arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹
تحلیل Five Thirty Eight:

ترامپ هنوز هم می‌تواند پیروز انتخابات باشد، اما نه فقط به خاطر اتفاقات سال ۲۰۱۶

با وجود اینکه اکثر نظرسنجی‌ها حکایت از پیروزی بایدن دارد، اما پیروزی ترامپ هنوز هم محتمل است. بسیاری از نظرسنجی‌هایی که من دیده‌ام از جمله پیش‌بینی اکونومیست برای ترامپ شانس پیروزی قائل هستند. البته تاکید بر خطای نظرسنجی‌ها نظیر آنچه در سال ۲۰۱۶ رخ داد، لزوما دلیلی بر پیروزی ترامپ نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیت سیلور در وبسایت فایو ترتی ای‌ت (Five Thirty Eight)، که یکی از معتبرترین تشکیلات سنجش افکار در آمریکا به شمار می رود، نوشت: دقیقا نمی‌دانم چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد. طبق پیش بینی ما، رئیس جمهور ترامپ هنوز برای پیروزی در دور دوم حداقل شانس ۱۰ درصدی دارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در روز‌های یکشنبه و دوشنبه تعداد بیشتری نظرسنجی به دست ما می‌رسد، من براساس نظرسنجی‌هایی که اوایل این هفته بررسی کردم به این تنیجه دست یافتم که احتمالا نباید شاهد تغییر خیلی بزرگ یا آنچنانی در نتایج نهایی با نتایج نظرسنجی‌ها باشیم.

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از سخت شدن رقابت وجود ندارد چرا که حاشیه امنیت جو بایدن در غرب میانه در حال افزایش است. از طرفی دلیل خاصی وجود ندارد در شرایطی که بیش از ۹۰ میلیون نفر رأی داده اند و هر روز بر تعداد مبتلایان و کشته‌های کووید-۱۹ افزوده می‌شود انتظار تغییر بزرگی به نفع ترامپ را داشته باشیم.

به نظر می‌رسد در بسیاری از ایالت‌ها مانند کارولینای شمالی نظرسنجی‌ها حکایت از پایان کار داشته باشند. تنها استثنا مهم در این بین پنسیلوانیا است که به نظر می‌رسد برخی از نظرسنجی‌های مهم نتایج به دست آمده تا این لحظه را دستخوش تغییر کنند. پنسیلوانیا ایالت سرنوشت سازی است، با این اوصاف می‌توان گفت: اگر امتیاز بایدن به ۶ برسد یا از آن طرف به ۴ سقوط کند، می‌توان انتظار داشت که تفاوت نسبتاً بزرگی در پیش بینی ما رقم بخورد.

با این وجود آنچه تاکنون در پنسیلوانیا مشاهده کرده‌ایم، حکایت از تغییرات عمده در نتایج نظرسنجی‌ها ندارد. ما تاکنون دو نظرسنجی با مخاطبان مستقیم خود داشته‌ایم، یک نظرسنجی کالج مولنبرگ که امروز صبح منتشر شد بایدن را با ۵ امتیاز افزایش نشان می‌داد، میزانی که تقریباً با میانگین ما در ایالت مطابقت دارد. در سوی دیگر نیز یک نظرسنجی از دانشگاه کوینی پیاک بایدن را با ۷ امتیاز اختلاف برتر از ترامپ به تصویر کشید.

اگر تغییری در نظرسنجی‌ها ایجاد نشود، به دو دلیل احتمال برنده شدن بایدن تا روز سه شنبه در پیش بینی ما اندکی افزایش می‌یابد:

در حال حاضر ترامپ بر اساس شرایط اقتصادی به یک نوسان ۰.۲ ٪ درصدی رسیده، اما این میزان تا روز انتخابات به ۰ درصد کاهش می‌یابد. البته به روز انتخابات که برسیم، عدم اطمینان در پیش بینی نیز اندکی کاهش می‌یابد.

