arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۹

ورود عراقچی به آنکارا؛ نقش ایران در حل مناقشه قره باغ مورد تایید باکو و ایروان

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در چهارمین مقصد سفرش به منطقه در خصوص مناقشه قره باغ وارد آنکارا شد. وی پیش از ترک ایروان به مقصد آنکارا در گفت و گویی درباره رایزنی هاش در ارمنستان عنوان کرد: امروز ملاقات سه ساعته ای با معاون وزیر خارجه ارمنستان داشتم. دیشب هم حدود ۲ ساعت با وزیر خارجه این کشور مذاکره داشتم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه در چهارمین مقصد سفرش در خصوص مناقشه قره باغ وارد آنکارا شد و گفت که نقش ایران برای کمک به حل این مناقشه، مورد تایید جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

به گزارش  فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در چهارمین مقصد سفرش به منطقه در خصوص مناقشه قره باغ وارد آنکارا شد.

وی پیش از ترک ایروان به مقصد آنکارا در گفت و گویی درباره رایزنی هاش در ارمنستان عنوان کرد: امروز ملاقات سه ساعته ای با معاون وزیر خارجه ارمنستان داشتم. دیشب هم حدود ۲ ساعت با وزیر خارجه این کشور مذاکره داشتم.

معاون وزیر خارجه این مذاکرات را خیلی مفید و سازنده خواند و خاطرنشان کرد: باعث شد ما به درک عمیق تری از نگرانی های طرفین، چالش های موجود و راه حل هایی که احتمالا وجود داشته باشد، برسیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: چشم انداز بهتری الان در مقابل ما وجود دارد. این اصل به ویژه از سوی ما مورد تاکید قرار گرفت که در هر راه حلی حقوق اقلیت ارامنه در مناطق مورد مناقشه باید حفظ شود و راه حل هایی که پیدا می شود باید مسیر را به سمت صلح پایدار ببرد نه به سمت آتش بس های موقت که دوباره بحران برای سالیان ادامه یابد.

وی با بیان اینکه حمله به اماکن غیرنظامی که این مدت صورت گرفته، متاسفانه باعث تلفات انسانی زیادی در هر دو‌ طرف شده است، گفت: این حملات کاملا محکوم است. حقوق بشردوستانه از جمله عدم حمله به اماکن غیرنظامی و غیرنظامیان باید رعایت شود. کشته شدن غیرنظامیان در بیمارستانی در شهر استپانکرت باعث تاسف شد و من به مردم ارمنستان تسلیت می گویم. امیدواریم تکرار نشود و زمینه برای اجرای طرح هایی که می تواند به صلح منجر شود، فراهم شود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: ما با ارمنستان و آذربایجان روابط دیرینه و عمیقی داریم. هموطنان آذری زبان ما در کنار هموطنان ارمنی ما سالهاست در کنار هم زندگی کردند و ایران با ظرفیت هایی که دارد و مزیت های جغرافیایی و مرزهای مشترک و علقه های فرهنگی زیادی که وجود دارد کمک می کند که در این زمینه نقش ایفا کند. این نقش مورد تایید آذربایجان و ارمنستان است.

وی گفت: وزیر خارجه ارمنستان امروز تاکید داشت که هیچ راه حلی بدون حضور ایران نمی تواند به صلح پایدار منجر شود و ایران باید نقش خودش را در این زمینه ایفا کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: در مجموع فکر می کنم در حال حرکت به سمت تفاهم بیشتر در این زمینه هستیم و امیدواریم شاهد روزی باشیم که این درگیری به خاتمه خود نزدیک شود.

نظرات بینندگان