arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹

اردوغان: مکرون باید تست سلامت عقل بدهد

رئیس جمهوری ترکیه یک روز پس از آن که با الفاظ تندی به همتای فرانسوی‌اش حمله کرد، روز یکشنبه بار دیگر نظیر همان سخنان را تکرار کرد و گفت «فکر اردوغان شبانه روز ذهن مکرون را اشغال کرده است». وی افزود: «به همین دلیل او واقعا نیاز دارد که تحت آزمایش (روانی) قرار گیرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر در بحبوحه تنش دیپلماتیک میان آنکارا و پاریس، از امانوئل مکرون، رئیس جمهوی فرانسه خواست آزمایش کنترل روانی بدهد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری ترکیه یک روز پس از آن که با الفاظ تندی به همتای فرانسوی‌اش حمله کرد، روز یکشنبه بار دیگر نظیر همان سخنان را تکرار کرد و گفت «فکر اردوغان شبانه روز ذهن مکرون را اشغال کرده است». وی افزود: «به همین دلیل او واقعا نیاز دارد که تحت آزمایش (روانی) قرار گیرد.»

رجب طیب اردوغان روز شنبه گفته بود امانوئل مکرون به دلیل رفتاری که با مسلمانان کشور خودش دارد باید «بدهد عقلش را بررسی کنند». دولت فرانسه با محکوم کردن این اظهارات، سفیر خود در آنکارا را برای رایزنی به پاریس فراخواند. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز پس از بیانیه الیزه، سخنان اردوغان را «تبلیغاتی مسموم و موهن علیه فرانسه» خواند و گفت این گونه اظهارات نشان دهنده «اراده‌ای برای تیز کردن آتش کینه‌توزی» است.

به گزارش یورونیوز سخنان روز شنبه رئیس جمهوری ترکیه در واقع واکنش او به اعلام سیاست سختگیرانه فرانسه پس از حمله به یک معلم فرانسوی بود. ساموئل پاتی، معلم مدرسه‌ای در حومه پاریس در روز ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای موهن پیامبر اسلام (ص) به دانش‌آموزان به دست یک پناهنده جوان چچنی‌تبار با چاقو به قتل رسید و سرش بریده شد.

دولت فرانسه پس از این رویداد فشار زیادی بر محافل اسلامی به ویژه کانون‌های اسلام بنیادگرا در این کشور وارد کرد. امانوئل مکرون پس از آن از لایحه مبارزه با بنیادگرایی اسلامی تحت عنوان «مبارزه با جدایی‌طلبی اسلام‌گرایانه» نام برد و از سیاست دولت برای «از نو ساختن (بازتعریف) اسلام» در فرانسه پرده برداشت. این لایحه قرار است در اوایل دسامبر سال جاری مسیحی ارائه شود.

رهبران فرانسه و ترکیه در زمینه‌های متعددی با یکدیگر اختلاف نظر شدید دارند، اختلافاتی که اکنون به حملات لفظی کم‌پیشینه و بحران دیپلماتیک بدل شده است. اردوغان از سویی غالبا از اقلیت‌های مسلمان در کشورهای جهان دفاع می‌کند و از سوی دیگر در پی سیاست‌های جاه‌طلبانه‌ای در شرق مدیترانه و لیبی است. سیاست مکرون در این بحران‌ها و نیز در جنگ جاری در منطقه قره باغ در نقطه مقابل رویکرد آنکاراست.

نظرات بینندگان