arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹

فرانسه: کشورهای عربی با بایکوت‌ کالاهای فرانسوی مقابله کنند

فرانسه از کشورهای عربی خواست تا به فراخوان‌های بایکوت و تحریم کالاهای فرانسوی مقابله کنند و به این دست برخوردها پایان دهند. فراخوان تحریم کالاهای فرانسوی واکنشی است به دفاع امانول مکرون از حق نمایش کاریکاتور پیامبر اسلام. برخی از سوپرمارکت‌ها در اردن، قطر و کویت کالاهای فرانسوی از جمله محصولاتی آرایشی بهداشتی از جمله رنگ مو را از قفسه‌هایشان حذف کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانسه از کشورهای عربی خواست تا به فراخوان‌های بایکوت و تحریم کالاهای فرانسوی مقابله کنند و به این دست برخوردها پایان دهند. فراخوان تحریم کالاهای فرانسوی واکنشی است به دفاع امانول مکرون از حق نمایش کاریکاتور پیامبر اسلام.

وزارت خارجه فرانسه گفته این فراخوان‌های بی‌اساس، از طرف یک اقلیت افراطی پیش برده شده است.

محصولات فرانسوی از برخی مغازه های کویت ، اردن و قطر برداشته شده است.

همزمان در واکنش به موضع دولت فرانسه در خصوص انتشار و نمایش کاریکاتور پیامبر اسلام، در لیبی، سوریه و نوار غزه اعتراضاتی شکل گرفته است.

رئیس جمهور گفت معلم ، ساموئل پاتی ، "کشته شد زیرا اسلام گرایان آینده ما را می خواهند" ، اما فرانسه "کارتون‌ها را رها نخواهد کرد".

این اظهارات پس از آن بیان شد که مکرون بخاطر سربریدن یک معلم فرانسوی توسط یک اسلامگرا در حومه پاریس قول داد تا از ارزش‌های سکولار فرانسه در برابر اسلام رادیکال دفاع کند. این معلم به خاطر نشان دادن کاریکاتوری از پیامبر اسلام در کلاس درس به قتل رسید.

مکرون در واکنش گفته بود ساموئل پاتی "کشته شد چون اسلامگرایان آینده ما را می‌خواهند"، اما "فرانسه از کاریکاتور دست نخواهد کشید".

دولت فرانسه معتقد است ممانعت از آزادی بیان به خاطر نگرانی از احساسات یک گروه و جامعه خاص، وحدت را تضعیف می‌کند.

روز یکشنبه مکرون به دفاع سخت تری از ارزش‌های فرانسه دست زد و نوشت "ما هرگز تسلیم نخواهیم شد".

تحریم محصولات فرانسوی چقدر گسترده است؟

برخی از سوپرمارکت‌ها در اردن، قطر و کویت کالاهای فرانسوی از جمله محصولاتی آرایشی بهداشتی از جمله رنگ مو را از قفسه‌هایشان حذف کردند.

در کویت، یک اتحادیه بزرگ خرده فروشی دستور تحریم کالاهای فرانسوی را صادر کرده است. اتحادیه غیر دولتی تعاونی‌‌های مصرف کنندگان گفت که این بخشنامه را در پاسخ به "توهین‌های مکرر" علیه پیامبر اسلام صادر کرده است.

وزارت خارجه فرانسه اکنون در بیانیه‌ای درباره این اقدامات هشدار داد و نوشت: "این فراخوان‌های تحریم بی‌اساس است و باید بلافاصله متوقف شود، همچنین تمامی حملاتی که كه توسط یك اقلیت رادیكال علیه كشور ما صورت می‌گیرد".

در اینترنت، فراخوان‌های دیگری هم به صورت آنلاین منتشر شده که خواستار تحریم‌های مشابه هستند، از جمله در عربستان.

هشتگی خواستار تحریم سوپرمارکت‌های زنجیره ای فرانسوی Carrefour شده که دومین سوپرمارکت خارجی پرطرفدار در عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد جهان عرب است.

در همین حال، تظاهرات ضد فرانسوی کوچکی در لیبی، غزه و شمال سوریه برگزار شده است، مناطقی که که شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه کنترل را به دست دارند.

صف‌بندی‌ها به چه خاطر است؟

دفاع قاطع مکرون از سکولاریسم فرانسوی و انتقاد از اسلام‌گرایی افراطی، خشم برخی از مسلمان را برانگیخته است.

رهبران سیاسی در ترکیه و پاکستان ماکرون را تحت فشار قرار داده‌اند و او را به عدم احترام به "آزادی عقیده" و به حاشیه راندن میلیون‌ها مسلمان در فرانسه متهم کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تا کنون دوبار در اظهاراتی تند گفته است که رئیس جمهور فرانسه نیاز دارد که به خاطر سیاست‌هایش در قبال مسلمانان از نظر روانی بررسی شود. فرانسه نیز در واکنش به این اظهارات سفیرش را برای مشورت از ترکیه فراخوانده است.

در همین حال، عمران خان رهبر پاکستان نیز رئیس‌جمهوری فرانسه را به "حمله به اسلام، بدون داشتن هیچ شناختی از آن" متهم کرد.

عمران خان در توئیتی نوشت "رئیس جمهوری فرانسه به احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و سراسر جهان حمله کرده و آنها را آزار داده است."

پیش از انتشار کاریکاتورها، پیش از کشته شدن معلم فرانسوی، مکرون برنامه ای را اعلام کرده بود که قوانینی سختگیرانه است که به قول او هدفش مقابله با "جدایی طلبی اسلام‌گرایان" است.

مکرون گفته بود كه در فرانسه این خطر وجود دارد که اقلیتی از حدود شش میلیون مسلمان به سمت تشكیل یک "جامعه تقابلی" گام بردارند. او اسلام را دین "بحران" توصیف كرد.

نظرات بینندگان