های شخصی هانتر بایدن، پسر جو بایدن، دیده شده که به تعارض منافع بین منافع تجاری پسر بایدن در اوکراین و شغل پدرش به عنوان معاون رئیس جمهور پیش از سال 2016 اشاره دارد. البته مانند ماجرای ایمیل‌های کلینتون در سال 2016 ، ایمیل های هانتر بایدن از نظر محتوا قابل خدشه بود و منشا آن مشکوک بود.

اسامی افراد درگیر در "کشف" لپ تاپ را که ببینید متوجه می شوید که برخی از بی اعتبارترین همکاران ترامپ هستند. استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق ترامپ که به کلاهبرداری و پولشوییمتهم است و رودی جولیانی، که باید درباره حضور خجالت آورش در فیلم کمدی "بورات2" پاسخگو باشد، در مرکز این ماجرا قرار دارند .

از سوی دیگر، محتوای خبر مربوط به هانتر بایدن در درون نیویورک پست انتقادهایی را به دنبال داشته است. نیویورک تایمز گزارش داد که یکی از نویسندگان اصلی مطلب نیویورک پست به دلیل تردید در اعتبار محتوا، از درج نام خود ذیل این گزارش خودداری کرده است.

بنا به گزارش نیویورک تایمز اما جو موریس، نویسنده دیگر مطلب، اخیراً به عنوان تهیه کننده در برنامه «شو شان هنتی» در فاکس نیوز که طرفدار سرسخت ترامپ است، کار کرده است. فرد دیگری که نامش به عنوان یکی از نویسندگان گزارش در نیویورک پست درج شده بود گابریل فونروژ بود که ظاهرا ارتباط چندانی با این مطلب نداشته و پس از چاپ روزنامه فهمید که نامش روی آن گزارش جنجالی خورده است.

یکی از کارمندان سابق این روزنامه به گاردین گفت که «چنین جنجال هایی در اتاق خبر نیویورک پست چیز جدیدی نیست. وقتی آن مقاله هانتر بایدن را دیدم، به خاطر آوردم كه آنجا چه جای بدی بود.. مشابه این ماجرا برای من نیز اتفاق افتاده است. از خواب بیدار می شدم و می دیدم مطلبی را به اسم من منتشر کرده اند.»

خبر هانتر بایدن تلاشی مشخص برای تکرار موفقیت بی چون و چرای ماجرای ایمیل های کلینتون در سال 2016 بود، اما به عنوان یکی از ترفندهای کثیف سیاسی، غلط به حدی روشن بود که نتوانست بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

الین کارماک، عضو ارشد موسسه بروکینگز، این سناریو را "رسوا کننده" ارزیابی کرد. او گفت "این ادعاها درباره هانتر بایدن در جریان استیضاح ترامپ نیز طرح شد. اگر [تیم ترامپ] می خواهند یک سورپرایز واقعی در ماه اکتبر داشته باشند، باید چیز جدیدی رو کنند. "

حقه ایمیل های بایدن اگرچه نتوانست به هدف خود برسد، ولی حداقل نشان می دهد که تا چه میزان ترامپ و دوستانش آماده اند از جایگاه و قدرت ریاست جمهوری سوء‌استفاده کنند. کارماک پیش بینی کرد که هنوز ترفندهای کثیف بیشتری در راه است.

وی گفت: "ما 10 روز تا انتخابات فاصله داریم؛ چه کسی می‌داند که آن ها چیز دیگری را سرهم نکرده اند؟ ما با یک رئیس جمهور مواجهیم که در کنج دیوار گیر افتاده و به طور فزاینده ای عجیب رفتار می کند. "

جان ویور، استراتژیست ارشد «جان کاسیچ» در جریان رقابت با ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال 2016 و بنیانگذار پروژه لینکلن (گروه جمهوری خواهان ناراضی ضد ترامپ)، از مردم خواست تا خود را برای روزهای پرماجرا و پر حادثه آماده کنند. او گفت "دو هفته آینده ترفندهای کثیف را شاهد خواهیم بود که نه می‌توانیم و نمی‌خواهیم که تصورش کنیم."

ویور خاطرنشان کرد که حقه های کثیف در عرصه سیاسی آمریکا به اندازه تاریخ این کشور قدمت دارد که شاید بتوان نمونه ای از آن را  در رقابت‌های انتخابات سال 1796 پیدا کرد.

در آن سال رقابت میان جان آدامز و توماس جفرسون برای عنوان ریاست جمهوری و جانشینی جورج واشنگتن بود. الکساندر همیلتون، به نمایندگی از آدامز و حزب فدرالیست آنها، با نام مستعار Phocion مقاله‌ ای جنجالی در روزنامه Gazette of the United States نوشت و جفرسون را به رابطه با یک برده زن متهم کرد.

