arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹

بشار اسد: بانک‌های لبنانی پول‌های سوری‌ها را مسدود کرده اند / مشکل اصلی ما نفت و گندم است نه تحریم؛ گندم را در مناطق شمال شرقی سوریه می‌سوزانند

رئیس جمهوری سوریه اعمال محاصره و تحریم این کشور را برای از بین بردن امید و اراده سوری ها جهت پیشرفت و توسعه اثرگذار ندانست و گفت: مشکلات اقتصادی کنونی سوریه متاثر از محاصره و تحریم نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری سوریه اعمال محاصره و تحریم این کشور را برای از بین بردن امید و اراده سوری ها جهت پیشرفت و توسعه اثرگذار ندانست و گفت: مشکلات اقتصادی کنونی سوریه متاثر از محاصره و تحریم نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا) ، «بشار اسد» روز پنجشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه "تولید کنندگان ۲۰۲۰" دمشق که در آن تولیدکنندگانی از استان حلب که در طول جنگ بیشترین آسیب را دیده‌اند اما با عزم و اراده به کار و تولید بازگشتند، شرکت داشتند، ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه خطاب به آن‌ها گفت: اگر شما در حلب استقامت نکرده بودید و از ابتدا تصمیم نگرفته بودید که برای کشور موثر و مفید باشید بدون شک ما به این موفقیت‌ها نمی‌رسیدیم.

وی پیام این بازدید را در شرایط سخت و دشوار سوریه که از زمان روزهای استقلالش تاکنون بی‌سابقه بوده است، خاص و پر معنا دانست و افزود: حلب از حدود سه تا چهار سال که زیر فشار بمبگذاری‌ها و از همه تطرف زیر بمباران و محاصره بوده است به حرکت خود ادامه داده و تولید آن متوقف نشده است و این نشان می‌دهد که محاصره نتوانسته است بر حلب تأثیرگذار باشد.

رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه تحریم سوریه نمی‌تواند شدیدتر از محاصره حلب باشد، افزود: دلیل اصلی که ما از آن رنج می‌بریم، تحریم نیست بلکه مساله نفتی و همچنین مساله گندم و تامین آن و سوزاندن این محصول استراتژیک در مناطق شمال شرقی است که بدون شک تحت تأثیر آن قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اما مشکل اقتصادی دیگری نیز وجود دارد که هیچ کس در مورد آن صحبت نمی‌کند و این پولی است که سوری‌ها در لبنان سپرده گذاری کردند و بانک‌های لبنانی آن را مسدود کردند و ما هزینه آن را پرداخت می‌کنیم.

بشار اسد با بیان اینکه این مشکل اصلی است که هیچ کس درباره آن صحبت نمی‌کند و ما به راحتی دولت و حکومت را بطور دائم مقصر می‌دانیم، افزود: در اشتباهات درخصوص موضوع دوم همه مقصر هستیم و بحران فعلی مربوط به محاصره نیست زیرا محاصره سالهاست که ادامه دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: این به معنای این نیست که محاصره امری خوب است و آمریکایی‌ها بی‌گناه هستند، محاصره بصور مستقیم بر همه جنبه‌های زندگی آسیب می‌زند اما بحران فعلی که از چند ماه پیش آغاز شده، ناشی از این مساله است زیرا این بحران از قبل از قانون سزار (قیصر) و سالها پس از محاصره آغاز شد.

رئیس جمهوری سوریه با طرح این سوال که چه چیزی با آن همزمان شد؟ اظهار داشت: آنچه با آن مصادف شد پولی بود که رفت و ما نمی‌دانیم رقم واقعی آن چقدر است اما برخی می‌گویند حداقل آن حدود ۲۰ میلیارد دلار و برخی می‌گویند حداکثر آن ۴۲ میلیارد دلار بوده است که این رقم وحشتناکی برای اقتصادی مانند سوریه است.

اسد، حلب را قلب صنعت و پایگاه تولید سوریه دانست و با اشاره به آزادسازی آن در ماه فوریه گذشته افزود: با آزادسازی حلب، بیشتر پروژه‌ها در این استان آغاز شده است و در چند ماه گذشته شاهد تولید فوق العاده‌ای در این استان بوده‌ایم.

وی افزود: زمانی که اراده و حس میهن دوستی وجود داشته باشد موفق می‌شویم و این به این معنی است که امید وجود دارد و این امید باید بالفعل شود زیرا کار و امید مکمل یکدیگر هستند.

اسد که به اتفاق «اسما اسد» همسرش به این نمایشگاه رفته بود، با بسیاری از تولید کنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه گفت و گو و درباره مشکلات پیش روی تولیدکنندگان سوری با آن‌ها تبادل نظر کرد.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه بازید بشار اسد را پیام مهمی برای حمایت از تولید در شرایطی که سوریه با تحریم های ناعادلانه مواجه است ارزیابی کردند.

نظرات بینندگان