arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹

گلوبال ویلیج: ایران، چین و پاکستان همپیمانانی استراتژیک هستند

تارنمای «گلوبال ویلیج اسپیس» در تحلیلی در مورد روابط آینده ایران با کشورهای منطقه و قدرت های جهانی نوشت: سیاست های یک جانبه گرایانه آمریکا در آسیا باعث شده است تا ایران، چین و پاکستان به متحدانی همسو و هم پیمانانی جدی تبدیل شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«گلوبال ویلیج اسپیس» روز دوشنبه در گزارشی از ایران، چین و پاکستان به عنوان سه غول منطقه ای یاد کرد و نوشت: این سه کشور به عنوان سه متحد منطقه ای، نقش مهمی در همکاری های بین المللی دارند.

گزارش می افزاید: نفوذ استراتژیک در خاورمیانه در کنار برخورداری از منابع طبیعی فراوان و روابط تاریخی و فرهنگی قدیمی با کشورهای آسیای میانه، ایران را به یک قدرت منطقه ای بزرگ تبدیل کرده است.

در ادامه این گزارش از پاکستان هم به عنوان تنها کشور اسلامی دارای قدرت اتمی یاد شده و آمده است: مسائل استراتژیک در کنار روابط امنیتی پاکستان، چین و ایران با یکدیگر باعث شده است این سه کشور بتوانند بسیاری از مسایل را با همکاری یکدیگر حل و فصل کنند.

گزارش با اشاره به ناامنی های موجود در افغانستان نوشته است: یک افغانستان داری صلح و با ثبات به نفع کشورهای منطقه است پاکستان به دلیل وضعیت آشفته افغانستان آسیب های زیادی دیده است نگرانی های امنیتی و اقتصادی چین و ایران نیز با افغانستان گره خورده است.

گلوبال ویلیج در ادامه با اشاره به طرح «یک کمربند - یک جاده» چین نوشته است: چین خواستار صلح و ثبات در افغانستان است زیرا بدنبال همکاری با کشورهای آسیای میانه از طریق این طرح است برای چین، بی ثباتی و آشفتگی افغانستان خوشایند نیست از این رو این سه کشور باید نقش چشمگیر خود را برای تحقق صلح در افغانستان بکار گیرند و استراتژی های گذشته را کنار بگذارند زیرا حضور آمریکا در افغانستان به نفع این سه کشور نیست تا حدی که چین و ایران همیشه با حضور متجاوزان خارجی در افغانستان مخالف بوده اند.

گزارش با بیان اینکه استقرار  آمریکا در افغانستان و روابط این کشور با هند صلح و توازن قدرت در آسیا را بر هم زده نوشته است: پاکستان، چین و ایران برای منافع مشترک خود موظف به همکاری سه جانبه هستند پاکستان نقش اصلی خود را در توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان ایفا کرده است تمرینات نظامی پاکستان - روسیه زمینه را برای مشارکت روسیه در همکاری های منطقه ای فراهم کرده است زیرا سیاست های آسیای جنوبی ترامپ کشورهای منطقه را با هم متحد کرده است.

در این گزارش با یاداوری اختلافات مرزی هند و چین و آمده است: رقابت تاریخی و طولانی هند با پاکستان و چین در واقع باعث کشمکش منطقه ای شده است با این حال اختلافات هند و چین توسط عوامل خارجی ایجاد می شود و این مساله در مورد مساله پاکستان و هند در کشمیر نیز حاکم است.

نویسنده با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا می خواهد از جنگ احتمالی بین پاکستان و هند از یک سو و چین و هند از سوی دیگر بهره برداری کند نوشته است از هر دو طریق، ایالات متحده قادر خواهد بود چین را ضعیف کند.

نظرات بینندگان