arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹

روزنامه هندی: واشنگتن به دهلی گفته بندر چابهار متاثر از تحریم‌های آمریکا نخواهد بود

روزنامه "ایندیا اکسپرس" چاپ هند روز یکشنبه پیش از سفر مقامات آمریکا به دهلی نو نوشت: واشنگتن به هند اعلام کرده که توسعه بندر چابهار متاثر از تحریم‌های ایران نخواهد بود. روزنامه ایندیا اکسپرس یکشنبه افزود:‌ پیش از نشست وزرای دفاعی و خارجی هند و آمریکا که از روز دوشنبه آغاز می شود، دولت ترامپ به دولت هند گفته است که توسعه بندر چابهار در ایران تحت تأثیر تحریم‌های ۱۸ بانک ایرانی قرار نخواهد گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه "ایندیا اکسپرس" چاپ هند روز یکشنبه پیش از سفر مقامات آمریکا به دهلی نو نوشت: واشنگتن به هند اعلام کرده که توسعه بندر چابهار متاثر از تحریم‌های ایران نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، روزنامه ایندیا اکسپرس یکشنبه افزود:‌ پیش از نشست وزرای دفاعی و خارجی هند و آمریکا که از روز دوشنبه آغاز می شود، دولت ترامپ به دولت هند گفته است که توسعه بندر چابهار در ایران تحت تأثیر تحریم‌های ۱۸ بانک ایرانی قرار نخواهد گرفت.

گفته می شود پیام استثنا قرار دادن توسعه بندر چابهار از تحریم‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک توسط واشنگتن در ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) به دهلی نو ارسال شده است.

آمریکا با تلاش برای از میان بردن دغدغه‌ها پیش از نشست وزیران دو طرف، تلاش کرده نگرانی‌های هند در مورد بندر چابهار را برطرف کند.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا فردا (دوشنبه) قرار است به دهلی نو سفر کنند.

موقعیت مهم ایران در منطقه و جهان، ذخایر انرژی (نفت و گاز) که هند برای توسعه خود بشدت به آن‌ها نیاز دارد، کریدور شمال- جنوب و دسترسی هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا، جایگاه ایران به عنوان قدرتی در حوزه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا از جمله انگیزه‌هایی قوی برای تقویت روابط این کشور با ایران و ارتقای این روابط تا سطح روابط راهبردی هستند.
این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران به جایگاه نخست تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل شود. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپاست و با توجه به رقابت شدید این کشور با چین، منطقی نیست که هند خارج از همکاری‌های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.

نظرات بینندگان