arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده، به طوری که به تعبیر فعالان این حوزه، بازار خودرو دچار سکته شده است. در این شرایط شاهد سرازیر شدن آگهی فروش خودرو به فضای مجازی هستیم. امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده، به طوری که به تعبیر فعالان این حوزه، بازار خودرو دچار سکته شده است. در این شرایط شاهد سرازیر شدن آگهی فروش خودرو به فضای مجازی هستیم.

به گزارش فارس، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، با کاهش یک باره قیمت ارز، قیمت خودرو‌ها نیز روندی کاهشی در پیش گرفته به طوری که در مورد برخی خودرو‌ها شاهد افت ۳۰ تا ۵۰ ملیون تومانی قیمت نسبت به روز‌های گذشته هستیم.

امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که قبلا تا ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار ۲۲ هزار تومان بود به ۱۲۲ میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.

در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا ۲۱۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت ۱۹۶ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو ۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روز‌های گذشته تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۲۲۵ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد.

* گره بازار خودرو باز می‌شود

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرنگار فارس گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم.

وی تصریح کرد: ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو‌ها نیز کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت.

مؤتمنی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه‌داران خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار روبرو بودند، گفت: اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودرو‌ها در ویترینش پرداخت می‌کرد که همین مسأله باعث رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد، گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

* فروشندگان منتظر رشد دوباره؛ مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها

اکبر خدابخش، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار به خبرنگار فارس گفت: عده‌ای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند حالا برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

وی ادامه داد: قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت کاهشی است و مسائل سیاسی بر این بازار و بازار ارز تأثیر می‌گذارد.

خدابخش با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و خودرو یک پدیده روانی بود، گفت: در حال حاضر اتفاق خاصی برای گشایش اقتصادی صورت نگرفته، اما جو روانی همانطور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

وی پیش بینی کرد اگر قیمت ارز ثابت بماند، بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمت‌ها و رونق داد و ستد خواهد بود.

* اهمیت افزایش عرضه خودرو

در کنار تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار خودرو باید به اهمیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز توجه ویژه‌ای شود چرا که یکی از ابزار اصلی کنترل بازار، عرضه متناسب با تقاضا است.

از ابتدای امسال تا ۹ آبان ماه ۲۸۷ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که ۲۴۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودرو‌های تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودرو‌های ناقص این گروه خودروسازی معادل ۵۶ هزار و ۵۱۹ دستگاه است.

در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید ۲۴۱ هزار و ۵۲۰ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا ۷ آبان ماه اشاره کنیم که ۲۰۸ هزار و ۲۸۴ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودرو‌های تجاری در پارکینگ فروش سایپا ۶ هزار و ۱۰۲ دستگاه بوده و ۴۰ هزار و ۵۴۶ دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.

تکمیل خودرو‌های ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «واگذاری خودرو توسط خودروسازان بازنگری شود»، «با گرانی خودرو چه باید کرد؟» و «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

نظرات بینندگان