arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» همچنان ادامه دارد؛

اگر مراسم بیعت در مشهد مجوز نداشت، کدام نهاد باید از برگزاری آن جلوگیری می‌کرد؟

برگزاری جشنی با عنوان «جشن مردمی عید بیعت» در ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد آن هم در شرایطی که شیوع کرونا کشور را در سخت‌ترین روز‌های خود در هشت ماه گذشته قرار داده، واکنش‌های متعددی داشته، اما قابل تامل است که هنوز هیچ نهاد یا مقام مسئولی به خود جرأت نداده تا مسئولیت این موضوع را بپذیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بردیا دانش / سرویس سیاسی «انتخاب»: برگزاری جشنی با عنوان «جشن مردمی عید بیعت» در ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد آن هم در شرایطی که شیوع کرونا کشور را در سخت‌ترین روز‌های خود در هشت ماه گذشته قرار داده، واکنش‌های متعددی داشته، اما قابل تامل است که هنوز هیچ نهاد یا مقام مسئولی به خود جرأت نداده تا مسئولیت این موضوع را بپذیرد.

جشن مذکور به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) برگزار شد. میزبان آن هم ورزشگاه امام رضا (ع) بود که با ۲۴ هزار نفر گنجایش، یکی از مجهزترین ورزشگاه‌های حال حاضر کشور به شمار می‌رود و مالکیت آن با آستان قدس رضوی است.

چنانکه گفته شده در این مراسم «هزاران نفر» شرکت کرده اند و بر اساس تصاویری که از آن منتشر شده، غالب حاضران ماسک نیز داشتند، اما طبعا رعایت فاصله اجتماعی در چنین تجمعاتی کاری بس دشوار و چه بسا ناممکن باشد.

بر اساس آگهی‌های منتشرشده، این مراسم سه ساعت یعنی از ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز دوشنبه پنجم آبان طول کشیده و اصلی‌ترین سخنران آن نیز علی اکبر رائفی پور بود. به جز او، نام ۳ مداح، یک شاعر و یک مجری هم در آگهی‌ها دیده می‌شد. مراسم همچنین از طریق اینستاگرام و آپارات به صورت زنده پخش شد.

قرمز

مشهد مدت هاست در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد. از جهاتی به دلیل آنکه این شهر معمولا بیش از هر شهر دیگری در کشور، مقصد سفر‌های داخلی است، شرایط مشهد را می‌توان کاملا ویژه دانست. مدت هاست مسئولان کشوری و نیز استانی به مردن توصیه می‌کنند حتی المقدور به مشهد سفر نکنند.

حرم امام رضا (ع) مدتی به طور کامل بسته بود. پس از بهبود نسبی شرایط، صحن‌های حرم باز شد، ولی داخل حرم همچنان بسته است. چند روز پیش زمزمه بسته شدن مجدد صحن‌های حرم نیز به گوش رسید که البته وزیر بهداشت گفت: تصمیم جدید در این باره گرفته نشده.

در تصمیم اخیر ستاد کرونا در تعطیلات اخیر، مشهد نیز یکی از ۵ شهری بود که مقررات منع رفت و آمد به آن اجرا شد. در روز‌های اخیر نیز تعداد مبتلایان روزانه و نیز فوتی‌ها بار‌ها رکوردشکنی کرده، اوضاع مشهد تعریف چندانی نداشته. در چنین شرایطی برگزاری چنین مراسمی هرگز نمی‌تواند طبیعی باشد.

چه کسی مجوز داد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش که چه نهادی مجوز برگزاری این مراسم را داده، پیش از همه لوگوی شهرداری مشهد روی بنر‌های تبلیغاتی مراسم خودنمایی می‌کند. با این حال شهرداری مشهد اعطای مجوز به این مراسم را تکذیب کرده و حتی اطلاعیه داده که لوگوی آن سوءاستفاده شده و حتی اعلام کرده که این موضوع را به شکل حقوقی پیگیری خواهد کرد.

بتول گندومی عضو شورای شهر مشهد هم گفته که این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد، اما از یک مجوز شفاهی برای این مراسم گفته. حجت‌الاسلام علی کریم پور گفته که این جشن «طی هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد و به صورت شفاهی مجوز برگزاری آن اخذ شده است.»

با این حال، دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید از این مجوز بی اطلاع است. حمیدرضا رحیمی، مسئول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته: «من اطلاع ندارم برای این جشن مجوزی دریافت شده است یا خیر، اما ممکن است ستاد کرونای استان مجوز لازم را صادر کرده باشد بطوریکه بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز با مجوز این ستاد استانی انجام شد.»

علی بیرجندی‌نژاد رییس سازمان نظام پزشکی مشهد هم برگزاری چنین برنامه‌هایی در شرایط فعلی را «به دور از منطق و وجدان» خوانده و گفته: «در حالی که پزشکان و پرستاران ما به قیمت جان خود و تحت شرایط بسیار سخت به بیماران کرونایی ارائه خدمت می‌کنند، برپایی چنین برنامه‌هایی حکم تیر خلاص بر پیکر خسته کادر بهداشت و درمان دارد.»

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

وزارت بهداشت هم اعطای مجوز را رد کرده. روز ۵ آبان ساعاتی پس از برگزاری مراسم مذکور، کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توئیتی تاکید کرد که هیچ گونه مجوزی از سوی وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برگزاری این جشن صادر نشده.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم از «برگزاری مراسمی هزار نفره در شهر مشهد» ابراز تأسفکرده و گفته: «این موضوع باعث تعجب ما نیز شد، اما علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی اطلاعی کردند. این کار در شرایطی که همه به دنبال محدودیت‌های بیشتری هستیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم یک جنایت است.»

چه کسی باید جلوگیری می کرد؟

اگرچه بعید است بتوان چنین مراسمی را بدون مجوز یا چراغ سبز یک نهاد مسئول برگزار کرد، اما اگر آنچنان که نهاد‌های مسئول می‌گویند، هیچ مجوزی برای برگزاری این مراسم صادر نشده باشد، باید پرسید در چنین شرایطی کدام نهاد باید وارد عمل شده و از برگزاری چنین تجمعاتی جلوگیری کند؟

طبعا آگهی‌های این مراسم قبل از برگزاری آن در فضای مجازی توزیع شده بوود. چرا هیچ نهادی اطلاع رسانی نکرد که چنین مراسمی مجوز ندارد و نباید آن را برگزار کرد؟ کدام نهاد در این شرایط مسئولیت مقابله با برگزاری تجمعات اینچنینی را دارد؟

نظرات بینندگان