arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

پرسش و پاسخ‌های مهم درباره کرونا (قسمت اول)

ابتلا به کرونا یک کابوس همیشگی است و بسیاری از افراد نگرانند که به این ویروس آلوده شوند، اما هنوز و با وجود گذشت نزدیک به یک سال از همه گیری کرونا بسیاری از افراد نگرانی‌ها و پرسش‌هایی مهم درباره این بیماری دارند که بی پاسخ مانده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابتلا به کرونا یک کابوس همیشگی است و بسیاری از افراد نگرانند که به این ویروس آلوده شوند، اما هنوز و با وجود گذشت نزدیک به یک سال از همه گیری کرونا بسیاری از افراد نگرانی‌ها و پرسش‌هایی مهم درباره این بیماری دارند که بی پاسخ مانده اند.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، اطلاع پیدا کردن از ویژگی‌های مهم مرتبط با کرونا می‌تواند در پیشگیری و کنترل ابتلا به کرونا موثر باشد. در ادامه به بررسی برخی پرسش و پاسخ‌های مهم مرتبط با این بیماری می‌پردازیم:

کرونا

چه مدت پس از آلوده شدن، علائم بیماری ظاهر می‌شوند؟

از ابتلا به ویروس کرونا تا شروع علائم حدود ۵ روز طول می‌کشد. در واقع، بر اساس گزارش Annals of Internal Medicine، ۹۷.۵ ٪ از کسانی که آلوده می‌شوند، طی ۱۱ روز دچار علائم می‌شوند.

بیماری

وضعیت کرونا در افراد چه طیفی دارد؟

کرونای خفیف

۸۰ ٪ افرادی که کرونا دارند فقط یک عفونت خفیف تا متوسط دارند که حدود ۲ هفته طول می‌کشد. اگر علائمی مانند سرفه و تب دارید، اما هیچ نشانه جانبی دیگری ندارید، به کرونای خفیف مبتلا شده اید.

کرونای شدید

۸/۱۳ درصد از افراد آلوده به COVID-۱۹ مبتلا به عفونت شدیدی هستند که می‌تواند ۶ هفته طول بکشد. گفته می‌شود که در صورت بروز علائم نگران کننده، از جمله تنفس سریع مبتلا به کرونای شدید هستید، به احتمال زیاد به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند و دچار عوارض بیشتری می‌شوید.

کرونای مرگبار

۱/۶ ٪ افراد دچار عفونت مرگبار می‌شوند. این افراد علائمی مانند نارسایی تنفسی، شوک سپتیک و نارسایی چند اندام را به شکل همزمان تجربه می‌کنند.

درمان

چند نفر به کرونای طولانی مدت مبتلا می‌شوند؟

شواهد جدیدی در حال ظهور است که تعدادی از بیماران کرونا همچنان علائم را برای هفته‌ها یا ماه‌ها پس از تشخیص اولیه تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد که در حدود ۱ از ۲۰ نفر علائم طولانی مدت را نشان می‌دهند.

یک مطالعه ایتالیایی گزارش داد که پس از ترخیص از بیمارستان، ۶۰ روز از شروع ابتلا به کرونا:

۸۷.۴ ٪ افراد هنوز حداقل یک علامت داشتند (معمولاً نفس نفس و خستگی)

۱۳ ٪ عاری از علائم بودند

۳۲ ٪ یک یا دو علامت را گزارش کردند

۵۵ ٪ سه علامت یا بیشتر را گزارش کردند

حدود دو سوم بیماران گفتند که کیفیتزندگی آن‌ها کاهش یافته است

سرفه

تا چه مدت کرونا مسری است؟

یکی از بزرگترین مشکلات مبتلایان به کرونا این است که بدانند از زمانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، تا زمانی که متوجه شوند، ممکن است سه نفر را مبتلا کنند. به همین دلیل استفاده از ماسک به علاوه فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها برای کنترل شیوع بیماری امری حیاتی است.

نظرات بینندگان