گفته می‌شود، با توجه به فضای سیاسی دو قطبی ما، اختلاف فعلی بایدن با ۸ تا ۹ امتیاز در سطح ملی بسیار زیاد است، هرچند شاید تعدادی از رای دهندگان بلاتکلیف باقی مانده باشند که به سمت ترامپ تمایل پیدا کنند. با این اوصاف تعجب نکنید اگر در پیش بینی نهایی ما آرا بایدن به ۸۶ درصد کاهش یابد یا به ۹۴ درصد برسد.

با این وجود من فکر نمی‌کنم که آرا بایدن و ترامپ در شرایط فعلی تغییر چندانی کند. اکنون، ما می‌توانیم دقیقاً بحث کنیم که امروز این نظرسنجی‌های انتخاباتی تا چه اندازه قابل اعتماد هستند، در سال ۲۰۲۰ نظرسنجی بسیار بیشتری نسبت به سال‌های دور ۱۹۸۰ یا حتی ۱۹۹۶ وجود دارد.

با وجود اینکه اکثر نظرسنجی‌ها حکایت از پیروزی بایدن دارد، اما پیروزی ترامپ هنوز هم محتمل است. بسیاری از نظرسنجی‌هایی که من دیده‌ام از جمله پیش‌بینی اکونومیست برای ترامپ شانس پیروزی قائل هستند.

البته تاکید بر خطای نظرسنجی‌ها نظیر آنچه در سال ۲۰۱۶ رخ داد، لزوما دلیلی بر پیروزی ترامپ نیست. برای اثبات این موضوع من میانگین نهایی نظرسنجی خود را در سال ۲۰۱۶ محاسبه کرده و نحوه مقایسه آن‌ها با نتایج واقعی را نشان داده‌ام، سپس نشان دادم که اگر نظرسنجی‌ها دقیقاً همانند سال ۲۰۱۶ در همان ایالت‌ها باشد، بر اساس میانگین نظرسنجی امسال چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد بایدن پیروز انتخابات خواهد بود. در بررسی این مدل وی ۳۳۵ رأی انتخاباتی از جمله آرا فلوریدا، جورجیا و آریزونا را به دست خواهد آورد. بسیاری از این پیروزی‌ها نزدیک خواهد بود، او می‌تواند در آریزونا و ویسکانسین با ۲ امتیاز، در فلوریدا، جورجیا و پنسیلوانیا با یک امتیاز اختلاف برنده شود.

امسال شک و تردید‌های بسیاری در مورد نتیجه انتخابات وجود دارد، مثلا اینکه آیا نظرسنجی‌ها به درستی رأی گیری زودهنگام را با رأی گیری در روز انتخابات در هم می‌آمیزند یا خیر. موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند خطای احتمالی نظرسنجی را کمتر یا بیشتر کند. در این بین یکسری رای دهندگان بلاتکلیف نیز وجود دارند که نباید آن‌ها را از قلم انداخت، جو بایدن در تمام ایالت‌هایی که کلینتون برنده شد به جز نوادا، با اختلاف بالای ۵۰ درصد پیش است، به علاوه وی در ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا نیز هرچند با اختلافی اندک، اما به هر حال جلوتر از ترامپ است. همین ایالت‌ها برای کسب ۲۷۳ رای الکترال کفایت می‌کند.

ترامپ هنوز چیزی نزدیک به ۱۰ درصد شانس دارد پس پیروزی او هنوز محتمل است. البته توجه داشته باشید که وقتی صحبت از پیروزی ترامپ در انتخابات می‌کنیم منظورمان پیروزی از طریق مشروع و قانونی است نه روش‌هایی که شاید وی به کمک گروه‌های تروریست داخلی به دنبال‌اش باشد.

ترامپ اکنون در شرایطی مانند سال ۲۰۱۶ نیست. همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، او امروز نسبت به دوره قبل بسیار عقب‌تر است. البته نظرسنجی‌ها می‌توانند اشتباه باشند و تنها هدف ما از بیان آن‌ها بررسی احتمالات است. در حال حاضر، امتیاز بایدن به اندازه کافی زیاد است که شانس پیروزی ترامپ فقط ۱۰ درصد باشد، این در حالی است که شانس رئیس‌جمهور آمریکا چهار سال پیش در همین شرایط ۳۵ درصد بود.

نظرات بینندگان