arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹

واشنگتن پست: خدا را شکر که ترامپ تا این حد بی کفایت است! او حتی نمی‌تواند کودتایی را که به دنبال آن است به درستی سازماندهی کند / ترامپ قادر نیست یک تیم حقوقی قدرتمند مانند جورج بوش در سال ۲۰۰۰ را بسیج کند / حتی پنس، معاون ترامپ نیز ادعای او درباره تقلب را تکرار نکرد

واضح است که تعریف ترامپ از رأی غیرقانونی، تعریفی است که خودش برای خودش مطرح کرده است. ادبیات ترامپ از آن دسته ادبیاتی است که شما انتظار دارید از زبان رابرت موگابه، الکساندر لوکاشنکو یا نیکولاس مادورو بشنوید. هیچ رئیس جمهوری در تاریخ ما چنین حمله آشکاری به دموکراسی نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مکس بوت در واشنگتن پست نوشت: هرگز تا این اندازه خدا را به خاطر بی کفایتی ترامپ شاکر نبوده‌ام. او حتی نمی‌تواند کودتایی را که به دنبال اش است را به درستی سازماندهی کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: از 8 آوریل، او علیه آرا پستی موضع گیری و بدون هیچ دلیلی گفت که بایدن به دنبال تقلب از این طریق است. طرح واضح و آشکار وی این بود که مانع از شمارش آرا پستی شود تا بدین صورت رای دموکرات‌ها را کاهش داده و خود رئیس‌جمهور شود.

تنها چند ساعت پس از بسته شدن مراکز رای گیری، ترامپ به دروغ ادعا کرد که در ایالت‌های سرنوشت‌ساز مانند جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان پیروز شده است. روز پنجشنبه که مشخص شد آرا الکترال وی عقب است، گفت: اگر آرای قانونی را بشمارید، من به راحتی پیروز می‌شوم. اگر آرای غیرقانونی را بشمارید، آنها می‌توانند سعی کنند انتخابات را از ما بدزدند.

واضح است که تعریف ترامپ از رأی غیرقانونی، تعریفی است که خودش برای خودش مطرح کرده است. ادبیات ترامپ از آن دسته ادبیاتی است که شما انتظار دارید از زبان رابرت موگابه، الکساندر لوکاشنکو یا نیکولاس مادورو بشنوید. هیچ رئیس جمهوری در تاریخ ما چنین حمله آشکاری به دموکراسی نکرده است.

پیش بینی می‌شود ترامپ از حامیان خود برای شلوغ‌کاری استفاده کند. نیوت گینگریچ، سخنگوی سابق کنگره خواستار دستگیری عوامل انتخابات توسط کارگزاران فدرال شده است و سباستین گورکا، دستیار سابق کاخ سفید، اظهار داشته که حامیان ترامپ باید درهای مراکز رای دهی را بشکنند و جنایات مرتکب شده را متوقف کنند.

اما این اتفاق نمی‌افتد. تاکنون ویلیام پی بار، دادستان کل، مارک اسپر، وزیر دفاع و چاد ولف، وزیر امنیت داخلی به طور علنی یک کلمه هم برای حمایت از اظهارات بی اساس ترامپ نگفته‌اند، آنها حتی هیچ اقدامی علنی برای نجات ترامپ از شکست انجام نداده‌اند. ترامپ ممکن است برخی یا همه آنها را اخراج کند، اما جای تردید است که جانشینان آنها نیز به نجات او بیایند.

دادگاه‌ها نیز با وجود همه قضاتی که ترامپ منصوب کرده، هیچ مداخله‌ای نکرده‌اند. ترامپ که قادر به بسیج یک تیم حقوقی قدرتمند مانند جورج دبلیو بوش در سال 2000 نبوده، تنها به تیمی ضعیف شامل: رودی جولیانی، ریچارد گرنل، پام بوندی و کوری لواندوفسکی متکی است. منصوبان دادگاه عالی هیچ تمایلی ندارند تا آبرو خود را خرج ترامپ کنند.

این واقعیت که ترامپ و حامیان‌اش نمی‌توانند به حتی یک مورد واقعی تقلب اشاره کنند، باعث می‌شود که آنها نتوانند به طور موثر نتایج انتخابات را به چالش بکشند. اتهام آنها مبنی بر اینکه دموکرات‌ها در رقابت‌های ریاست جمهوری تقلب گسترده‌ای انجام داده‌اند اما در تعیین نتایج رقابت‌های مجلس نمایندگان یا سنا هیچ کاری نکردند واقعا خنده‌دار و پوچ است.

این واقعیت کمک می‌کند تا بفهمیم که چرا حزب جمهوری خواه با شور و شوق به طرف ترامپ نمی‌رود. تاکنون، کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان کالیفرنیا یکی از معدود رهبران حزب جمهوری خواه بوده که به شکل بی شرمانه‌ای ادعا می‌کند ترامپ پیروز شده است. سناتور تد کروز و لیندزی گراهام با عصبانیت اظهار داشتند که ترامپ مستحق پیروزی است، اما حتی پنس، معاون رئیس جمهور نیز ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات را تکرار نکرد. توییت وی که با دقت نگاشته شده بود، بیان می داشت: من در کنار رئیس‌جمهور ترامپ ایستاده‌ام. ما باید همه رأی‌های قانونی را بشماریم.

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی جزو معدود جمهوری‌خواهانی بود که اتهامات بی اساس رئیس‌جمهور را محکوم کرد. دیگران، مانند سناتور مارکو روبیو از فلوریدا و میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا، در مورد شمارش همه آرا قانونی عقب نشینی کردند.

در این بین شاید فاکس نیوز دوست صمیمی ترامپ تا شب آخر میزبان او باشد، اما کاملاً واضح است که روپرت مرداک حتی بخش خبری فاکس را مجبور نمی‌کند تماس خود را از آریزونا برای بایدن لغو کند. رهبران جمهوری خواه همواره خوشحال بودند که از ترامپ برای دستیابی به خواسته‌های خود مانند انتخاب قضات، کاهش مالیات استفاده کردند و حالا ترجیح می‌دهند پشت وی را خالی کنند.

نظرات بینندگان