arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

ویدیو / روایت «سلطنت فاطمی» خواهر دکتر «حسین فاطمی» درباره چگونگی اعدام برادرش: ساعت ۵ صبح به من خبر دادند / وقتی خودم را رساندم، داشتند برادرم را در قبر می‌کردند / شاه گفت: پیکر برادرم را تحویل من ندهند

روایت «سلطنت فاطمی» خواهر دکتر «حسین فاطمی» وزیر امور خارجه ایران، درباره چگونگی اعدام برادرش در ماجرای اعدام های پس از کودتای بیست و هشت مرداد را ببینید. دکتر فاطمی در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر حسین فاطمی پس از  کودتای ۲۸ مرداد نزد دوستانش در خفا بود تا ۶ اسفند که دستگیر شد، پریوشسطوتی همسر فاطمی در مورد نحوه دستگیری همسرش در اسفند سال ۱۳۳۲ می‌گوید: «دکتر فاطمی بعد از ۲۸ مرداد، دو الی سه ماه در منزل یکی از نزدیکترین دوستانم مخفی بود، پس از گذشت چند ماه به منزل دکتر محسنی که داروساز بود رفت و تا زمان دستگیری در آنجا سکونت داشت. در آن زمان رژیم شاه در تمام مناطق تهران به دنبال فاطمی بود و جایزه زیادی را برای سر دکتر تعیین کرده بود. یکی از خدمه‌ های خانه دکتر محسنی خبر مخفی بودن فاطمی در آن خانه را به بیرون منتقل کرد و ساواک به آن خانه ریخت و فاطمی را دستگیر کرد. ارتشبد نصیری بلافاصله پس از دستگیری فاطمی، با ماشین وی را به دم کاخ برد تا به شاه دستگیری فاطمی را اطلاع دهد».

همان ابتدای دستگیری فاطمی تصمیم گرفته میشود در حین دادرسی توسط یک حرکت به ظاهر خودجوش مردمی به دست شعبان جعفری و مریدانش به قتل برسد که وی و خواهرش مجروح میشوند. فریدون مظاهر تهرانی شاهد این ماجرا می‌نویسد: «ناگهان شعبان بی مخ و یارانش با چاقوهای برهنه به فاطمی حمله‌ ور شده و ضرباتی چند وارد کردند. خانمی که بعدا فهمیدم خانم سلطنت فاطمی خواهر فاطمی است و از طریق خبر رادیو مطلع شده بود که برادرش را دستگیر کرده و به محل دفتر فرمانداری نظامی تهران که آن موقع در داخل کاخ شهربانی (ساختمان فعلی وزارت‌ خارجه روبروی کتابخانه ملک) بود آورده‌اند خود را به آن محل رسانده که مصادف با حمله چاقوکشان به فاطمی شده و خود را سپر بلا کرده‌ بود. حمله کنندگان شش ضربه به فاطمی و ۱۰، ۱۱ ضربه به خانم سلطنت فاطمی وارد کردند، فاطمی را در حالی که روی زمین افتاده بود و خون از بدنش جاری بود با همان جیپی که آورده‌ بودند از محل دور کردند. در آن تاریخ رئیس کل شهربانی سپهبد مهدیقلی علوی مقدم، فرماندار نظامی تهران سرتیپ تیمور بختیار و فرمانده گارد شاهنشاهی سرتیپ نعمت‌ الله نصیری (ارتشبد بعدی) بودند».

حسین فاطمی سرانجام پس از محاکمهٔ غیرعلنی در دادگاه نظامی (۷ مهر) به دلیل اقدام برای برکناری شاه و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام شد.

اشرف پهلوی در اعدام ایشان اصرار زیادی می‌ورزید و نهایتا در قبرستان ابن بابویه شهر ری در کنار کشتگان قیام سی تیر به خاک سپرده شد.

روایت خواهر دکتر فاطمی را ببینید.

 
 
نظرات بینندگان