arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹
رای الیوم:

ارزیابی واکنش‌ها درباره توهین به پیامبر (ص) در فرانسه؛ ترکیه کالا‌های فرانسوی را تحریم کرد، عربستان کالا‌های ترکیه‌ای را / در دنیای اسلام چه خبر است؟

با وجود حملاتی که از سوی جهان عربی و اسلامی در پاسخ به توهین مورد حمایت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر رحمت (ص) و پس از اینکه شاهد تحریم اقتصادی فرانسه از سوی بسیاری از کشور‌های اسلامی بودیم، در عربستان، شرایط به نحو دیگری است و این کشور همچنان به تحریم کالا‌های ترکیه ادامه می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توهین به پیامبر (ص) در فرانسه؛ ترکیه کالاهای فرانسوی را تحریم کرد، عربستان کالاهای ترکیه ای را / در دنیای اسلام چه خبر است؟

خالد الجیوسی در رای الیوم نوشت: با وجود حملاتی که از سوی جهان عربی و اسلامی در پاسخ به توهین مورد حمایت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر رحمت (ص) و پس از اینکه شاهد تحریم اقتصادی فرانسه از سوی بسیاری از کشور‌های اسلامی بودیم، در عربستان، شرایط به نحو دیگری است و این کشور همچنان به تحریم کالا‌های ترکیه ادامه می‌دهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این موضع گیری سعودی در حالی است که تحلیلگران معتقدند عربستان می‌بایست در دفاع از حرمت رسول خدا، دیگر کشور‌ها را رهبری می‌کرد، چرا که خدمتگزاری حرمین شریفین را بر عهده داشته و از جایگاه مهمی در جهان اسلام برخوردار است. اما به نظر می‌رسد این پاکستان است که جایگاه مذکور برای عربستان را پر کرده، همانطور که عمران خان در توئیت‌های متعددی، موضع مکرون را به باد انتقاد گرفته و تاکید کرد رئیس جمهور فرانسه به احساسات میلیون‌ها مسلمان، آسیب رسانده است.

کاریکاتور‌هایی که موضوع آن اهانت به نبی اکرم (ص) بود، در شرایطی بار دیگر منتشر شد که مکرون اصرار دارد هرگز در این باره از مسلمانان عذرخواهی نمی‌کند، این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه از مسلمانان خواسته است تا کالا‌های فرانسوی را تحریم نکنند، که این مساله نشان دهنده ضرر هنگفتی است که در نتیجه تحریم، متوجه اقتصاد فرانسه می‌شود. حتی بازار‌های اردن نیز شاهد حملات تحریم کالا‌های فرانسوی بوده اند.

زمانی که حملات تحریم کالا‌های فرانسوی در کشور‌های مسلمان اوج گرفته بود، خطاب نخبگانی عربستان سعودی در توئیتها، مبتنی بر تلاش برای آرام کردن احساسات مردم عربستان علیه فرانسه و طرح فرضیه وجوب جدایی بین اسلام و اسلام سیاسی افراطی بود. این در حالی است که عربستان در خطاب‌های دینی خود، در ضدیت و دشمنی با کفار و یهودیان از دیگر کشور‌های اسلامی سبقت می‌گرفت.

عربستان بیانیه‌ای صادر کرد، که مبنی بر محکوم کردن توهین به ساحت انبیا و تاکید بر این مساله بود که توهین، نمی‌تواند به جایگاه انبیاء و پیامبران آسیبی وارد کند و تنها به جریان افراط گرا کمک می‌کند. این بیانیه هیچ محکومیت مستقیم و صریحی را متوجه فرانسه و رئیس جمهور ان نکرد. مساله جالب توجه در این بیانیه، ورود عبارت «اعراض از جاهلان» به معنای رویگردانی از نادانان، بعنوان دستور اسلام و سیره انبیا بود.

این موضع گیری سعودی به نظر یک همنوایی با صدای نخبگان این کشور است که مخالف تحریم فرانسه بوده و جدایی بین اسلام و اسلام سیاسی را ترجیح می‌دهند و این به معنای گرایش کلی مملکت سعودی برای پیروی از سیاست‌های تسامح، سازش و دوری از افراط گرایی، در حالت ادامه سرکوبی جریان وهابی است، که، ولی عهد سعودی تاکید کرده است به آن‌ها اجازه نمی‌دهد سی سال دیگر از زندگی وی را مصادره کنند.

در این میان، در شرایطی که تحریم کالا‌های ترکی در عربستان ادامه دارد، ترکیه نیز به حمله تحریم کالا‌های فرانسوی پیوسته و حتی اردوغان شخصا از مردمش خواسته است تا کالا‌های فرانسوی را تحریم کنند. علاوه بر اینکه رئیس جمهور ترکیه به همتای فرانسوی خود حمله کرده و تاکید نموده که وی نیاز به مداوای عقلی دارد.

جدالی که عامل آن، توهین به ساحت پیامبر اکرم در فرانسه بود، باعث کاهش محبوبیت برخی دولت‌ها و افزایش محبوبیت برخی دیگر در دو جهان عربی و اسلامی شد، که از این اهانت و حمله‌ای که مکرون رهبری آن را بر عهده دارد، به شدت خشمگین هستند. از جمله دولت‌هایی که در صدر جریان مقابله و ایستادگی در برابر توهین فرانسه قرار گرفتند، کویت است که در صدر دیگر دولت‌های عربی، تحریم کالا‌های فرانسوی را آغاز کرد. در این شرایط، دیگر کشور‌هایی که موضع آرامی را در این باره اتخاذ کردند نیز باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

نظرات بینندگان