روزنامه اینترنتی فراز نوشت: «قیمت مواد شوینده افزایش می یابد»؛ اشتباه نکنید! این یک هشدار نیست بلکه خبر نویدبخش «بختیار علمبیگی»، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران است که با توجیه «اعلام قیمت های پراکنده» و «وضعیت صنعت» ، در خبرگزاری ها دست به دست می شود!همین اعلام باعث شده که طی سه روز اخیر، مردم با مراجعه به فروشگاه ها، برای روزها، هفته ها و ماه های آتی، بسته به بودجه خود، مواد شوینده خریداری و ذخیره کنند. در این میان، خبر افزایش نجومی قیمت خمیر دندان و شائبه نیم میلیونی شدن بهای برند خاصی از خمیر دندان نیز جالب توجه است. اما ماجرای این گرانی تازه که احتمالا خرده سلاطین تازه خواهد ساخت از چه قرار است؟!
از تقاضای ٢۰ تا ٢۵ درصدی تا افزایش قیمت ٣۰ تا ۴۰ درصدی!
اما در توضیح دلیل افزایش قیمت ها مدیران و متولیان این حوزه اعلام کرده اند که بررسی سازمان حمایت، در این مورد طولانی شده و برای جلوگیری از هرج و مرج در بازار و افزایش بیرویه قیمت، انجمن مواد شوینده تصمیم گرفت این تغییر قیمت را اعلام کند. گفته شده واحدها میخواستند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت دهند و انجمن مربوطه به مردم لطف کرده و این افزایش قیمت را تا ۴۰ درصد تقلیل داده اند. این در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم استفاده از شوینده ها، تمام اقشار جامعه ناچارند با هر قیمتی این اقلام را خریداری کنند. به این ترتیب از اواخر سال گذشته تا کنون نسبت به زمان مشابه در سال ٩٧، تقاضا برای مواد شوینده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
بهانه همیشگی؛ مواد اولیه گران شده است!
گفته می شود مواد اولیه واحدها که به وسیله شرکتهای وابسته به دولت تامین میشد تا امروز حدود ۲ برابر شده است، در پتروشیمیها نیز، پلیاتیلن و دیگر مواد اولیه مورد نیاز تهیه مواد شوینده افزایش پیدا کرده است. در این میان گفته می شود که بیشترین فشار ارز بر تولیدکنندگان وارد می شود، به این دلیل که ارز نیمایی از ۹ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان رسیده است. تمام این موارد باعث شده که خمیر دندان، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شیشه پاککن ۴۰ درصد و باقی اقلام بهداشتی ۳۰ درصد افزایش پیدا میکند. اقلامی که در میان آن ها، افزایش بی رویه قیمت خمیر دندان بیش از سایرین خبرساز شده است.
قیمت خمیر دندان، از شایعه تا شائبه!
در نیمه پایانی مهر، خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر این که در بازار خمیر دندان های تاریخ گذشته با قیمت بالا به فروش می رسند یا برخی به شکل قاچاق تامین و فروخته میشوند. در توجیه این روند، «علی شریعتی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد که ثبت سفارش خمیر دندان حدود یک سالی میشود که بسته و دلیل وجود خمیر دندان های تاریخ گذشته در بازار این مورد است. این که چرا محصولات قبل از فروش در بازار کنترل و سلامت آن ها رصد نمی شود گویا نه برای مصاحبه کننده جذاب بود و نه مصاحبه شونده! در همین مصاحبه اعلام شد که قیمت خمیردندان خارجی با نرخ دلار محاسبه میشود به این ترتیب، یک خمیردندان خوب بین شش تا ۱۰ دلار هزینه دارد. بنابراین اگر هزینه حمل و نقل و سود خرده فروشی را در نظر بگیریم قیمت یک خمیردندان حدود نیم میلیون تومان یعنی ۵۰۰ هزار تومان آب میخورد.
وقتی متولیان حرف یکدیگر را تکذیب می کنند!
در حالی که افزایش قیمت نجومی خمیردندان باعث شد تا انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی مرکز انتقاد قرار گیرد، رییس هیئت مدیر این انجمن، افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی خمیر دندان را غیرمنطقی دانست و مدعی شد فردی که این مساله را مطرح کرده مسئولیتی در این انجمن ندارد! او در مصاحبه با ایسنا، حداکثر قیمت خمیر دندان خارجی تولید داخل ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان است. به عبارتی برخی شرکتهای خارجی در ایران سرمایهگذاری کردند و محصولاتشان تحت لیسانس کشور مبداء تولید میشود که قیمت خمیردندان آنها از ۲۷۰ هزار تومان بیشتر نیست. همچنین طبق ادعای این مدیر، عمده نیاز کشور به خمیردندان در داخل تولید میشود و نهایتا ۱۰ درصد نیاز از طریق واردات تامین میشود. بنابراین اگر بیشتر از این میزان در بازار وجود دارد قاچاق یا تولید تقلبی زیرزمینی است.
درباره افزایش قیمت ها اما، آن چه به کرات از سوی متولیان امر تکرار می شود افزایش قیمت از سوی دولت یا شرکت های مرتبط وابسته به دولت است. در مورد موضوع این گزارش به طور خاص، گفته شده پتروشیمیهای وابسته به دولت قیمت مواد اولیه تولید مواد شوینده را افزایش دادهاند. این در حالی است که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مردم یا از کمبود اقلام بهداشتی و شوینده گلایه داشتند یا از افزایش قیمت آن ها. آن چه مسلم است در بازی قیمت ها و در میدان بهانه ها، بازنده ، همیشه مردم هستند.