ویور گفت، اگرچه این بد به نظر می رسید، ولی در مقایسه با آنچه امروز شاهد آن هستیم هیچ است. وی افزود: آنچه ما از ترامپ در عبور از هنجارها می بینیم در سطح و مقیاس دیگری است. حتی وقتی همیلتون و جفرسون با هم رقابت داشتند، برای نهادهای جدیدی که به تازگی در راه اندازی آنها کمک کرده بودند احترام می گذاشتند، اکنون هیچ احترامی برای هیچ نهادی وجود ندارد.

ماجرای هانتر بایدن فقط نوک قله کوه یخی است. تیم ترامپ همچنین سعی در احیای مجدد نظریه توطئه "Pizzagate" داشتند که در سال 2016 ادعا شد هیلاری کلینتون در مرکز حلقه پدوفیل ها بوده است. اما این بار می خواستند این نظریه توطئه را علیه بایدن نیز به کار بگیرند. این دروغ این هفته توسط ماریا بارتیرومو، مجری شبکه فاکس بیزینس پخش شد و ترامپ نیز در یک گردهمایی انتخاباتی که به میزبانی NBC News برگزار می شد به آن اشاره کرد.

انبوه حقه های کثیف و در هر شکل و اندازه ای وجود دارند: استفاده از دنیای دیجیتال برای انتشار اطلاعات نادرست یکی از این روش‌های مورد علاقه تیم ترامپ است. دکتر آنتونی فاوچی ، مقام ارشد مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، یکی از قربانیان این روش بود که در تبلیغات انتخاباتی ترامپ با حذف بخشی از سخنانش اینطور وانمود کرده بودند که او از ترامپ حمایت می کند.

از نظر الین کارماک، عضو ارشد موسسه بروکینگز، موذیانه ترین ترفندهای کثیف این تیم فراینده انتخابات را هدف قرار داده است. ترامپ به طور مکرر و به دروغ سیستم رأی گیری ایالات متحده و به ویژه رأی گیری از طریق پست را به عنوان یک کلاهبرداری توصیف کرده است. در حقیقت میزان تقلب قابل اثبات بسیار اندک است.

کارماک گفت: "اطلاعات نادرست در مورد نحوه رای دادن وحشتناک ترین حقه کثیفی است که من می بینم. رای گیری در حال حاضر به دلیل همه گیری کرونا گیج کننده است، و اگر سردرگمی بیشتری به آن اضافه کنید، نوعی تلاش برای سرکوب رای گیری محسوب می شود که ممکن است در جاهایی موفقیت آمیز نیز باشد."

در حالی که ترامپ و متحدانش تلاش خود را برای تحریف و دروغ پردازی بیشتر می كنند، تفاوت مهم با سال 2016 این است كه نشانه‌های موفقیت این تاکتیک ها بسیار كمتر است. FBI تاکنون در برابر فشارهای کاخ سفید برای اجرای یک نمایش کمدی دیگر و اعلام تحقیقات از بایدن ها مقاومت کرده است و این چیزی است که خشم ترامپ را برانگیخته است.

رسانه ها نیز نشان داده اند که در برخورد با موج دروغ و اطلاعات غلط ترامپ انسجام و نظم بیشتری دارند. بر خلاف ماجرای ۴ سال پیش ایمیل‌های هیلاری کلینتون، اکثر رسانه ها در مواجهه با داستان هانتر بایدن با دقت رفتار کردند.

اگر این حقه‌ها و ترفندها به هدف اصلی خود نرسد ممکن است برای ترامپ که به طور فزاینده ای تحت فشار است، نتیجه معکوس دهد. در واقع هر ترفند کثیفی که مورد استفاده قرار می گیرد، موجب پرت شدن حواس مردم از پیام اصلی ترامپ در مورد اقتصاد می شود.

ویور گفت: "وقت ترامپ برای هانتر بایدن، QAnon (یک تئوری توطئه راست افراطی که بیان می‌دارد توطئه‌ای پنهان از سوی «دولت پنهان در ایالات متحدهٔ آمریکا» علیه دونالد ترامپ و هواداران او در جریان است) و همه این فعالیت های مضحک هدر می رود. رای دهندگان به این چیزها اهمیتی نمی دهند و ترامپ هر دقیقه ای که به این موضوعات اختصاص می دهد شانس خود برای انتخاب مجدد را کم می کند."

نظرات بینندگان