arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹

اهدای خون کاهش یافته مردم یاری کنند

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اهدای خون در استان تهران از زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به ایام عادی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته و از مردم می‌خواهیم ما را یاری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اهدای خون در استان تهران از زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به ایام عادی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته و از مردم می‌خواهیم ما را یاری کنند.

محمدرضا مهدی زاده   افزود: در شرایط عادی در تهران روزانه ۱۲۰۰ واحد خون اهدا و بین ۱۶۰ مرکز درمانی و بیمارستانی توزیع می شود، این در حالیست که اکنون ۸۰۰ واحد خون در تهران اهدا می شود و همچنان شاهد افت مراجعه کنندگان هستیم.


وی ادامه: از اهدا کنندگان خون در همه گروه های خون بخصوص گروه های منفی و گروه o مثبت و اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) می خواهیم برای اهدای خون اقدام کنند.
مهدی زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه در تهران اعلام شده که ادارات تا پایان آبان ماه با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال باشند، چنین عواملی می توانند همچنان بر افت مراجعه کنندگان برای اهدا خون تاثیر داشته باشد زیرا کمتر خارج شدن مردم از خانه همیشه ما را با کاهش آمار اهدا کنندگان خون نیز مواجه می کند.


مدیرکل انتقال خون استان تهران اعلام کرد: کاهش آمار اهداکنندگان خون در استان تهران در حال حاضر بر ذخایر خون نیز تاثیر گذاشته و گرچه به وضعیت بحرانی نرسیده ایم، اما با کاهش مواجه هستیم و اکنون میزان ذخیره خون در تهران بین ۵ و نیم تا ۶ روز است، اما همچنان نگران تامین خون برای آینده هستیم.


وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که میزان درخواست برای خون و فرآورده های خون از سوی مراکز درمانی و بیمارستان ها نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و این موضوع نشان می دهد که انجام اعمال جراحی ها همچنان به قوت خود باقی است و مصدومان سوانح و تصافادت، بیماران سرطانی و مصرف کنندگان همیشگی خون مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی ها هم نیاز به خون و فرآورده های آن دارند.


مهدی زاده گفت: مردم در این روزها به هر دلیل که از خانه خارج می شوند، اهدای خون را در اولویت کار روزانه خود قرار دهند و مانند همیشه یاری رسان انتقال خون و نجات دهند بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران بر تلاش مضاعف برای تامین فرآورده های خونی بیش از ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت در این روزهای سخت تاکید کرد.
مهدی زاده مدیرکل انتقال خون با تایید کاهش آمار مراجعات مردم به مراکز اهدای خون، خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما و همکاران، تامین خون سالم و کافی برای بیماران بستری در بیش از ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت است.
مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: شیوع گسترده ویروس کرونا در موج سوم و ایجاد نگرانی های زیاد در جامعه، یکی از دلایل جدی در کاهش آمارهای حضور و اهدای خون مردم است که برای از بین بردن نگرانی ها، بارها اعلام کرده ایم که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، در بالاترین سطح سلامت قرار دارد و البته مراقبت از سلامت اهداکنندگان خون، وظیفه اصلی ما بوده و خواهد بود.


وی ضمن اشاره به نقش مردم در نجات و زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند به خون افزود: حضور مستمر مردم به طور خاص در این روزهای سخت می تواند بهترین و شیرین ترین لحظه ها را در نظام سلامت بسازد زیرا چشم بیماران، منتظر اهدای خون مردم و رساندن این مایه حیات بخش به بدن رنجور آن هاست.


مهدی زاده با تشویق مردم به اهدای خون گفت: واقعا در این روزها، بیش از همیشه به مهربانی و وفاداری مردم نیاز داریم و امیدواریم در کنار سختی ها و تلخی های کرونا، شاهد صحنه های پر از عشق و زندگی در مراکز اهدای خون باشیم و باید از مردم عزیز تشکر کنم که هر وقت شرایط سخت می شود، با همه توان و انگیزه به میدان می آیند.

ایرنا

نظرات بینندگان