arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹

طرح الزام دولت آمریکا به فروش بمب های 'سنگرشکن' به اسرائیل به کنگره ارائه می شود

نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات طرحی را تهیه کرده اند که دولت را به فروش بمب های سنگرشکن به اسرائیل ملزم می کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات طرحی را تهیه کرده اند که دولت را به فروش بمب های سنگرشکن به اسرائیل ملزم می کند.

این بمب ها قادر به تخریب تاسیساتی است که در عمق زمین یا دل کوه ایجاد شده است.

هدف از این طرح حفظ "برتری نظامی" اسرائیل در منطقه  توصیف شده است. این طرح پس از امضای یک رشته توافقنامه بین اسرائیل و آمریکا با هدف حفظ این برتری به کنگره ارائه می شود.

سناتور دموکرات جاش گوتایمر که از تهیه کنندگان طرح است گفته است که "ما باید اطمینان یابیم که متحد ما، اسرائیل، تجهزات و آمادگی لازم را برای مقابله با یک رشته تهدیدات جدی از جمله تهدید ناشی از تلاش ایران برای اتمی شدن را در اختیار دارد."

او گفته است که "به همین دلیل من افتخار می کنم که در ارائه این طرح دو حزبی به منظور دفاع از اسرائیل در برابر ایران و حزب الله لبنان و تقویت برتری نظامی متحد سنتی ما در منطقه از طریق دریافت بمب های سنگرشکن مشارکت دارم."

ارائه این طرح در حالی گزارش می شود که پس از آتش سوزی چند ماه پیش در تاسیسات اتمی نطنز، اخیرا یک مقام جمهوری اسلامی ایران گفت که تجهیزات حساس هسته ای به اماکنی در زیر زمین انتقال یافته است. همچنین، بخشی از تجهیزات اتمی ایران در منطقه فردو در داخل کوه تعبیه شده است.

بعضی منابع اسرائیلی گفته اند که در صورتیکه آقای جو بایدن،که بسیار محبوبیت دارد، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ترامپ پیروز شده و در صدد سازش با جمهوری اسلامی ایران برآید، ممکن است اسرائیل با حمایت برخی دیگر از کشورهای منطقه به تنهایی در صدد مقابله با برنامه های اتمی ایران برآید.

مقامات اسرائیلی از ابتدا به شدت با توافق هسته ای - برجام - مخالفت کرده و گفته بودند که حتی اگر این توافق موثر هم باشد، در نهایت می تواند برنامه تسلیحات اتمی ایران را برای مدتی کوتاه به تعویق اندازد.

رهبران ایران همواره هرگونه برنامه تسلیحات اتمی را تکذیب و بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود جهت تولید سوخت نیروگاهی تاکید داشته اند.

منبع: bbc

نظرات بینندگان