arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

این انتخابات بی‌پایان آمریکا چه‌طور به سرانجام می‌رسد؟

فقط دونالد ترامپ می‌داند که چرا با وجود کمبود هزاران رأی در چندین ایالت، هنوز پیروزی بایدن را قبول نکرده است. شاید به عنوان خواننده رسانه‌های راست واقعاً معتقد است که تقلب انتخاباتی در مقیاسی به اندازه کافی وجود دارد که بتواند دادگاه های متعدد را متقاعد کند تا نتیجه انتخابات را تغییر دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج انتخابات آمریکا: این انتخابات بی‌پایان چه‌طور به سرانجام می‌رسد؟

آنتونی زورکر در بی بی سی نوشت: چند روزی است که رقابت بر سر رسیدن به کاخ سفید پایان یافته و جو بایدن دموکرات برنده اعلام شده اما دونالد ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته یا حداقل نشانه‌ای از پذیرش را بروز نداده است. بلکه برعکس، ادعاهای اثبات نشده‌ای در مورد تقلب گسترده در رای‌گیری مطرح کرده که گفته به نفع جو بایدن شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: با این حال از لحاظ ریاضی، پیروزی او دشوار است. بر اساس آرای اعلام شده، باید چند هزار رای در چندین ایالت باطل شود تا انتخابات به نفع او تغییر کند. بسیاری این انتظار را بی مورد می بینند.

موضع ترامپ در مغایرت با هنجارها و سنت‌های سیاسی، در سراسر کشور لرزه انداخته و مقامات دولتی و مردم با وضعیتی مواجه هستند که با وجود زمینه سازی قبلی، به منزله ورود به حیطه‌ای ناشناخته و جدید است.

در اینجا نگاهی دارم به رفتار برخی از گروه‌های اصلی در این روزهای عدم اطمینان و اینکه همه اینها ممکن است چه عاقبتی داشته باشد:

رهبران جمهوری‌خواه
آیا دونالد ترامپ باید تسلیم شود؟
هنوز نه.
میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا گفته است: طبق قانون رئیس جمهوری حق دارد به اتهام تقلب رسیدگی کند و خواستار بازشماری آرا شود.

واقعیت ماجرا
طی چهار سال گذشته، سیاستمداران جمهوری خواه از رهبری کنگره گرفته تا رده‌های دیگر استراتژی مناسبی را برای واکنش به رفتارهای جنجالی ترامپ ابداع کرده‌اند.

لب فرو می‌بندند و منتظر می‌مانند تا توفان فرو نشیند.

محاسبه آنها ساده است. تعداد کمی از جمهوری خواهان مایلند در معرض خشم فردی قرار گیرند که می‌تواند با نشانه رفتنیک انگشت توییتری، طرفداران متعدد خود را علیه آنها برانگیزد.

بنابراین علیرغم شکست انتخاباتی رئیس جمهور، به نظر می‌رسد جمهوریخواهان در نظر دارند کنار بمانند و اجازه دهند رئیس جمهور همچنان تاکید کند که براساس آرای مشروع به پیروزی رسیده تا اینکه سرانجام که چالش‌های قانونی به ظاهر بی فایده به پایان برسد و نتیجه نهایی تأیید شود.

سیاست‌مداران جمهوری‌خواه باید به آینده خود فکر کنند هم در زمینه همکاری با دولت دموکرات و هم برای پیروزی میانه روها در انتخابات آینده. برخلاف رئیس جمهور، آنها هیچ علاقه‌ای به تاکتیک زمین سوخته ندارند بلکه زمان بندی سیاسی آنها براساس شمارش سالها تدوین می‌شود نه روزها و هفته‌ها.

بنابراین بازی آنها صبر نام دارد. آنها می‌پذیرند که رئیس جمهور حق دارد ادعاهای خود را مطرح کند، به او فرصت می‌دهند تا ناخرسندی خود را بروز دهد هرچند می‌دانند که هیچ دلیل کافی برای تغییر نتایج انتخابات وجود نخواهد داشت.

آنها با عمل، اگرنه در سخن، تصدیق می‌کنند که در ماه ژانویه آینده، رئیس جمهور جدیدی بر سر کار خواهد بود و دوره ترامپ هم می‌گذرد.

بیل بار، دادستان کل
آیا دونالد ترامپ باید تسلیم شود؟
مبهم
ویلیام بار در دستورالعمل وزارت دادگستری: در حالیکه باید به ادعاهای جدی با دقت زیاد رسیدگی شود، ادعاهای مبهم، خیالی یا دور از ذهن نباید مبنایی برای آغاز تحقیقات فدرال باشد.

