arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

سخنگوی وزارت خارجه: پس از صلح قره باغ، مرزهای ایران و مرزهای منطقه تغییری نخواهد کرد / نه مرزی عوض شده و نه ایران هیچ تغییری را خارج از آن چه که اعلام کرده، می‌پذیرد / آن کریدوری که گفته می‌شود، یک جاده ترانزیتی ساده است؛ اینکه این جاده کجا جانمایی خواهد شد چیزی نیست که بشود بدون حضور ایران در باره اش حرف زد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرزهای شمال غربی ایران هیچ تغییری نکرده است، گفت: در این منطقه نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد و کریدوری هم که گفته می‌شود جاده ترانزیتی است و آن را پیگیری هم کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرزهای شمال غربی ایران هیچ تغییری نکرده است، گفت: در این منطقه نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد و کریدوری هم که گفته می‌شود جاده ترانزیتی است و آن را پیگیری هم کردیم.

به گزارش «انتخاب»، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خبری خود درباره توافق حاصل شده در قره باغ گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه حل و فصل بحران استقبال کرده و در سه دهه گذشته تلاش کرد این موضوع مسالمت آمیز حل شود و امروز هم از روند صلح استقبال می‌کند.

وی یادآورشد: فکر می کنیم مسیر کاملا شناخته شده و روشن است و طرح جمهوری اسلامی ایران هم با فضایی که جلو می رود همپوشانی‌های جدی دارد.

خطیب زاده تصریح کرد: مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده هم این اتفاق نمی‌افتد. طبیعی است برداشت و فهم ما از این مطلب منتشر شده یک جاده ترانزیتی ساده است که نحوه امنیت و کم و کیف آن باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و جمهوری اسلامی با دقت موضوع را پیگیری می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این یک موضوع کاملا دقیق است و نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد. کریدوری که گفته می‌شود جاده ترانزیتی ساده است و در همین حد می فهمیم و آن را پیگیری هم کردیم.

وی همچنین در خصوص حضور نیروهای تکفیری در منطقه هم گفت: نیروهای تکفیری همین الان باید منطقه را ترک کرده باشند و آنچه به ما گفتند نیروهای تکفیری دیگر در منطقه نیستند و حل و فصل صلح آمیز برای کل منطقه مفید خواهد بود و جمهوری اسلامی بخش مهمی از تلاش‌های خود را معطوف به این موضوع خواهد کرد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی قرار دارد و از جایگاه ژئوپولوتیک خود آگاه است و سعی کرده دوستان خود را از این جایگاه ژئوپولتیک بهره‌مند سازد.

خطیب زاده تاکید کرد: مرزهای ما نه دست خواهد خورد نه اجازه این کار را می‌دهیم. درباره کریدور هم بنا دارند یک جاده ترانزیتی ساده باشد و اینکه کجا این جاده جانمایی خواهد شد چیزی نیست بدون حضور ایران در این باره حرف زد و نمایندگان ما به جدیت این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه هماهنگ کننده نهادهای حاکمیتی و نهایتا مجری نهادهای حاکمیتی است و وظیفه وزارت امور خارجه اجرای این تصمیمات است. اینها موضوعی نیست که خارج از حاکمیت درباره‌ آن تصمیم گرفته شود. برای این گفتم تا دغدغه شما و بقیه به طور کامل برطرف شود و در فضای مجازی داستان‌های خیالی در این باره نوشته نشود.

نظرات بینندگان