arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹

مسکو: سیستم انتخاباتی آمریکا نواقصی دارد و انتخابات ریاست جمهوری این کشور این نواقص را نشان داد / ما برای همکاری سازنده با هرکس که رئیس جمهور شود آمادگی داریم

«ماریا زاخارووا» روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو به دقت جمع بندی نتایج انتخابات در آمریکا را زیر نظر دارد گفت که در شرایط تقریبا برابری رقیبان برای کرسی رییس جمهوری آمریکا، نواقص و کمبودها در سیستم انتخاباتی این کشور نمایان می‌شود که بارها ناظران بین المللی از جمله دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا و کارشناسان مطرح به این موارد اشاره کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سیستم انتخاباتی آمریکا نواقصی دارد و انتخابات ریاست جمهوری این کشور این نواقص را نشان داد.

به گزارش ایرنا، «ماریا زاخارووا» روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو به دقت جمع بندی نتایج انتخابات در آمریکا را زیر نظر دارد گفت که در شرایط تقریبا برابری رقیبان برای کرسی رییس جمهوری آمریکا، نواقص و کمبودها در سیستم انتخاباتی این کشور نمایان می‌شود که بارها ناظران بین المللی از جمله دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا و کارشناسان مطرح به این موارد اشاره کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد علت این مسائل بیان کرد: تاحدودی به دلیل کهنه بودن قوانین انتخاباتی آمریکا و تنظیم نشدن برخی موارد اصولی در آن بروز کرده است که بارها به آن اشاره کردیم.

وی افزود: تا آنجا که اطلاع داریم تاکنون نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده است و ۲ نامزد بطور برابر و با فاصله اندک پیش می‌روند. ما به این نکته توجه کردیم که دونالد ترامپ و جو بایدن با اطمینان از پیروزی خود سخن می گویند و رئیس جمهور فعلی (ترامپ) بطور علنی از احتمال تقلب در انتخابات سخن می گوید قصد دارد در مورد شمارش آرا در چندین ایالت به دادگاه شکایت کند.

زاخارووا گفت: ما امیدواریم که ساز و کارهای قانونی در آمریکا امکان بدهد که مطابق با قانون اساسی رئیس جمهوری آینده این کشور تعیین شود و مهم تر اینکه از وقوع ناآرامی ها در آمریکا پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه انتخاب رئیس جمهور حقی است که فقط به مردم این کشور تعلق دارد گفت: مردم آمریکا حق دارند که آرای آنها بطور شایسته مورد توجه قرار گیرد.

زاخارووا گفت: انچه که در رابطه با برگزاری انتخابات در آمریکا مربوط به روابط مسکو و واشنگتن می شود، روسیه همان طور که بارها سران این کشور گفته اند برای همکاری سازنده با رئیس جمهوری آمریکا صرف نظر از اینکه هر کس به این مقام انتخاب شود، آمادگی دارد.

رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۱۳ آبان به اتمام رسید و در حالی که هنوز نتیجه انتخابات به طور رسمی مشخص نشده، دونالد ترامپ و جو بایدن دو رقیب انتخاباتی اعلام پیروزی کرده اند.

دعوت از طرف های مناقشه قره باغ برای مذاکره

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه از طرف های مناقشه در قره باغ دعوت به حداکثر خویشتنداری و جلوگیری از امکان مداخله نیروهای خارجی و برقراری آتش بس می کند تا مذاکرات ازسرگرفته شود.

وی خاطرنشان کرد که در طول یک هفته اخیر وضعیت در منطقه قره باغ پرتنش و متشنج بود و تیراندازی ها از دو طرف در امتداد خطوط حائل ادامه داشت و اهداف غیرنظامی نیز گلوله باران شد.

زاخارووا همچنین گفت که روسیه اطلاعاتی کسب کرده است که گروهی از ستیزه جویان از منطقه خاورمیانه به قره باغ منتقل شده اند و این افراد از ایدئولوژی افراط گرایانه پیروی می کنند.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است

روسیه خواهان تحرک در مذاکرات آستانه است

زاخارووا گفت که روسیه با شرکای خود در فرمت مذاکرات آستانه شامل ایران و ترکیه به این موضوع فکر می کند که در شرایط وقفه اجباری که در این مذاکرات برای حل مسائل سوریه ایجاد شده است، چگونه به این روند تحرک تازه بخشد.

وی خاطرنشان کرد که گردهمایی برای بازگشت مهاجران سوری به خانه های خود روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه نوامبر (چهارشنبه و پنجشنبه هفته آینده) در ژنو برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه سطح همکاریهای سه کشور روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن مذاکرات آستانه را عالی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ایجاد موج جدید شیوع کرونا، تاریخ برگزاری پانزدهمین دور مذاکرات در فرمت آستانه به زمان دیگری موکول می شود.

 

نظرات بینندگان