واقعیت ماجرا
روز دوشنبه دادستان کل کشور با نادیده گرفتن سوابق قبلی دستورالعملی به کارمندان ارشد خود فرستاد و خواست که بلافاصله تحقیقات مربوط به تقلب در انتخابات را در وزارت دادگستری آغاز کنند - به جای این که تا تأیید نتایج آرا توسط ایالت‌ها صبر کنند.
این سند تایید می‌کند که دولت در حال بررسی ادعاهای البته اثبات نشده دونالد ترامپ در زمینه تقلب گسترده در انتخابات چندین ایالت است که وی با فاصله هزاران رای در آنها شکست خورده است. با این حال دادستان کل این یادداشت را با ذکر شرایط و احتیاط فراوان تنظیم کرد.

حلقه داخلی ترامپ
آیا دونالد ترامپ باید تسلیم شود؟
نه شاید؟
جنا الیس، مشاور حقوقی ترامپ، در توییتر: "من فقط با پرزیدنت ترامپ صحبت کردم و به او گفتم که او را دوست دارم و به او افتخار می‌کنم زیرا برای دفاع از قانون، قانون اساسی و نظام سیاسی آمریکایی ما قاطعانه ایستاده است.
واقعیت ماجرا
به طور علنی، نزدیک‌ترین دستیاران و همکاران رئیس جمهور - به ویژه کسانی که بیشترین مدت را با او گذرانده اند مانند رودی جولیانی در حالیکه وی همچنان به رقابت انتخاباتی ادامه می‌دهد در کنار او می‌مانند.
بخشی از این حمایت جنبه شخصی دارد زیرا اگر دوره رئیس جمهور تمام شود، آنها هم شغل خود یا حداقل، دسترسی به مراکز قدرت را از دست می‌دهند. از نظر برخی، مانند کیلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید، باعث شده است تا تاکید کند که طرف آنها برنده نهایی است، او گفته این انتخابات تمام نشده است، خیلی مانده که تمام شود.
برای دیگران، مانند مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، نتیجه نهایی کاملا مشخص است گفته که انتقال به دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ به آرامی صورت خواهد گرفت.
بخشی از این رویکرد جنبه شخصی دارد. دو پسر بزرگ ترامپ، دان جونیور و اریک، سرسختانه و بارها از پدرشان دفاع کرده و ادعاهای وی درباره تقلب در انتخابات را با شدت بیشتری تکرار کرده‌اند. نام خانوادگی و مارک تجاری آنها مطرح است.
با این وجود، در پشت پرده ظاهرا شک و تردید یا شاید حتی اطمینان در مورد نتیجه نهایی وجود دارد. ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور، از زمان انتخابات سکوت کرده و گزارش‌هایی وجود دارد که هم او و هم همسرش جارد کوشنر معتقدند که زمان آن رسیده که رئیس جمهور شکست در انتخابات را بپذیرد.
در همین حال، وضعیت اعضای دون پایه تر و جدید تشکیلات رئیس جمهوری که ممکن است تنها پس از چند ماه بیکار شوند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود جان مک آنتی، مدیر کارگزینی کاخ سفید به آنان گفته است که اگر بفهمد در جستجو کار هستند، بلافاصله اخراج خواهند شد.

پایگاه مردمی ترامپ
اصلا و ابدا!
یکی از طرفداران ترامپ به خبرنگار بی‌بی‌سی در هوستون تگزاس گفت: من اینجا آمده ام تا عشق و حمایت خود از رئیس جمهورمان، دونالد ترامپ را نشان دهم. این انتخابات کاملاً تقلبی است. تعداد زیادی رأی وجود دارد که هنوز شمارش نشده و هزارها رای جعلی هم وجود دارد که به اسم مرده‌ها داده شده.
واقعیت ماجرا
با آغاز انتخابات در هفته گذشته، بسیاری از طرفداران ترامپ اطمینان داشتند که با وجود نظرسنجی‌های حاکی از شکست ترامپ با اختلاف آرای بسیار زیاد، نتیجه رای گیری خلاف این را نشان می‌دهد و نامزد مورد نظر آنها پیروز خواهد شد.
با توجه به نتایج غافلگیرکننده انتخابات سال ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون تا زمان اعلام نهایی باخت انتظار می‌رفت پیروز شود، اعتماد به نفس مستمر آنها کاملاً بی جا خک نبوده است. و به نظر می‌رسد نتایج سال ۲۰۲۰ بسیار نزدیک‌تر از آن بوده که نظرسنجی رسانه‌های پیش بینی می‌کرد.
اگرچه آرا جدول بندی و به نفع بایدن ثبت شده اما اما حداقل برخی از محافظه کاران همچنان به رئیس جمهوری وفادار باقی مانده‌اند. طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس که آخر هفته انجام شد ، تقریباً ۴۰٪ از جمهوری‌خواهان اعتقاد ندارند که بایدن مقام ریاست جمهوری را به دست آورده است البته باید فورا بگویم که این رقم در میان کل جمعیت فقط ۲۱٪ است).
ستاد انتخاباتی ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات گسترده‌ای با نام "دزدی را متوقف کنید در سراسر کشور از جمله در واشنگتن دی سی، پایتخت است. این تظاهرات برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده است. همچنین گزارش شده که احتمالا رئیس جمهور در حال بررسی راهپیمایی‌هایی به سبک دوره مبارزات انتخاباتی برای روزهای آینده است هرچند هنوز هیچ برنامه رسمی در این باره اعلام نشده است.
همانطور که مدت‌هاست که همگان می‌دانند، اگر ترامپ اراده مبارزه داشته باشد، پایگاه مردمی او همراهی خواهند کرد.

