arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹
نقدی بر سخنان عضو حزب موتلفه پیرامون شرایط مذاکره با آمریکا

منظورتان از "ما" چیست جناب ترقی؟!

غلامرضا بنی اسدی: دوستان اصولگرا وقتی این مذاکره و قرارداد احتمالی را در شولای مقدس می‌پیچند و به قرآن مستند می‌کنند عملا نمی‌گذارند کسی –چنان که باید- به نقد آن بپردازد. از یاد نبرده ایم استادات قرآنی امام جمعه محترم شیراز را که در زمان خود کلی بازتاب داشت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منظورتان از
 
غلامرضا بنی اسدی: اگر مذاکره‌کنندگان اصول‌گرا باشند، مذاکره اشکالی ندارد؟ این پرسشی است از عضو ارشد و محترم حزب پر پیشینه موتلفه اسلامی که با این جواب حمید رضا ترقی مواجه می‌شود: قطعا بله؛ مگر از مذاکره با چین ضرر کرده‌ایم؟ / متاسفانه هر وقت مذاکرات توسط اصلاح‌طلبان انجام شده، ما خسارت دیده ایم؛ حتی در زمان مصدق هم همین طور بود" آنچه به قلم آمد، لید مصاحبه‌ای است که سایت «انتخاب» برای مصاحبه جناب ترقی با پایگاه خبری جماران برگزیده است.
 
جناب ایشان در این مصاحبه به مسائل گوناگون پرداخته اند که به قاعده اهل فن- اگر لازم بدانند- باید پاسخ بگویند. این قلم فقط به یکی دو نکته می‌پردازد با حفظ احترام اکید همشهری بزرگوارمان که در مجلس پنجم شورای اسلامی، از مشهد مقدس حضور داشتند. اولین نکته این که فرمودند هروقت اصلاح طلبان مذاکره کرده اند "ما" ضرر کرده ایم حتی زمان مصدق! خب، شاید هم ترامپ – که برخی دوستان از شکست اش زانوی غم بغل کرده اند-، چون دید "ما" ضرر کرده ایم از برجام – که نتیجه مذاکره اصلاح طلبان بود- خارج شد تا جلوی زیان "ما" را بگیرد! در ماجرای مذاکرات مرحوم مصدق هم که نفت ملی شد، باز به ضرر "ما" بود لذا دولت فخیمه انگلیس، آنهمه مشکلات ایجاد کرد تا جلوی خسارت "ما" را بگیرد!
 
حالا به عنوان نکته دوم باید از این سیاستمدار پرسید که منظور جناب شان از "ما" چیست؟ سومین نکته را هم به مذاکره با چین می‌پردازیم که از منظر ایشان به عنوان الگویی موفق تعریف شده است.
 
البته هنوز نهایی نیست تا چه رسد به اجرایی شدن تا برکات آن را لمس کنیم، اما تا همینجا می‌توان گفت دوستان اصولگرا وقتی این مذاکره و قرارداد احتمالی را در شولای مقدس می‌پیچند و به قرآن مستند می‌کنند عملا نمی‌گذارند کسی –چنان که باید- به نقد آن بپردازد. از یاد نبرده ایم استادات قرآنی امام جمعه محترم شیراز را که در زمان خود کلی بازتاب داشت. خب وقتی آیت الله دژکام چنین به دفاع از آن برمی خیزند، برج و باروی منتقدان فرو می‌ریزد. اگر جناب ترقی و دوستان به کار علمی و حقوقی و ناظر به منافع ملی برنامه‌های اصول گرایان باور دارند، میدان را برای نقد فراخ کنند تا ببینند عیار محصولات مذاکره‌ای شان چیست؟ البته توقع نداریم میدان چنان فراخ باشد که در امر برجام و دیگر مذاکرات باشد که همه ارکان مخالف از همه ظرفیت‌های خود برای ناکام کردنش بهره گیرند و این تاخت و تاز را باز زیر عناوین ارزشی از انتقاد مصون دارند.
 
مطلب به درازا نیانجامد لذا بعد این چند نکته کوتاه به خاطره‌ای مطلب را تمام می‌کنم که در سال‌های پیش در نمایشگاه مطبوعات و در غرفه روزنامه قدیمی شهرمان، اتفاق افتاد. ایشان در میان جمع دوستان به سخن مشغول بودند و تحلیل می‌فرمودند که اصلاح طلب‌ها وزنی ندارند و اگر فلان و فلان هم حمایت کنند باز وزنی نخواهند یافت، اما ما اصولگرا‌ها هر وقت وحدت کرده ایم، با اقتدار برنده شدیم!
 
آنجا خدمت شان عرض کردم که خود شما حاضرید در مشهد خودمان در شرایط برابر با اصلاح طلبان رقابت کنید؟ گفتم حتی ۳۰ درصد هم آوانس با شما، حاضرید با اصلاح طلبان رقابت کنید؟ جوابی فرمودند که بگذریم، اما همانجا خدمت شان عرض کردم که کشور متعلق به شما نیست، همه شما متعلق به کشورید و باید فرصتت برابر برای استفاده از ظرفیت همه جناح‌های باورمند به انقلاب فراهم باشد و... بگذریم و بگذاریم مردم قضاوت کنند مذاکره کنندگان کدام تیم موفق‌تر بودند و امضای کدام چهره‌ها پای قرارداد‌هایی نشست که منافع ملی را تضمین می‌کرد. برای جناب ترقی و دیگر کهنه سیاستمداران هم اندیش ایشان آرزوس سلامت دارم. زیاده عرضی نیست، همین!
 
منظورتان از
غلامرضا بنی اسدی: روزنامه‌نگار
نظرات بینندگان