arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹

واشنگتن: وساطت برای آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد / ایروان پیشنهاد آتش‌بس آمریکا را قبول کرده، ما منتظر موضع باکو هستیم

«رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا گفت که گفت‌وگو‌ها بین این کشور و وزرای خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. او در گفت‌وگو با رسانه‌ای آمریکایی گفت: «در طول یک هفته گذشته تلاش کردیم برای صلح بین آذربایجان و ارمنستان میانجیگری کردیم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که این کشور در جریان گفت‌وگوها در منطقه قره‌باغ کوهستانی، سعی دارد طرفین را به پذیرش آتش‌بس متقاعد کند.

به گزارش فارس، «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا گفت که گفت‌وگو‌ها بین این کشور و وزرای خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

او در گفت‌وگو با رسانه‌ای آمریکایی گفت: «در طول یک هفته گذشته تلاش کردیم برای صلح بین آذربایجان و ارمنستان میانجیگری کردیم».

اوبراین گفت که ارمنستان پیشنهاد آتش‌بس آمریکا را قبول کرده و واشنگتن منتظر موضع جمهوری آذربایجان در این باره است و تلاش می‌کند باکو را برای پذیرش آن پیش‌ ببرد.

جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «زهراب مناتسکانیان»، وزیر امور خارجه ارمنستان جمعه برای بررسی تحولات منطقه قره‌باغ کوهستانی و دست‌یابی به توافق آتش بس راهی آمریکا شدند و با همتای آمریکایی خود دیدار کردند.

طرف‌های درگیر در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی در حالی با وساطت واشنگتن برای آتش‌بس مذاکره می‌کنند که دو آتش‌بس اعلام شده طی یک ماه گذشته با وساطت مسکو مانع از توقف درگیری‌ها نشده است.

جمهوری آذربایجان هرگونه توقف درگیری‌ها و آتش‌بس را منوط به اجرای قطعنامه‌های چهارگانه شورای امنیت در مورد قره‌باغ کوهستانی و هفت شهر اشغالی این کشور دانسته است.

در همین ارتباط، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز شنبه در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» آمریکا اعلام کرد کشورش آماده است مذاکرات درباره آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را برگزار کند.

او گفت: «آن‌ها [طرف ارمنستانی] باید درخواست مشارکت نظامی مستقیم از روسیه را متوقف کنند. این بیهوده است. در تمام این مدت تلاش‌های نخست‌وزیر ارمنستان این بوده که از روسیه بخواهد برای جنگ با جمهوری آذربایجان نیرو بفرستد. این بسیار خطرناک است.»

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد با درگیر شدن طرف ثالث در رویارویی نظامی بر سر این منطقه مخالف است.

نظرات بینندگان