آیا دونالد ترامپ باید تسلیم شود؟
حتما
من فکر می‌کنم که این رفتار کاملا خجالت‌آور است، چگونه می‌توانم بگویم، این رفتار به یادگار و میراث رئیس جمهوری کمک نخواهد کرد.
واقعیت ماجرا
جو بایدن و تیم انتقال او از روز شنبه به عنوان برنده انتخابات ۲۰۲۰ اعلام شده‌اند و هر آنچه را که می‌توانند انجام داده‌اند تا نشان دهند که مشغول انتقال قدرت به رئیس جمبور جدید هستند. آقای بایدن روز دوشنبه جلسه‌ای را با گروه ویژه ویروس کرونا برگزار کرد و روز سه شنبه به سئوالات خبرنگاران جواب داد و گفت که در هفته‌های آینده انتصابات سطح بالای دولت را اعلام کند.

بایدن این نگرانی را رد کرده که تصمیم رئیس جمهور در عدم پذیرش نتیجه انتخابات کار او را دشوار خواهد کرد و گفته است که تأخیر در دسترسی به اطلاعات دولت که معمولاً به نمایندگان رئیس جمهور منتخب ارائه می‌شود، یک مانع عمده نیست.
به گفته وی، جمهوری‌خواهان حتی اگر "توسط رئیس جمهور فعلی مورد تهدید ملایم قرار گیرند پیروزی وی را می‌پذیرند.
در حال حاضر، بایدن و دموکرات‌ها در برابر تهاجمات ترامپ در رسانه‌های اجتماعی خود را در موضع قدرت نشان می‌دهند هرچند وکلای آنها در دادگاه با شدت درگیر پرونده شکایات انتخاباتی هستند.

آنها عقیده دارند که گذشت زمان و شمارش آرا به نفع آنهاست و در هر حال موفق خواهند بود.

دونالد ترامپ
آیا دونالد ترامپ باید تسلیم شود؟
برای پاسخ فقط توییت های او را بخوانید ...
مردم این انتخابات تقلبی را قبول نخواهند کرد!

واقعیت ماجرا
فقط دونالد ترامپ می‌داند که چرا با وجود کمبود هزاران رأی در چندین ایالت، هنوز پیروزی بایدن را قبول نکرده است.
شاید به عنوان خواننده رسانه‌های راست واقعاً معتقد است که تقلب انتخاباتی در مقیاسی به اندازه کافی وجود دارد که بتواند دادگاه های متعدد را متقاعد کند تا نتیجه انتخابات را تغییر دهند.
افراد بدبین می‌گویند ممکن است این موضع ترکیبی از تلاش رئیس جمهور باشد که می‌کوشد آب را گل آلود کرده و نام خود را از ننگ شکست محافظت نماید یا اینکه همچنان به جمع آوری پول از طرفدارانش ادامه دهد تا به این وسیله منابع مالی لازم را برای یک دعوای حقوقی طولانی داشته باشد
به هرحال واقعیت در زمان خود به کرسی خواهد نشست. ایالت‌ها باید نتایج آرای خود را در هفته‌های آینده تصدیق کنند و مگر اینکه یک تحول تاریخی روی دهد، جو بایدن اکثریت ۵۳۸ انتخاب کنندگان کالج انتخاباتی را برای کسب این مقام در دست خواهد داشت.
در ۱۴ دسامبر، این انتخاب کنندگان در پایتخت‌های ایالتی جمع می‌شوند تا رسماً رای خود را به نفع نامزد پیروز در هر ایالت اعلام کنند و در ژانویه، کنگره نتایج را دریافت و تصویب می‌کند.
پس از آن، تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که آقای جو بایدن ظهر ۲۰ ژانویه سوگند یاد کند و دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم پایان خواهد یافت. چه او قبول کند و چه نکند.
البته ترامپ همچنان می‌تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود. قانون اساسی آمریکا از دو دوره ریاست جمهوری غیر متوالی جلوگیری نمی‌کند. او همچنین می‌تواند به عنوان رهبر حزبی فعالیت کند و زمینه را برای ریاست جمهوری یکی از فرزندان یا همکاران سیاسی خود سیاسی فراهم کند.
این ممکن است پایان بازی ۲۰۲۰ باشد اما مانور سیاسی هرگز متوقف نخواهد شد.

نظرات بینندگان